Gå til innhold

Forskjellen på et lyssterkt objektiv kontra et mindre lyssterkt

Anbefalte innlegg

Er fersk, så har noen dumme spørsmål. Her er ett av de:

Hvordan oppleves forskjellen mellom et lyssterkt objektiv kontra et mindre lyssterkt i praksis?

F.eks:

La oss si at man tar et bilde av samme motiv med disse to objektivene: Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 og Canon EF 50mm f/1.8 II. kit-objektivet vil vel sikkert ha noe mellom 5 og 5.6 i minste blenderåpning på 50mm, mens EF 50mm har 1.8. Forstår da at man muliggjør raskere lukkertid på EF 50mm, men man får jo da også mindre dybdeskarphet.

Dersom man skal ta f.eks portrettbilder vil man vel ikke ha aller minste dybdeskarphet. Hva vil da fordelen med EF 50mm objektivet være kontra EF-S 18-55mm (bortsett fra optisk kvalitet)? Dersom man tar bildene med en gitt blenderåpning, f.eks 8.0, vil det da være noen forskjell på lukkertiden på disse to objektivene?

Hva er fordelen med å gå enda lavere, som 50mm f/1.4 kontra 50mm f/1.8?

Litt vanskelig å formulere dette spørsmålet kjente jeg. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dersom man skal ta f.eks portrettbilder vil man vel ikke ha aller minste dybdeskarphet. Hva vil da fordelen med EF 50mm objektivet være kontra EF-S 18-55mm (bortsett fra optisk kvalitet)? Dersom man tar bildene med en gitt blenderåpning, f.eks 8.0, vil det da være noen forskjell på lukkertiden på disse to objektivene?

Som regel vil du blende ned til minst 4-5.6, så da vil bildene bli ganske like, selv om den faste brennvidden som regel vil være litt skarpere. Neppe krise på portrettbilder som nødvendigvis ikke må være helt sylskarpe. Zoom-objektiver har gjerne litt fortegningsfeil, men det sjelden problem på portrettbilder.

Men hovedforskjellen med et mer lyssterkt (og fast) objektiv er at søkerbildet ditt blir MYE lysere og bedre å bruke!! For når du stiller inn er objektivet alltid på max åpning, og det har mye å si!! For du tar gjerne en del portrettbilder inne også.

Det er også viktig for lettere å se at du treffer med fokuspunktet i øynene på motivet.

Eks. Forskjellen mellom 50mm f1.8 og 18-55 på ca 50mm f5.6 er jo over 3 trinn, dvs 8 ganger så mye lys!!

Forskjellen med et enda mer lyssterkt (fra 1.8 til 1.4) er at du gjerne får enda litt penere bokeh (enda mykere bakgrunn bl.a.). Men det er også MYE å betale for litt bedre lysstyrke, med økt pris, vekt og størrelse.

Fastoptikk er GØY, føler jeg jobber bedre med motivet, du vet du må flytte deg litt mer for å komponere, de er diskré og lette.

Tror du kommer langt med en 1.8, du må som regel blende ned en del. Men har du råd til en 1.4, så er det sikkert kjekt! Håper andre som har prøvd begge kan fylle inn, men jeg prøvd 50 f1.8 og 25 f2.0 og har vært storfornøyd med det! Og de er svært overkommelig priset!

Endret av kjelldell
Lenke til kommentar

Autofokus har det vel også med å fungere raskere og med mindre lys med et lyssterkt objektiv. Fokusering gjøres med full åpning, uansett hvilken blenderåpning du har valgt.

Jeg liker for øvrig godt å bruke mindre dybdeskarphet i portretter. Det er kanskje ikke noe poeng om man har veldig kontroll på bakgrunnen, men jeg er stort sett aldri i en slik situasjon, og da kan det være fint å gjøre bakgrunnen uskarp.

Lenke til kommentar

Fordeler med lyssterk fastoptikk kort oppsummert:

- Mulighet for å ta bilder med akseptabel lukkertid i mindre lys

- Mulighet for å bruke dybdeskarphet som et kreativt virkemiddel

- Lysere søker og bedre arbeidsforhold for autofokusen

- Mye bildekvalitet for pengene (zoom-objektiver innebærer som oftest en del optiske kompromisser)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har kjøpt inn og testet en 50mm f1.8 for skolen, og synes den var så genial at jeg har pønsket lenge på hvordan jeg skulle overtale kona til at vi skulle kjøpe oss en slik, eller kanskje en 35mm f1.8, som ville gitt oss begge autofokus (Jeg har D70s, hun har D40).

Har også drømt om en 50mm f1.4, men regnet det som uoppnåelig...

Men heldiggris som jeg er, til vår 10 års bryllupsdag kjøper hun jammen en 50mm f1.4 til meg!!! ER DET MULIG??? (selvfølgelig med bruksrett...)

Har testen den hele helgen, og kan ikke lovprise den (eller kona!) nok!!

Fått mange flotte blinkskudd.

I praksis må man blende ned til minst 2.8, så sånn sett hadde vi klart oss med 1.8, men det er så lyst søkerbilde, autofokusen jobber lett (selv om det er mekanisk AF-D utgave), og den har fin tyngde.

Helt fabelaktig til portretter og bilder av barna, men også til blomster og sommerfugler som vi har mye av i hagen.

Objektivet gir utrolig kontroll over dybdeskarpheten, det er nesten aldri problemer å viske vekk bakgrunnen.

Så du kommer nok langt med en 1.8, sjelden du trenger noe mer i praksis, men det er utrolig flott å jobbe med hvis du har råd! (eller snill dame i huset)

Mye morsommere å jobbe med fastoptikk enn zoom!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...