--Tiaaa-- Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Hei. Har noen spørsmål ang. det å utdanne seg som lærer. Jeg har kommet inn på studiespes. på vgs, og er litt usikker på om jeg heller burde valg helse og sosial på første valg dersom jeg vil bli lærer? Eller kan jeg ta studiespes. og etter vgs søke på lærerhøgskolen(om jeg har gode nok karakterer)? Har alltid hatt som mål å bli veterinær(derfor jeg valgte studiespes.), men er usikker på om jeg klarer å komme inn på veterinærhøgkolen. Kunne derfor tenkt meg å bli lærer(kanskje)(helst på barneskolen). Er det en vanskelig/hard utdanning? Må jeg velge realfag de siste årene på vgs? Hvor mye tjener (ca.) en lærer(på barneskolen)? Er den en fin jobb? altså trives du i jobben(dersom du er lærer)? Og et spørsmål til. Da jeg gikk ut av ungdomsskolen nå før sommeren hadde jeg 5,2 i snitt, tror dere jeg vil synke mye i snitt på vgs? hadde blandt annet 4 i matte og engelsk skriftlig, men ellers bare 5'ere og 6'ere. Skjønner at det kan bli vanskelig å svare på siden dere ikke vet hvilke fag jeg liker osv. Håper på svar Lenke til kommentar
VroD01 Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 (endret) Hei. Er ikke lærer selv men bor sammen med ei som er det. Tror ikke lærerutdanningen i seg selv er vanskelig men det kommer litt an på selvdisiplin og motivasjon. Det som kan være greit å vite er at man må takle de faga man egentlig ikke er så interessert i også. Man må velge mellom noen fag siste året på VGS for å fylle opp med nok studiepoeng. Studiepoeng får man også ved å ta militæret, kjønnskvotering, siviltjeneste m.m. Lønnen jeg har sett ligger på ca. 360 i året. Det kan være vanskelig å få seg jobb noen steder, og kan være greit å undersøke på forhånd. Om man trives i jobben som lærer kommer vel an på personen, men liker du å lære i fra deg til yngre, er heldig og får hyggelige kolegaer, takler å arbeide litt på kveldstid samt er fornøyd med en arbeidssituasjon der du ikke kan skape deg en karriere.. så "go for it" Hugs at det ofte er fornuftig å ta et friår eller militæret for å vokse litt i hodet før du går videre til høyskolen. Personlig klarte jeg ikke lære meg noe, og samtidig forstå hva jeg hadde lært, før jeg var ca. 21. Det var en helt annen verden på skolebenken etterpå, og jeg ser nå på min tid på VGS som bortkastet tid. Kan også forestille meg at det er en del personer der ute som ikke takler barn sin "spesielle" oppførsel når foreldrene ikke er i nærheten. Har du tenkt over det? Om du synker eller vedlikeholder karakteren er også vanskelig å svare på siden det kommer an på ganske mange faktorer. Du skal trivest på skolen, takle fagene og ikke bære nag til lærerene. Innstillingen du har når du går på VGS spiller inn på hva du får til. Jeg og samboeren min gikk begge på allmenfag. Forskjellen mellom oss var at jeg tok Matte MX og ho tok Matte MY. Siste året ble litt hardt for min unge hjerne så etter militæret tok jeg forkurs til ingeniør selv om jeg hadde generell studiekompetanse fra før av. Karakterene mine har aldri vært gode, men med motivasjon kom også de på plass. Likevel sitter jeg igjen med den overbevisningen at VGS har lett for å bli noen bortkastede år der jeg og mange umodne ungdommer bare satt for å ha noe å bedrive tiden med. Litt tips til årene på VGS! - Følg med i timene så slipper du kaste bort tid på lekser. - Vær positiv og delta på alt av aktiviteter, også fest og moro. - Bruk årene til å vurdere hva du vil. Ingen krise om du blir 25 før du vet hva du vil. - Fullfør 99% av alt du begynner på i livet. Endret 4. august 2009 av VroD01 Lenke til kommentar
--Tiaaa-- Skrevet 4. august 2009 Forfatter Del Skrevet 4. august 2009 Takk for svar Jeg har ikke tenkt lenge på det å bli lærer, men nå(etter å ha lest litt om yrket) føler, og tror jeg at jeg kunne trivdes som det. Noen som selvfølgelig kan endre seg. Jeg vil jo helst bli lærer på barneskolen, gjerne 1-4 trinn, må jeg fortsatt lære den matten de har på ungdoms. og vgs når jeg utdanner meg? For matten i 1.klasse og opp til 4.klasse er jo ikke så avansert som den på ungdoms. og vgs. Er dette noe jeg velger litt ut i utdanningen? Føler at jeg må ta vgs som det kommer, og gjøre mitt beste. Selvom jeg har på følelsen at det vil bli mye hardere enn ungdomsskolen? menmen. Lenke til kommentar
VroD01 Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 (endret) Når du utdanner deg på VGS så lærer du en helt annen matte en den du lærer på lærerutdanninga. Det vil si at på VGS lærer du mye mer ren matte mens du på høyskolen lærer mye om hvordan hodene til barn fungerer i forhold til matte. Altså at et barn kan se på et regnestykke på mange ulike måter. Sånn sett kan matte på lærerutdanningen virke noe enkel, faktisk så enkel at det er vanskelig å tenke enkelt nok. Når du går på lærerutdanningen så får du utdannelse til å jobbe fra 1. til 10. klasse. Sånn sett kan du ikke velge før du kommer til jobbsøknaden, og til og med da kan det hende du må velge et annet årstrinn en ønskelig bare for å få arbeidserfaring. VGS blir hardere en ungdomsskolen, men kan føles lettere dersom du ikke er en skolesliter. Dette er faktisk en felle, for årsaken til det er at det er ingen som passer på om du henger med i svingene. Mange mener at det er opp til skolen å sørge for at elevene følger med, og at undervisningen må være sånn og sånn, men til syvende og sist må hver enkelt ha det for seg at når man sitter og sover i timen, tegner i boken istedenfor å følge med, eller snakker med andre midt i undervisningen, KUN viser klare tegn på at man ikke er voksen nok. Også dette med å ha egen pc i timene er en klar distraksjon, og man må være så disiplinert at man klarer å vente til man kommer hjem før spillene, msn og ufaglige nettsider åpnes opp. Klarer du dette så ligger du langt forran den gjennomsnittlige elev på VGS, og har skaffet deg noen klare fordeler du uansett vil få bruk for i arbeidslivet. Endret 4. august 2009 av VroD01 Lenke til kommentar
--Tiaaa-- Skrevet 4. august 2009 Forfatter Del Skrevet 4. august 2009 (endret) Ok, da vet jeg det Har vel aldri hatt problemer med at ikke klarer å følge med i timene. Noen ganger har jeg jo sklidd ut litt, men har hentet meg inn igjen. Dette har blitt bedre med årene. Dessuten er det en vekker at nå starter på en måte utdanningen min, og det er bare meg det går utover om jeg ikke følger med. Skal ikke lyve å si at jeg klarer alt dette fint, for jeg gruer meg, veldig faktisk! Og opplever garantert hardere dager enn andre. Men jeg må gjøre det beste ut av det.... Endret 4. august 2009 av --Tiaaa-- Lenke til kommentar
VroD01 Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Det ville vært rart om du ikke gruet deg, faktisk. Faktum er at ikke er noe å grue seg til. Vil tro det at er man seg selv og samtidig husker på å være ok mot andre slik at miljøet på skolen er bra, så går alt bra. Du vil merke at det er stor forskjell på "barnsligheten" i ungdomsskolen og VGS, og raskt får en helt annen og voksen holdning en du hadde i fjor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå