kjeklulf Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 (endret) Her er et utdrag fra en sak jeg har skrevet om i min blogg i dag: I disse dager rulles partienes valgkampmaskineri i gang for alvor. Nettet har blitt en viktig kampanjekanal for partiene og de bruker stadig mer oppfinnsomme løsninger for å nå fram til velgerne. Det er flere gode ideer og særlig venstresiden har prøvd ut spennende løsninger med interaktivitet for velgerne, som for eksempel “Opp av sofaen” fra SV og “Viktig for deg” fra Arbeiderpartiet. Flere av de andre partiene har også lansert egne sider og domener med innhold kun rettet mot valget. I går tok jeg for meg SV sin “Opp av sofaen”-kampanje her i bloggen. Det viser seg at den er ubrukelig for alle synshemmede, hørselshemmede og de som ikke kan navigere enkelt på web-en med mus eller liknende verktøy. For rettferdighetens skyld tok jeg en tur innom de andre partienes nettsider og kampanjer også og det jeg så var svært nedslående. Ingen av partiene har nettsider som er universelt utformet slik at de kan nås av alle, uansett funksjonsnedsettelser! Det er tilløp til enkelte gode forsøk (Senterpartiet har mulighet for valg av ulike fargekontraster, FrP og SV med for lydavspilling som jeg ikke har fått til å fungere, KrF med mulighet for valg av ulike skriftstørrelser) men totalt sett er signalet at hvis du er funksjonshemmet på noen av disse områdene er du ikke viktig nok til at partiene vil gjøre nettsidene sine og budskapet sitt tilgjengelig for deg. Vi snakker om flere hundre tusen velgere her og jeg skjønner ikke helt at partiene tør gjøre en så dårlig jobb med dette. Du kan lese hele saken her: http://fenilsen.wordpress.com/2009/08/04/v...or-de-utvalgte/ Krev at politikerne skal være de første til å følge lover de selv vedtar. Krev at også ditt parti gjør sine nettsider tilgjengelige for alle, uansett funksjonsnedsettelse. Neste gang kan det være deg det gjelder. Endret 4. august 2009 av kjeklulf Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Sitter synshemmende og hørselshemmede pr def i sofaen? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 4. august 2009 Forfatter Del Skrevet 4. august 2009 Nei, selvsagt ikke? Hva har det med saken å gjøre? Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Hvorfor er det så viktig at funksjonshemmede skal kunne bruke sidene? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 4. august 2009 Forfatter Del Skrevet 4. august 2009 (endret) Fordi de skal ha samme rett på tilgang til informasjon og tjenester som alle andre. Fordi det ikke er noen som helst grunn til å stenge dem ute fra viktige samfunnsområder. Fordi funksjonshemmede er en stor velgergruppe. Fordi alle blir funksjonshemmet i en eller annen grad i en fase av livet. Fordi tilgjengelighet og universeel utforming kommer alle til gode. Fordi vi skal kunne kreve at politikerne tar alle innbyggere på alvor. Fordi vi skal kreve at de gjør det samme selv som de krever av andre. Fordi loven sier det. Endret 4. august 2009 av kjeklulf Lenke til kommentar
Bonselo Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Det er viktig fordi svært mange funksjonshemma ikkje har mulighet til å kunne følge med på valkampen. T.d. er det umulig for mange hørselshemma å følge med fordi mesteparten av valkampen foregår munnleg. Det same gjeld for denne nettsida, t.d. eg har ingen mulighet til å ta del i dette Opp av sofaen-initativet til SV. Det einaste eg får utav denne sida er å sjå Kristin Halvorsen trava fram og tilbake. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Det er viktig fordi svært mange funksjonshemma ikkje har mulighet til å kunne følge med på valkampen. T.d. er det umulig for mange hørselshemma å følge med fordi mesteparten av valkampen foregår munnleg. Det same gjeld for denne nettsida, t.d. eg har ingen mulighet til å ta del i dette Opp av sofaen-initativet til SV. Det einaste eg får utav denne sida er å sjå Kristin Halvorsen trava fram og tilbake. Om det er noen trøst så fikk ikke jeg noe særlig mer ut av det heller. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Tror neppe det er hans problem, men ditt. Lenke til kommentar
aritalo Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Sitter funkskjonshemmede i sofaen og surfer rundt på nettet på sider som er tilrettelagt for døve og blinde? Tror ikke det du, sorry to break it for you, men tror politikerne bryr seg lite om det med mindre de får lov til å misjonere på de funksjonshemmedes landsmøte. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 13. august 2009 Forfatter Del Skrevet 13. august 2009 (endret) Jeg skjønner ikke helt hva du forsøker å si med den første setningen din men: Hovedpoenget med universell utforming er at det ikke skal være nødvendig med sider spesielt tilrettelagt for blinde og døve. De ordinære sidene skal være utformet slik at de skal kunne brukes av alle. Det betyr at det skal være mulig å navigere med tastatur og andre styreredskaper enn mus, det skal være mulig å få tekst lest opp av skjermlesere eller gjennom leselist og videoer skal være tekstet. Det er kun unntaksvis at man skal ha spesielle løsninger, for eksempel video på tegnspråk. Dette kan utmerket godt gjøres med eksisterende teknologi og uten å endre vesentlig på sidenes form og innhold. Det handler mest av alt om slurv og manglende bevissthet blant de som bestiller og produserer sidene. Og jeg vet at døve, blinde og bevegelseshemmede sitter i sofaen og surfer på nettet, akkurat som deg og meg. De har krav på akkurat samme tilgang til informasjon som deg og meg og nettopp IT kan gi dem enklere tilgang til informasjon og deltakelse, hvis man bare er bevisst når man utformer sidene. Tenk deg for eksempel en blind person som lurer på noe i forbindelse med skolen. Hvis siden er godt utformet kan vedkommende lese denne siden enkelt og innhente informasjon. Alternativet er å måtte ringe rundt for å finne informasjonen man er ute etter, vente på å få tak i rette vedkommende, huske å stille alle spørsmålene og få lest opp alt det man lurer på, og ikke minst huske alt sammen etterpå. Dette er både mye mer upraktisk og kostbart for alle parter. Det finnes utallige slike eksempler. Politikere? Vel, de reagerer når man får snakke direkte til dem og når man viser hvor problemene er og hvilke løsninger som finnes. Som konsekvens av mine blogg-innlegg har jeg blitt invitert til å møte statssekretæren i Barne- og likestillingsdepartementet i dag, for å diskutere nettopp Universell Utforming, tilgjengelighet og IT. Statssekretæren er nest øverste politiske leder i departementet, kun underlagt statsråden. Så ting skjer. Endret 14. august 2009 av kjeklulf Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Jeg har en venn som er omtrent blind og han bruker MSN, winamp og kan på en eller annen måte lese alle mulige websider. Jeg tror han har en stemme som sier det høyt men er ikke helt sikker. Men spørsmålet mitt er egentlig; har du noen konkrete forslag til hvordan en hjemmeside skal utføres i forhold til dette problemet? Det er sikkert mange blinde som kan mye om de forskjellige partiene og er aktive innen politikken, men kanskje ikke websider er det beste mediumet for dem å få informasjon? Når man er blind så har man faktisk et handikapp, og da uansett hvordan man snur og vender på det så vil det alltid være noen ting de ikke kan gjøre. Slik er realiteten.. Men samfunnet er jo bygget sånn at man kan bruke mange andre kanaler for å få informasjon også. Og jeg tror også det finnes noe web greier for blinde allerede.. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 13. august 2009 Forfatter Del Skrevet 13. august 2009 (endret) Det vanlige for blinde og svaksynte er å bruke en såkalt skjermleser. Det er et program som leser opp tekst på skjermen etter hvert som teksten får fokus. Ideelt sett er det da sånn at når en knapp får fokus (man navigerer til den med tastaturet) vil programmet lese opp hva som står på knappen og at det er en link. Blinde brukes også ofte leselist som er en fysisk innretning som "leser" opp teksten ved hjelp av blindeskrift. De som vil teste en enkel nettbasert skjermleser kan forsøke denne (fungerer dessverre kun i IE): http://accessibilityisaright.org/ Problemene er blant annet dette: Elementer på siden er ikke organisert i en naturlig rekkefølge. Det vil si at hvis man må navigere med tastaturet (tab-tasten for å flytte fokus mellom elementer) er det aldri mulig å vite hva som er neste element. Elementer på siden plukkes ikke opp når man navigerer med tastaturet. Typisk problem her er Flash. Knapper mangler nødvendig informasjon. En knapp kan kodes på mange ulike måter og skjermleseren reagerer forskjellig hver gang. Noen ganger sier den bare "knapp", andre ganger sier den "tekst" (altså teksten på knappen) og noen ganger sier den både teksten, at det er en knapp og at det er en link. Det siste er sånn det skal være. Tekst på siden som oppfattes av skjermleseren som et bilde. Typisk er logoer og overskrifter som er lagret som bilder og ikke tekst, og som ikke har alternativ tekst som viser hva det er bilde av eller hva som står på bildet. Alternativ tekst plukkes opp av skjermleser. Tekst som vises i Flash og som ikke er gjort tilgjengelig for skjermleser. Det finnes mange andre eksempler også men dette er de viktigste og vanligste problemene. Alt dette skyldes kun en ting: dårlig koding. Det er ikke vanskelig, det er ikke spesielt tidkrevende og det endrer ikke noe på utseendet på sidene. Det som er kostbart er å rette det opp etterpå. Hvis man vet hva man driver med tenker man på dette allerede når man bestiller en side og når man begynner arbeidet med utformingen. Dessverre er det alt for mange bestillere som ikke er bevisste og alt for mange produsenter som ikke har kunnskap. Poenget med å fokusere på nettsider er nettopp at IT og nett åpner en helt ny verden for mange funksjonshemmede. Plutselig har de tilgang til informasjon, underholdning og deltakelse på områder hvor de tidligere har vært stengt ute. IT og nett kan være det beste medium for dem, nettopp på grunn av de tekniske mulighetene som ligger der. For første gang kan de innhente informasjon og delta på lik linje med andre, uten å være avhengig av hjelp fra omgivelser eller assistenter. Og det beste av alt: Det krever ikke spesiell tilrettelegging eller masse penger, det krever bare kunnskap og bevissthet. Edit: De tekniske detaljene og prinsippene for tilgjengelige nettsider er utarbeidet av en egen gruppe i W3C og en gjennomgang finnes her: http://www.w3.org/TR/UAAG20/ Endret 13. august 2009 av kjeklulf Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 (endret) Jeg syntes dette er viktig ja. Kanskje det kan utformes en webside som sjekker en webside og melder tilbake med problemer i koden og slikt? Et slikt verktøy hadde jo vært genialt for utviklere som ikke er helt sikker på hvordan de skal gjøre det. Endret 13. august 2009 av coax Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 13. august 2009 Forfatter Del Skrevet 13. august 2009 Det finnes en lang rekke slike verktøy allerede: http://www.w3.org/WAI/ER/tools/complete Et vanlig brukt (enkelt) verktøy er Web Accessibility Toolbar: http://www.paciellogroup.com/resources/wat-ie-about.html Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 (endret) Spennende tråd som jeg ikke har oppdaget før nå! Jo mer fokus man får på dette, jo bedre, men dessverre er det en del hindringer på veien, blant annet holdninger som er representert lenger oppe i tråden her. Fra og med 2011 (2021 for eksisterende løsninger) er universell utforming lovpålagt på IT-området. Når det gjelder automatiserte verktøy, må man huske på at dette ikke er fullgod måte for å avgjøre om et nettsted er tilgjengelig eller ei, men et nyttig støtteverktøy på veien. Man har også et spennende norsk prosjekt på dette området, eGovMon - http://accessibility.egovmon.no/nb/. I tillegg jobber Direktoratet for forvaltning og IKT (som undertegnede jobber i) kontinuerlig med å bedre kvaliteten på offentlige nettsteder, blant annet ved å kvalitetsvurdere 700 offentlige nettsteder årlig, deriblant på området tilgjengelighet ( http://kvalitet.difi.no / http://www.norge.no/kvalitet ). Som nevnt tidligere Fredrik - veldig god bloggpost! Endret 14. august 2009 av Marvil Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 (endret) Takker for det Marvil! Bra presisering om støtteverktøy og takker for link til eGovMon. Kjente ikke til den. Dette er jo et felt som har stor betydning for mange og etterhvert som vi nærmer oss 2011 vil det bare få større og større fokus. De leverandører som behersker UU og tilgjengelighet vil ha et enormt konkurransefortrinn. Har oppdatert bloggen med et nytt innlegg nå med partienes reaksjoner på mine og DIFI/Delta-senteret sine funn: http://fenilsen.wordpress.com/2009/08/13/93/ Endret 14. august 2009 av kjeklulf Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Får benytte sjansen til litt mer shameless self promotion: Har skrevet nytt blogginnlegg, denne gangen om manglende tilgjengelighet på http://www.stemmingsrapport.no: http://fenilsen.wordpress.com/2009/08/17/statsrad-peer/ Endret 18. august 2009 av kjeklulf Lenke til kommentar
Bonselo Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Hmm, første linken funkar ikkje. Trur det skal vere stemMingsrapport og ikkje stemNingsrapport Elles funkar sidene bra for min del som høyrselshemma, sjølv om eg ser poenga du har framheva på bloggen din. Tykkjer det er bra at du får fram slike ting, slik at det vert meir og meir fokus på at dersom ting skal verte universelt utforma, så må dei faktisk gjere noko meir enn berre å legge på stemme og tekst(sjølv om det siste ofte verkar svært vanskeleg å få til ...). Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 18. august 2009 Forfatter Del Skrevet 18. august 2009 Takker, la ikke merke til den i farten. Takk også for hyggelig tilbakemelding. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 22. august 2009 Forfatter Del Skrevet 22. august 2009 Har forresten blogget litt mer og blant annet lagt opp en ny versjon av en valgkampvideo fra Arbeiderpartiet. Denne versjonen er slik Arbeiderpartiet burde ha laget den med en gang: Les mer her: http://fenilsen.wordpress.com/2009/08/22/n...-opp-av-sofaen/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå