BUDS Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Hei. Har et lite spørsmål, men skal først fortelle litt om situasjonen min. Da jeg startet på VGS valgte jeg å begynne på yrkesfag ( nærmere bestemt gk byggfag, og vk1 murer.) fordi jeg var lei allmenn. Det tok ikke lang tid før jeg fant ut at dette egentlig ikke var noe for meg, noe som gjorde at jeg ble sikkelig umotivert for skolen og fikk endel dårlige karakterer, men jeg valgte likevell å fullføre for å ikke havne et år "bak" kompiser osv. Etter det gikk jeg et år med allmennfaglig påbyggning, der gikk det mye bedre og jeg fikk stort sett veldig gode karakterer. Dette gjør at vitnemålet mitt ser helt fucka ut, på den ene siden har jeg 2'ere fra yrkesfag, på den andre for det meste 5'ere og noen 6'ere fra allmenn påbygg. Jeg føler liksom at jeg har fucka alt for meg her, jeg har ikke gode nok karakterer til å få gjort det jeg ønsker videre, bare pågrunn av de to årene på yrkesfag. Det jeg lurer på er: Er det mulig å få tatt de allmennfagene jeg mangler, få strøket de karakterene fra yrkesfag, og dermed ha et vitnemål med kun karakterer fra allmennfag? Hvis ikke det går, er det mulig å ta de yrkesfagene som gikk sikkelig til helvette som privatist? Jeg gjennomførte VGS på den forrige reformen, om det har noe å si. PS. Suger til å forklare, unnskylder for det:P Lenke til kommentar
VroD01 Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 (endret) Det kan virke som at du må avtale en time hos skolen rådgiver og få forklart årsak og virkning. Kanskje han/ho kan guide deg. Be også om å få oppgi hvilke kilder til informasjon du har i verden. Når det har gått litt tid etterpå så vil det dukke opp noen ekstra spørsmål, og da må du bare huke tak i rådgiveren en gang til, eller bruke kildene du fikk. Dersom rådgiveren er udugelig må du sporenstraks finne tak i den mest oppegående læreren og spørre deg til råds. Foreldre og ikke minst en del eldre kompisser er smart å spørre. Kan ellers nevne det at livet og utdanningen er alt annet enn fucka selv om du får dårlige karakterer på VGS. Det finst faktisk skoler som slipper inn elever med dårlig snittkarakter, men da må du ha en større mestring av fagene en karakterene viser. Hvilken mestring du har av fagene er det bare du som vet, og det er mestringen som avgjør om du forstår fag du får på høyskolen. Er du missfornøyd med karakterer eller usikker på et fag så kan man stort sett ta et år med Generell Studiekompetanse på den høyskolen du vil inn på. Generell Studiekompetanse er egentlig en repitisjon av de fagene man får på VGS, og karakterene vil bli oppjustert dersom du oppnår bedre karakter enn på VGS. Man kan også søke fritak for de fagene man ikke har bruk for når man tar Generell Studiekompetanse. Du nevner det her med å henge på kompisene, og det må du bare innse så fort som mulig at ikke er viktig. Når du er ferdig på VGS så forsvinner samtlige til hver sin kant i landet og sjangsen for at du ikke får kontakt med de i løpet av 10 år er temmelig stor. Faktisk vil jeg tørre å påstå det at mange hadde hatt godt av å gå på en videregående skole der man ikke kjenner noen fra før av. Jeg ville f.eks. ha valgt en helt annen utdanning dersom jeg hadde vært litt mer voksen og ikke var så opphengt i hva alle andre valgte. Du må si til deg selv at du skal bli mer bestemt og egenrådig. Du må velge det som faktisk interesserer deg, og hva andre gjør får bli deres valg. Da skal du se at det er mange som misunner deg om noen år. Tips: Har du et forbilde eller et yrke du kunne tenkt deg, så finn den personen eller noen som har den jobben og spør hvilken vei personen har gått for å komme der han/ho er i dag. Helst en ung person, slik at informasjonen ikke er utdatert. Endret 4. august 2009 av VroD01 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå