trygvan Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Hei, Jeg lurer på å konvertere fra satelitt til IPtv. Noen som har erfaringer? For det første lurer jeg på om kvaliteten er god nok (for eksempel på "NextGenTel Trippel Large", der det er 4500/1000 internettlinje). Med kvalitet mener jeg at det ikke er hakking, at bilde og lyd er klart og tydelig, rene farger etc. Dvs som et vanlig, godt signal på antenne/parabol/kabel. Dernest lurer jeg på om noen vet om man slipper å betale NRK-lisens om man ikke har annen tv enn IPtv. Slik har jeg hørt at det er. Stemmer det? Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Hvis det var gjennom en fiberlevrandør ville jeg slått til men gjennom NGT ville jeg tenkt meg om 2 ganger uten å ha testet NGT sin løsning selv. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 (endret) Jeg har IPTV gjennom kobber og det fungerer utmerket hos meg, litt treg dekoder. Kvaliteten på løsningen er minst like god som kabel og parabol, venter nå spent på HD signaler edit: Må også nevnes at jeg hadde CD kabel med dekoder, fikk stadig utfall og problemer og ble til slutt lei, byttet dermed over til en IP-TV løsning. Endret 4. august 2009 av Samcki Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 4. august 2009 Forfatter Del Skrevet 4. august 2009 Takk for svar. Kvaliteten er altså god nok, men det ser desverre ut som at IPtv-løsningen blir dyrere enn den løsningen jeg har i dag, og derfor lite attraktiv på grunn av det. I dag har jeg en delt internettløsning og satelitt-tv til en total kostnad av knapt 5000,- per år, pluss lisens (2400 for tv og 2600 for internett). Altibox koster drøyt 10000 for billigste løsning, og NGT trippel koster drøyt 6000 (med 2500/500 internett). Det er mulig å kun bestille IPtv og beholde gammelt internettabb., men isolert sett koster IPtv mer i seg selv enn satelitt så lenge man fortsatt må betale lisens. Siden lisens ser ut til å være pliktig også på IPtv (alle som har "tvmottaker" er lisenspliktig, og man må ha en dekoder for å se IPtv), blir det altså dyrere totalt sett enn med eksisterende løsning for min del. Hadde jeg ikke hatt mulighet for å dele internett med naboen, kunne det vært annerledes. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Jeg bealer ikke lisens, hadde lisensmannen på døren og forklarte systemet og fikk fritak for lisens foreløpig. Så har i grunn en ganske billig løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå