Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ventelo ringte idag og sa at de hadde satt opp en ny sentral i gata vår.

De tilbød 20mbit-399kr og tlf-89kr, nå har jeg 3,5mbit-350kr og tlf-169kr fra telenor.

Burde jeg bytte?

Noen som har dårlig erfaring med Ventelo?

Spurte ham på tlf for max hastighet, han sa det var på 20mbit, imens jeg har max hastighet på 9,6mbit fra telenor. Snålt :S

Takker for svar på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt skeptisk til de makshastighetene man får oppgitt fra selgerne til bredbåndsselskapene. Skulle oppgradere linja hjemme hos foreldrene mine og ringte Telenor, hvor de sa at det ikke var noe problem å få den raskeste linja med full effekt.

Så fikk jeg linja, men da med beskjed om at grunnet kablene i bakken fikk jeg bare halvparten av effekten...

Så ta hastighetene fra selgerene med en klype salt...

Lenke til kommentar

Det kommer ann på om Ventelo har eget utstyr i sentralen, har de dette kan de nok overgå Telenor sin max hastighet en del.

Ventelo og Nextgentel er vel de som gjør dette mest i Norge, selv har jeg Nextgentel som jeg er storfornøyd med.

Anbefaler deg å sjekke de forskjellige leverandørene, samt evt lese litt på forum angående erfaringer.

Edit: Ventelo har ikke satt opp en "ny" sentral, de har nok bygget ut samme sentral som Telenor har sitt utstyr. Kan gi et eksempel på hastighet: Telenor kunne gi meg max 4mbit, Nextgentel leverte meg 14mbit, så det er absolutt mulig å få gode linjer fra andre leverandører selv om Telenor ikke kan.

Endret av Samcki
Lenke til kommentar
Takk for svar Samcki, det var rart at de har bedre utstyr.

For tenke over saken og eventuelt bytte til Ventelo.

Angående linjeleie, gjelder det når man har IP-telefoni også eller bare fasttelefon?

Ventelo/NextGenTel gir generelt mye bedre hastighet enn det Telenor kan tilby.

Hadde Direct Connect her før, som benyttet Telenor sitt utstyr, og fikk rundt 8 mbit/s maks. Har nå blitt flyttet over Ventelo, og får 12 mbit/s.

Linjeleie må du betale når du sier opp fasttelefonen. IP-telefoni telles ikke.

Lenke til kommentar
Edit: Ventelo har ikke satt opp en "ny" sentral, de har nok bygget ut samme sentral som Telenor har sitt utstyr. Kan gi et eksempel på hastighet: Telenor kunne gi meg max 4mbit, Nextgentel leverte meg 14mbit, så det er absolutt mulig å få gode linjer fra andre leverandører selv om Telenor ikke kan.

Dersom Ventelo/Nextgentel skal bruke dslamen til Telenor, leier de utstyr, dvs de kan levere det samme som det du får oppgitt i kapaks/telenor

Dersom Ventelo/Nextgentel har egen dslam, kan de gjøre hva de vil - og denne kan ligge nærmere - og det kan derfor være at man kan levere høyere hastighet.

Lenke til kommentar

Samcki du er tydeligvis på bærtur, la meg hjelpe deg tilbake til by'n.

Det er rullet ut en ny Dslam fra Ventelo på OA ikke WS.

FYI OA har ikke noe med TN sine Dslam å gjøre. Carrier er BaneTele aka Ventelo's søsterselskap.

På OA kan Ventelo gjøre hva de vil med dine Dslam.

De kan sette linjen på 23000/1500 for å se hva den syncer på osv.

Nå er jeg ikke på jobb, men jeg har mine anelser om at det er en alcatel Dslam, med andre ord en bra Dslam.

No_oN kunne du sendt med en PM med mer info om gate add, by osv?

Lenke til kommentar

FYI OA har ikke noe med TN sine Dslam å gjøre. Carrier er BaneTele aka Ventelo's søsterselskap.

Nå er jeg ikke på jobb, men jeg har mine anelser om at det er en alcatel Dslam, med andre ord en bra Dslam.

Ikke på bærtur, forklarte det du sier her nå på en simplere måte, dslamene som ISP`ene setter ut dslamene sine i samme sentral som Telenor, dvs de leier plass i sentralene til å sette ut sitt eget utstyr.

Siden du jobber i Ventelo så driver du vel på med en salgsjobb her :p

Edit: sier ikke det du forklarer her er feil, det er helt riktig. formulerte det vel på en måte som er lett å missforstå.

Endret av Samcki
Lenke til kommentar

Ikke på bærtur, forklarte det du sier her nå på en simplere måte, dslamene som ISP`ene setter ut dslamene sine i samme sentral som Telenor, dvs de leier plass i sentralene til å sette ut sitt eget utstyr.

Edit: sier ikke det du forklarer her er feil, det er helt riktig. formulerte det vel på en måte som er lett å missforstå.

Gjett en gang til Samcki.

Ventelo bygger ikke ut sine Dslam i samme bygg med TN. Det hender, men ikke alltid. Så nå driver du med blind gjetting.

Jeg kan ramse opp flere lokasjoner som Ventelo eier "bygget" der Dslam er koblet opp på helt for seg selv. Det hender at vi leier ut strøm og plassering til andre ISP, dette er visa versa for mange ISP/Carriere.

Det stemmer at jeg jobber hos Ventelo, men ikke på privat.

Jeg jobber på Ventelo Bedrift, som retter seg mot bedrifter. Når jeg tilbyr hjelp til forum medlemmer som har Ventelo som ISP er det på egen fritid.

Om jeg ville ha drevet med salg hadde jeg jobbet på TM og ikke KS. :)

Lenke til kommentar

Gjett en gang til Samcki.

Ventelo bygger ikke ut sine Dslam i samme bygg med TN. Det hender, men ikke alltid. Så nå driver du med blind gjetting.

Jeg kan ramse opp flere lokasjoner som Ventelo eier "bygget" der Dslam er koblet opp på helt for seg selv. Det hender at vi leier ut strøm og plassering til andre ISP, dette er visa versa for mange ISP/Carriere.

Det stemmer at jeg jobber hos Ventelo, men ikke på privat.

Jeg jobber på Ventelo Bedrift, som retter seg mot bedrifter. Når jeg tilbyr hjelp til forum medlemmer som har Ventelo som ISP er det på egen fritid.

Om jeg ville ha drevet med salg hadde jeg jobbet på TM og ikke KS. :)

Driver ikke med med gjetting, vet hvor rigide systemet til Telenor er, jeg selv kjenner bare til et fåtall slike lokasjoner der man ikke benytter samme "bygg" som Telenor for å sette opp eget utstyr. BKK prøvde å sette opp en sentral mer sentralt i telenettet, problemet er at slike sentraler ofte støyer for Telenor sine. For meg kommer det på ett ut hvor du jobber i Ventelo.

Vil derfor anbefale trådstarter å høre med de forskjellige leverandørene selv, Ventelo er definitivt et helt ok valg og som sagt om du er i tvil så bør du søke på forumet for andres erfaringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...