nenek92 Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 (endret) Hei! Hvordan får man stemplet inn godkjent senkefjærer 40/40mm i bilen sin, og koster det noe? Er det bare å bestille en time ved et verksted eller må man på biltilsynet for å få det innført i vognkortet? Bilen min skal nemlig på etterkontroll, men etter første eu sjekk fikk jeg lyst til å senke den godkjent Kan jeg bare montere et 40/40 sett og stille fram bilen på etterkontrollen og si; "Jeg monterte senkefjører på den, kan dere sjekke det og evt føre det inn i vognkortet?" For det hadde nemlig vært noe det :!: Og om jeg må på biltilsynet, sjekker de bare det de skal godkjenne om bilen ser OK ut utvendig (som på bildet) eller går de igjennom resten av bilen også? Bilen Sniker meg til med et spørsmål til jeg Har montert et orginal ratt i bilen nå fordi at det var et momo ratt montert under eu godkjenningen. Fins det tuv papirer på momo ratt i det hele tatt? Kan jeg få godkjent rattet uten papirer fra min sin side? Aner ikke hva rattet heter, men legger til et bilde av det også help anyone? rattet Endret 4. august 2009 av nenek92 Lenke til kommentar
Brian Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Ok, først av alt, det er biltrangsynet det er snakk om nå. Ikke forvent at de tar kontrollen for deg, de vil kun stå å forlange papirer. Du må ha TUV papirer på senkefjærene ellers er det bare å glemme. Du kan si så mye du vil, men de vil stå å forlange TUV papirer. Har du disse skal det gå greit å få godkjent. I tillegg vil de muligens kreve papirer fra firehjulskontroll som må utføres av et verksted. Og til slutt koster det et par hundringser for å få skrevet ut et nytt vognkort med godkjent senk skrevet inn. Når du skal til biltilsynet på sjekk skal de som regel kun sjekke det som skal godkjennes. Men vær obs her, har du noe som du er i tvil med på bilen, fjern det før kontrollen. Jeg har lest historier hvor folk har fått bilen beslaglagt etter slike kontroller da de stakk nesen i andre ting og begynte å undersøke mer. Desverre er det blitt slik her i landet, biltilsynet har tatt helt av. Lenke til kommentar
nenek92 Skrevet 4. august 2009 Forfatter Del Skrevet 4. august 2009 (endret) biltrangsynet :!: Men da mailer jeg butikken og spør om tuv papirer medfølger da What!? Beslaglagt gitt... Da er det vel ikke noe sjakktrekk og sende bilen dit med sota baklykter da Er foresten en ting jeg ikke har fortalt... Forrige eier ble stoppa i rutinekontroll og fikk en mangellapp på ulovlig senking og sota baklykter så bilen må framstilles på biltilsynet uansett. Har skiftet fjørene til orginale nå, og har satt på noen MINDRE sota baklykter, der du ser klart hva som er ryggelys, blinklys osv.. for de forrige var direkte lakkert :!: Andre folk sier at det kommer til å gå igjennom(på eu sjekk ihvertfall). Men jeg siden det er mangel lapp på de, så vil de sikkert ha de helt orginale når jeg kommer dit tipper jeg? Tusen takk for svar, på alt faktisk EDIT: Det står bacardi, budweiser, corona, jegermeister osv på dørsidene på bilen.. Bør jeg rive de av før jeg sender den på biltilsynet? Er reklame for alkohol ulovlig? Lager klistermerke dekaler selv, så jeg taper egentlig ikke på det, men er de lovlige så river jeg de selvsagt ikke av De sa ikke noe på eu-sjekk ihvertfall. Endret 4. august 2009 av nenek92 Lenke til kommentar
Brian Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Jepp, tuv papirer må du iallefall ha klare. Men bare slapp av, det blir ikke storstyr av sotalykter, de jeg har lest om som har fått bilen beslaglagt inntil videre har hatt litt andre ting enn et par lykter feil. Har du orginallyktene liggende er det aller enkleste å sette de på under kontrollen og skru på de som er litt sota igjen etterpå. Litt juks, men så er pina meg den gjengen der håpløs også. Men er de veldig lite sota skal det gå gjennom uansett. Så lenge du iallefall klarer å se hvilke lys det skal være så skal de ikke kverrulere på det. Klistremerker skal ikke ha noe å si, det kan de ta springfart å drite i. Det kan du også fortelle de om de henger seg opp i det. Ja jeg har biltilsynet i halsen for tiden for den som måtte lure. Lenke til kommentar
nenek92 Skrevet 4. august 2009 Forfatter Del Skrevet 4. august 2009 Ok Neinei, jeg skjønte egentlig at de ikke tar bilene når lyktene er sota :!: Men da er det jo bare og "kjøre i vei" da Tusen takk for svar Brian, ser på spørsmålet og tråden som [løst] Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Hvordan er det med ting som det ikke følger med TUV papirer på? som felger, bodykit, ettermarked lykter, motordeler (intercooler, olje kjøler, dumpventil, turbo, wastegate, motorstyring, aux injekson systemer, og motorinnmat)? Er det helt komplett umulig å få dette godkjent? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 (endret) Felger må du ha papirer på, ellers får du det ikke inn i vognkortet, tro det eller ei. Selv om du er innenfor avviket på rulleomkretsen og du holder deg innenfor hjulbuen så vil de kreve papirer på det. Dette gjelder da om du setter på større felger enn det står oppgitt i vognkortet. Bodykit har jeg faktisk ikke noe formening om hva som kreves. Jeg har oppgradert min bil med ///M fangere men har ikke hørt en ting om det. Enten er det fordi dette er orginalt på M3 eller så har det ikke noe å si. Nye lykter må du ha TUV papirer på iallefall, mulig E-merking går men har mine tvil. Er det xenon eller andre type lykter enn bilen ble levert med orginalt må du også ha lyktespylere og automatisk nivåregulering samt dokumentasjon på at dette er montert skikkelig. Tenker du på ettermontering av motordeler på bil uten turbo, eller bytte av deler? Så lenge det ser orginalt ut hadde jeg holdt pipa lukka og kryssa fingrene for at de ikke hadde lagt merke til det. Jeg vet ikke helt hvordan reglene er rundt bytte av orginaldeler til uorginale, men jeg regner med at du også her må ha TUV papirer på delene. Kjenner jeg de rett kommer de sikkert til å bruke avgasshysteriet til sin fordel også her, selv om det ikke har noe med saken å gjøre. Skal du gjøre noe i motorrommet så er de snar med å dra frem avgasskrav. Datasprut eller ekstern styring av motor fikk du godkjent for ikke lenge siden, men det kom nylig en genial soppnisse og fant på en ny paragraf, slik at du ikke får det godkjent lengre. Når det kommer til motor må du være mer spesifikk. Jeg tror ikke de merker om du bytter til smidd bunndel eller andre stempler, men da må du iallefall sørge for at motoreffekten er lik orginal om du for eksempel kjører på med nye lavkomp. stempler. Endret 4. august 2009 av Brian Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 (endret) Jeg har kjørt inn og ut av kontroller en god del i det siste med compomitive rally felger uten TUV papirer, både på EU, visning, tekninsk, og diverse etterkontroller uten at jeg har hørt noe om det. Med motor deler, så tenker jeg på typisk, ettermonterting av større intercooler, større wastegate, uorginale insprøytnings systemer (tenker på vannsprut) større coiler, sånne ting. Datasprut er vel mulig å montere uten at de merker noe til det? Btw, pen bil du har :] Endret 4. august 2009 av Hellemyr Lenke til kommentar
Brian Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 (endret) Mulig du har vært heldig da, men treffer du på de på feil dag kan de kreve det. Jeg har iallefall hørt at du må ha papirer på felgene for å få det godkjent inn i vognkortet. Har ikke sjekket selv, men mulig det kommer etterhvert når jeg skal ha større felger på min egen. Kan ikke se at større IC eller lignende skal være noe problem, men som sagt, jeg hadde holdt munnen godt lukket og satsa på at det ikke ble oppdaget. En større IC gjør jo ikke noe annet i seg selv enn å øke vekta og kansje senke temperaturen en smule på lufta til innsuget som igjen kan gi ørsmpå forandringer på forbrenningen. Men dette er så lite at det er kun flispikkeri om de henger seg opp i det. Datasprut kan du montere ja, men ikke få godkjent. Men så er det jo null problem å gjemme styreboksen under dashbordet eller en annen plass, det vil jo i teorien aldri bli merket. Min mening er iallefall at så lenge motoren er orginal så er det ett fett hvordan jeg styrer den, men det har visst de en annen mening om. Datasprut kan jo faktisk få en orginal motor til å gå renere enn orginalt, så hvorfor dette er så farlig aner jeg ikke. Endret 4. august 2009 av Brian Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Ting som intercooler og sånt, det jeg tenker på der er om man må ha TUV papirer på det? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Har aldri vært i snakk med de rundt dette da det ikke har vært et tema for min del. Så jeg er ikke sikker på hvordan ting er rundt bytte til større IC. Men det er bare å ta en kjapp telefon eller sende en mail til de og spørre, helst mail så har du det skriftlig hvis de skulle slå seg vrang på et senere tidspunkt. Lenke til kommentar
nenek92 Skrevet 4. august 2009 Forfatter Del Skrevet 4. august 2009 Fikk jo bare 2'er feil pga 4 slitne dekk jeg, ikke for store hjul Og det er 225/45-17" vs. 175/80-14 :!: Men om man kjøper et felgsett på en bensinstasjon, så får man jo heller ikke med papirer på de? Hellemyr: takktakk, funker fett som førstebil ja Lenke til kommentar
nenek92 Skrevet 5. august 2009 Forfatter Del Skrevet 5. august 2009 beklager dobbeltpost, men det er liksom ikke noe aktuelt tema fra forrige post Men jeg fikk svar på mailen fra butikken nå, og der sto det som følger: "Hei COB5446(art.nr) har vi ett sett igjen på lager. Vi tilbyr kun våre deler med TÜV papirer eller som er EU godkjendt med dertil merket med EU nr." Vil det si at man ikke nødvendigvis trenger papirer, men det finnes også såkalte EU nr. man kan godkjenne ting med? Skjønte ikke helt hva han mente der.. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 EU nr har jeg ikke vært borti selv, jeg har kun brukt TÜV papirer på mine godkjenninger. Men tar du en kjapp telefon til de finner du det ut, så slipper du å ordne en time for så å snu i døra når du kommer dit hvis det ikke er bra nok. Men utifra mailen virker det som om du også kan få godkjent med EU nr. Lenke til kommentar
nenek92 Skrevet 5. august 2009 Forfatter Del Skrevet 5. august 2009 OK, daså Menmen, de selger med TÜV papirer, så fjærene blir bestilt i nærmeste fremtid Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Har aldri vært borti at noen har krevd TÜV på felger, så lenge du holder deg innenfor rullediameter og de ikke stikker utenfor hjulbuene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå