Gå til innhold

Chrome får synkronisering

Anbefalte innlegg

Du kan jo utdype "problemer". Opera er faktisk fleksibel, kanskje ikke på nivå med Firefox som har fult av addons men utrolig mange av "irritasjonsproblemene" fikses ved noen få trinn. Så for øyeblikket ser jeg ikke "problemet" med nettleseren som flere tydeligvis påpeker at "jeg" muligens forguder høyere enn himmelen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som at den henger på en del sider, laster veldig hakket i mange tilfeller og i mange tilfeller henger hele leseren (mange ber meg fjerne Opera pga. dette). Det er et stort problem når du opplever mange hengsituasjoner i Opera som du ellers ikke merker i de andre.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har helt motsatt opplevelse så det må være et enkelttilfelle. Versjon 9 hadde noen tendenser en gang i blant (3-4 ganger/uka). Opera 10 er mye bedre. Og hakkete lasting, vet ikke helt hvordan du opplever lastingen men om du justerer på instillinger->nettverk på tilkoplinger per server så kan det bli bedre, det kan også være du mener at den lager siden for sakte. Opera tegner siden slik html-en er lastet ned, så halvveis inn i lastingen ser du halve siden og mangler kanskje høyre marg på siden fordi den ligger sist i HTML-en. Du kan endre dette på innstillinger->nettleser (tegn på nytt med en gang).

Men nå tror jeg vi har gått et godt stykke over det artikkelen handlet om. Besøk Den store Opera-tråden om du vil fortsette praten, beklager om jeg oppfører meg litt som Jehovas. Smell igjen døra om du vil :)

Lenke til kommentar

Det er ikke et enkelttilfelle når jeg alltid prøver ny versjon av Opera når det kommer, siden starten og samtlige av mine mindre kyndige venner ber meg fjerne Opera gang etter gang. Opera 10 har jeg ikke testet ennå, rett og slett fordi jeg ble lei av å høre på prisord som ikke stemte.

Jeg er selvfølgelig åpen for tuning av Opera, men hengprobleme fikses ikke av dette. Og derfor vender jeg tilbake til Chrome og Firefox fordi det gir en bedre grunnleggende brukeropplevelse uten å stadig måtte inn å tune ting.

NB!

Det er først i Firefox 3.2+ at jeg også ble fornøyd med denne nettleseren. Chrome 3 og Safari 4 er det jeg er mest fornøyd med ift. grunnleggende brukeropplevelse om dagen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det virker som Operabrukere alltid har et markeringsbehov.

Sier du det samme om Firefox-brukerne siden de stadig dukker opp i Opera-tråder? Det virker som du er ganske partisk her, siden du ensidig rakker ned på Opera. Kan man stole på påstander fra noen som åpenbart har lagt igjen objektiviteten sin et annet sted?

Både Foxmarks(Xmarks) og Google Browser Sync er noe som eksisterte lenge før Opera fikk det innebygd.

Men Opera har det altså innebygget.

Og sjokknyheter for Opera-fanbois: Opera var heller ikke først ute med tabs, selv om mange liker å tro det.

Opera var først ute med MDI. Den var også tidlig ute med tabs.

Lenke til kommentar
Enda en funksjon som Opera har hatt i mer enn to år :)

Og likevel er det nesten ingen som vet om det - eller som bryr seg om det.

Mange bryr seg tydeligvis, siden alle aper etter det Opera gjør.

Men hvorfor foretrekker ikke brukerne i så fall Opera fremfor "apene"?

Har Opera - og/eller folkene som fronter det - et image-problem?

Opera er et selvstendig firma som ikke kan pushe produktene sine gjennom monopoler o.l. De må faktisk jobbe for føden.

I motsetning til de som lager Firefox?

Firefox startet på ruinene av Netscape, og de fant til og med ut at de måtte kaste ruinene og starte helt på nytt, allikevel har de klart å skaffe seg en solid markedsandel - og den vokser stadig. Firefox-fans fremstår som begeistrede supportere, spesielt med tanke på alle de add-ons og extensions som finnes. Til sammenligning fremstår Opera-fans som surmulende og tidvis arrogante, og enkelte oppviser til tider kvasi-paranoide tendenser og hevder at "alle er ute etter å knekke dem med ulovlige midler".

Jeg tror Opera selv og Operas mest innbitte supportere er Operas største fiende.

Lenke til kommentar
Men hvorfor foretrekker ikke brukerne i så fall Opera fremfor "apene"?

De fleste vet ikke om at det finnes alternativer. Opera har heller ingen gigakorporasjon bak seg som kan spy ut uendelige mengder reklame over alt.

Opera er et selvstendig firma som ikke kan pushe produktene sine gjennom monopoler o.l. De må faktisk jobbe for føden.

I motsetning til de som lager Firefox?

Mozilla trenger ikke å tjene penger. De er en non-profit, og mottar store donasjoner fra gigakorporasjoner.

Firefox startet på ruinene av Netscape, og de fant til og med ut at de måtte kaste ruinene og starte helt på nytt, allikevel har de klart å skaffe seg en solid markedsandel - og den vokser stadig.

Ja, for de har alltid fått store penger kastet etter seg. De har fått donasjoner fra gigantiske firmaer som Google, IBM, Sun, Nokia, osv.

Firefox-fans fremstår som begeistrede supportere, spesielt med tanke på alle de add-ons og extensions som finnes. Til sammenligning fremstår Opera-fans som surmulende og tidvis arrogante, og enkelte oppviser til tider kvasi-paranoide tendenser og hevder at "alle er ute etter å knekke dem med ulovlige midler".

Hvem påstår at "alle er ute etter å knekke Opera"? Ellers er det nok dessverre Firefox-fans som har verst rykte. Det er til og med omtalt i media:

"Foaming-At-The-Mouth Firefox Fans

Several users complained that the Firefox community has a bad attitude.

"I encountered a surprising amount of hostility from the admins when I decided to post what I thought was a new issue as a new bug. The admins told me I was wasting their time and that I should search the bug database before posting. Anyway, this attitude seems fairly common among open-source folks. I think the problem is that although you can find all kinds of people who want to do the programming, nobody wants to do support or documentation on open source projects, particularly as they will not be paid for it. In my opinion, this will prevent open-source solutions from ever going fully mainstream," said user Jeff Rivett.

"Firefox is slow, slower than IE, way slower than Opera," said user Gord Braun. "Mostly though, it's the foaming-at-the-mouth FF fans who keep me turned off on the browser. Imo, Firefox is like Linux — more religion than reality.""

Jeg tror Opera selv og Operas mest innbitte supportere er Operas største fiende.

Opera selv? Hva i all verden er det du babler om?

Merkelig hvor opptatt du er av å rakke ned på Opera og Opera-brukere. Du viser jo bare at det er slike som deg som er verst.

Lenke til kommentar

Opera selv? Hva i all verden er det du babler om?

Merkelig hvor opptatt du er av å rakke ned på Opera og Opera-brukere. Du viser jo bare at det er slike som deg som er verst.

Takk for at du illustrerer poenget mitt med ditt innlegg ...

Lenke til kommentar

nebrewfoz: Hva er egentlig problemet mellom deg og Opera? Hva gjør Opera så dårlig som du skal ha det til å være? Hvorfor skal Operabrukere oppføre seg som du påstår? Forklar :)

Forresten, her på forumet ser det ut som om det er mer interesse for Opera enn Firefox.

Forefox tråden 1013 inlegg. (startet 23/10-2006)

Opera tråden 1579 inlegg. (startet 01/11-2007)

Firefox tråden begynte et år før men har 550 poster mindre.

Lenke til kommentar
nebrewfoz: Hva er egentlig problemet mellom deg og Opera? Hva gjør Opera så dårlig som du skal ha det til å være?

Det er ikke jeg som sier at Opera er "så dårlig", men hvis Opera er så fantastisk, hvorfor er det ikke flere som bruker det? Hvorfor er det så mange flere som foretrekker Firefox? (Til og med nykomlingen Chrome ligger foran Opera, men det er mulig at det er Google-dragsuget som har hjulpet her.)

Lenke til kommentar
Hvordan er "Opera selv Operas største fiende"?

Fordi den måten Opera's ledere (Tetzchner, Wium Lie) uttaler seg på får mange til å sperre opp øynene og si "hvem er det de tror de er?".

Det er hovedsaklig amerikanske tech-kommentatorer som synes Opera hadde fortjent mer respekt hvis de hadde klart å tilkjempe seg markedsandeler i konkurranse med Firefox, fremfor å satse på at EU hjelper dem til en prominent plass på WindowsDVD'ene. De siste ukers forsøk fra Opera på å "reinvent the web" - som viste seg å være Opera Unite - ble også møtt med spørsmål om ikke ordbruken burde ha stått mer i stil med innholdet ...

Opera huskes vel også fortsatt som "browseren du må betale for", og senere "browseren som er reklamefinansiert", og det kan vel ligge og skvulpe i bakhodet til folk. (Det er bl. a. det jeg mener med at Opera kanskje har et image-problem.)

Lenke til kommentar

Hvorfor krangle om Chrome vs Opera vs Firefox? Alle programmene er fjongende flotte nettlesere med massevis av gode egenskaper. Jeg synes det er glimrende at folk bruker disse innovative, brukervennlige og sikre nettleserne selv om de ikke velger den samme som meg (Firefox).

- Chrome har et lekkert og minimalistisk utseende og noen kjekke nettbaserte og nyskapende funksjoner.

- Opera er selve spydspissen utviklingsmessig og har mange gode innebygde funksjoner.

- Firefox er også langt fremme, er åpen kildekode, er litt mer strippet i utgangspunktet men har et deilig mangfold av addons.

Smak og behag. At de er forskjellige betyr ikke at den ene er bedre enn den andre. Bare at de er forskjellige. Alle tre er knallbra på hver sine måter og på noen felles måter.

Lenke til kommentar
hvis Opera er så fantastisk, hvorfor er det ikke flere som bruker det? Hvorfor er det så mange flere som foretrekker Firefox? (Til og med nykomlingen Chrome ligger foran Opera, men det er mulig at det er Google-dragsuget som har hjulpet her.)

Nå roter du fælt. Opera er den 3. største nettleseren globalt, med 3%. Dette etter kun 3-4 år som gratisversjon. Google, med sine massive reklameressurser har ikke klart å ta igjen Opera. Faktisk er det så "ille" at i Europa har Opera snart 10% markedsandel, og er større enn Chrome og Safari til sammen, og det altså til tross for at Safari følger med et OS, og Chrome har reklamegiganten Google bak seg.

Uansett, hva bryr det deg hvor mange bruker Opera har? Hvis du ikke liker den, så er det bare å la være å syte over det.

Hvordan er "Opera selv Operas største fiende"?

Fordi den måten Opera's ledere (Tetzchner, Wium Lie) uttaler seg på får mange til å sperre opp øynene og si "hvem er det de tror de er?".

Vent litt, så det er greit når Mozilla, Google, Apple, Microsoft, osv. uttaler seg slik, men ikke Opera? Interessant påstand. For det er jo på ingen måte slik at Opera er de eneste som uttaler seg på mange forskjellige måter om så mangt.

Ellers, hvordan kan Opera være sin egen største fiende når firmaet faktisk går knallgodt og stadig setter nye inntekts- og overskuddsrekorder? Skulle "analysen" din vært korrekt måtte jo Opera vært på vei rett i kjelleren, men det er det motsatte som skjer.

Det er hovedsaklig amerikanske tech-kommentatorer som synes Opera hadde fortjent mer respekt hvis de hadde klart å tilkjempe seg markedsandeler i konkurranse med Firefox, fremfor å satse på at EU hjelper dem til en prominent plass på WindowsDVD'ene.

Først: Du er uærlig og "glemmer" å nevne at Google, Mozilla og andre er med på klagen mot Microsoft. Skam seg.

Så: Hva disse "tech-kommentatorer" skriver er det tydeligvis veldig få som bryr seg om, i og med at Opera siden de la inn klagen mot Microsoft har mer enn doblet brukermassen sin på PC.

De siste ukers forsøk fra Opera på å "reinvent the web" - som viste seg å være Opera Unite - ble også møtt med spørsmål om ikke ordbruken burde ha stått mer i stil med innholdet ...

Alt blir møtt med spørsmål om alt mulig rart. Tydeligvis er det galt for deg når Opera bruker store ord, men tydeligvis ikke når alle andre gjør det. Hvorfor rakker du så ensidig ned på Opera når de gjør noe alle andre har gjort i alle disse årene?

Opera huskes vel også fortsatt som "browseren du må betale for", og senere "browseren som er reklamefinansiert", og det kan vel ligge og skvulpe i bakhodet til folk. (Det er bl. a. det jeg mener med at Opera kanskje har et image-problem.)

Det er bare 3-4 år siden den ble gratis. Flere og flere vil skjønne at den er det etter hvert som tiden går.

Lenke til kommentar
hvis Opera er så fantastisk, hvorfor er det ikke flere som bruker det? Hvorfor er det så mange flere som foretrekker Firefox? (Til og med nykomlingen Chrome ligger foran Opera, men det er mulig at det er Google-dragsuget som har hjulpet her.)

Nå roter du fælt. Opera er den 3. største nettleseren globalt, med 3%. Dette etter kun 3-4 år som gratisversjon. Google, med sine massive reklameressurser har ikke klart å ta igjen Opera. Faktisk er det så "ille" at i Europa har Opera snart 10% markedsandel, og er større enn Chrome og Safari til sammen, og det altså til tross for at Safari følger med et OS, og Chrome har reklamegiganten Google bak seg.

Jeg har ikke sett noen markedsundersøkelser som tyder på at du har rett.

Tvert i mot, både denne og denne viser at Opera ligger bak Chrome (og IE, Firefox og Safari).

Du beskylder meg for å ikke "innrømme" at Google, Mozilla, m.fl. er "med på" Operas klage til EU-kommisjonen, men det trodde jeg alle visste - og dessuten var ikke det poenget her. Poenget var at Opera huskes som den som initierte klagen - på egenhånd - og derfor oppfattes som sutrete. At de andre kom etter er jo bare naturlig. Hvis de ikke hadde gjort det, ville det jo kunne ha blitt oppfattet som (indirekte) støtte til Microsoft, og det sier seg selv at Google & co. ikke kunne ha det på seg.

Men vi får vel la historien avgjøre om Opera blir en faktor å regne med i browserverdenen (og om GWB huskes for sitt demokratiskapende arbeid i Midt-Østen).

Lenke til kommentar

Tvert i mot, både denne og denne viser at Opera ligger bak Chrome (og IE, Firefox og Safari).

Begge disse fokuserer omtrent ensidig på enkelte markeder som USA. Dessuten stemmer ikke tallene deres overens med de reelle tallene. Operas markedsandel globalt er ca. 3%, som bekreftes av både Internet World Stats (Operas 40 millioner brukere er ca. 3% av de ca. 1,4 milliarder PC-brukere på nettet totalt) og StatCounter. Net Applications har en lang historie med løgn og manipulering av egne tall. Nå har de plutselig endret dem igjen, og det etter å ha messet om at Opera har under 1% globalt i mange år.

Og i Europa er Opera snart på 10%, og større enn Chrome og Safari kombinert.

Du beskylder meg for å ikke "innrømme" at Google, Mozilla, m.fl. er "med på" Operas klage til EU-kommisjonen, men det trodde jeg alle visste - og dessuten var ikke det poenget her. Poenget var at Opera huskes som den som initierte klagen - på egenhånd - og derfor oppfattes som sutrete.

Og poenget MITT er at du er dobbeltmoralsk og ignorerer det faktum at flere andre også "sutrer". Blant annet har Microsoft og Google slengt rundt seg med antitrust-klager mot hverandre. Men for dobbeltmoralister er det viktigst å ignorere de fakta som ikke passer inn...

Men vi får vel la historien avgjøre om Opera blir en faktor å regne med i browserverdenen (og om GWB huskes for sitt demokratiskapende arbeid i Midt-Østen).

Opera er allerede en faktor å regne med. Ikke bare har Opera definert hvordan en moderne browser skal fungere, med innebygget søk, popup-blokkering, speed dial, MDI, osv., men den er også den dominante mobilbrowseren.

Lenke til kommentar

Begge disse fokuserer omtrent ensidig på enkelte markeder som USA. Dessuten stemmer ikke tallene deres overens med de reelle tallene.

Kan du definere "fokuserer omtrent ensidig" ?

Og hva en en link til "de reelle tallene" ?

Ikke det at noe du gjør ser ut til å gi meg mer lyst til å gi Opera nok en sjanse ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...