Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arv

Calipso

Anbefalte innlegg

Hei

Kona vil arve barndom huset sitt. Hun vil betale 2 brødre ut. Huset vil bli reg. på henne.

Vi har felles økonomi. All utgifter skal dekkes av våres felles økonomi

Er det lurt av meg? Hvordan kan jeg forsikre meg i evn. skillmesse.

Endret av Calipso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Planlegging av skilsmisse allerede?

I forhold til en skilsmisse skiller man mellom hvem som eier en faktisk ting, og hvordan verdien av tingen skal deles. Hvis dere begge har bidratt til å få huset inn i samlivet (ved at du også betaler ut hennes brødre) vil huset være i sameie mellom dere -- dvs, dere eier huset begge to.

Ved en eventuell skilsmisse må man avgjøre hvem som har krav på de forskjellige delen av formuen. Utgangspunktet er at alt skal deles likt. Så kommer skjevdelingsregelen (her for arv): Verdien av arv kan holdes utenfor delingen, dvs, trekkes fra før man skal dele.

Hva er så verdien av arv? Verdien av arv er den delen av boligen hun selv arvet. Resten av verdien har dere har "kjøpt" av hennes brødre, så og si. Hun kan altså ikke ta ut hele boligen på skjevdeling.

Hvis du vil sikre deg ytterligere kan dere sette opp en ektepakt der dere avtaler at boligen skal deles likt, eller at den skal deles likt etter at hun har fått verdier tilsvarende hennes arv.

Lenke til kommentar

Hei!

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Hei

Kona vil arve barndom huset sitt. Hun vil betale 2 brødre ut. Huset vil bli reg. på henne.

Vi har felles økonomi. All utgifter skal dekkes av våres felles økonomi

Er det lurt av meg? Hvordan kan jeg forsikre meg i evn. skillmesse.

:) :) Takk for svare ditt.

Nei Jeg Planlegge ikke :) skilsmisse

Vil forsikre meg.

Ha en god dag

Lenke til kommentar

Kommentar lagt til av moderator i tillegg til standardnotis : Vennligst les retningslinjene angående emnetitler. Du har krysset av for at du har lest og godkjent de da du ble medlem av forumet.

Hei!

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og dermed vil det være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen. Om du ikke endrer emnetittel kan tråden bli stengt.

Når endringen er gjennomført er det flott om du bruker p_report.gif-knappen ved dette innlegget slik at en moderator raskere får fjernet denne moderatormeldingen.

Reaksjoner og spørsmål rundt moderering skal gjøres på PM, ikke i tråden.

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...