Gå til innhold

Pc "nr 2" får ikke IP-adresse av DHCP-server

Anbefalte innlegg

Undertegnede har to identiske stasjonære pc'er med Windows XP SP2. Bruker RALink trådløs antenne på begge to for å koble til mitt Zyxel 660 Prestige-aksesspunkt. ISP er Telenor (kun de som tilbyr nett her ute i bushen der jeg bor). Det trådløse nettet bruker 64-bit WEP-kryptering som standard (ja, jeg vet det ikke rocker).

Problemet er som følger: på den ene pc'en går alt helt fint, kobler til nettet, god signalstyrke etc, og den får en IP-adresse (10.0.0.1, assigned by DHCP). På pc nummer 2 derimot, kobler den seg til nettverket, god signalstyrke, så står det: "aquiring network adress" i en evighet, før den finner ut at den har "begrenset eller ingen tilkobling". Hvis jeg tar en Repair, står den også og henger på "renewing your IP-adress" i en evighet.

Er det noe jeg kan gjøre på router setup? Kommer inn på router setup, men har ikke sett noe som virker feil (dvs at den står på "routing" og "PPPoE" på basic setup).

Evt. andre tips? Er dritirriterende å plutselig ikke komme inn på pc nr to, spesielt når vi ikke har endret noe på oppsettet, har kommet inn uten problemer i to år nå.. tips mottas med takk, jeg har surfet mye på nettet, men ikke funnet noe relevant ennå :)

Endret av Frekke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg prøvd å sette statisk IP på pc nr 2 til 10.0.0.2, så 3, 10, 11, 100 og 140, uten særlig hell.

Er rimelig sikker på at de andre innstillingene er greie, jeg har forsøkt med en ekstern DNS-server, og med ruterens IP-adresse som DNS, men kommer fortsatt ikke på nett...

Tips, anyone?

Lenke til kommentar

Ja, gjør det, dobbelt- og trippelsjekket med lappen fra Telenor og også det som står som WEP-nøkkel i pc nr en.

Jeg får som sagt koblet meg til nettverket, men den klarer ikke å hente en gyldig IP-adresse fra DHCP-serveren (ruteren). Begynner å irritere meg kraftig (og min samboer, som eier pc nr 2, hehe)...

Lenke til kommentar

Etter utallige restarts av ruter og aksesspunkt ser det ut som om alle pc'er nå får IP-adresse tilordnet av DHCP-serveren. Jeg gikk også inn på ruteren og satte DHCP mode = none, det sto = server fra før. Satte tilbake til server, så funka det etterhvert.. jaja. Takk for tips uansett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...