_Brukernavn_ Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Prosessoren som jeg ønsker å kjøle ned er Phenom II x3 720, klokket til 3,3 GHz på et Asus M4A79 Deluxe hovedkort. Jeg prøvde med stock kjøler (som gjør kjøle-jobben greit nok) for å teste om den bråkte for mye, og det gjør den. Så jeg vil bytte den ut med en mer stillegående kjøler. Jeg trenger ikke en über-kjøler til mange hundre kroner, og helst under 300. Og jeg er først og fremst ute etter å senke støynivået, ikke nødvendigvis temperaturen. Kan nevne at de andre komponentene i maskinene min er ganske støysvake; HX620 og HD4870 Vapor-X, i tillegg til fire kabinettvifter som kjører på meget lavt turtall. Så utenom prosessoren så hører jeg så vidt en lav during fra maskinen når det er helt stille. Jeg landet på OCZ Vendetta 2, som oppfyller kriteriene mine. Eneste minuset er at på mitt hovedkort så vil kjøleren stå "feil" vei, altså med viften vendt nedover, og blåse luften mot toppen av kabinettet, ikke ut bak slik den "skal" pga festeordningen til AMD. Dermed kan den også dekke til èn, muligens to RAM-slotter, og hindre muligheten for å kjøre dual channel. Jeg har i tillegg OCZ reaper RAM-brikker med varmerør som stikker opp og kan stå i veien. Det gjør at Vendetta 2 ikke virker like aktuell, dersom det ikke er en måte å få den til å vende "riktig" vei, eller om dette faktisk ikke gjør noe, og den ikke dekker til RAM-slottene. Så spørsmålet er egentlig om det finnes noen andre gode kandidater som oppfyller mine kriterier? Setter pris på all hjelp. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Det finns en del kjølere som har motsatt feste enn OZC Vendetta, dvs. at de flytter luft fra fronten og bakover mot kabinettvifta bak. Problemer er imidlertid slik du antyder, at cpu-vifta vil tildekke ramslottene, noe som umuligjør bruk av minnebrikker med høye kjøleribber/heatpipes. Dog er det en kjøler som oppfyller kravene dine m.h.t. til ønsket montering og pris, Cooler Master Hyper TX3. Kjøleribbene har spor for vifte-festeclips på begge sider, slik at du kan speilvende viften å bruke den på baksiden, dermed vil det ikke være fare for kollisjon med svære minne-heatpies. Vær klar over at TX3 ikke er den sterkeste gutten i klassen på kjøling, så du bør kanskje vurdere opp imot den overclockinga du syssler med. https://prisguiden.no/product.php?p...0&cat_id=58 "google it" også, ligger en del reviews der ute. Bare spør hvis du lurer på noe Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 Har lest litt rundt om denne nå, og den virker til å passe fint for mitt bruk. Så lenge den kjøler minst like godt som stock, noe jeg regner med den gjør, så skal det gå greit. Den skal visst være betydelig mer stillegående enn stock, og det er det jeg er ute etter. Har bare et spørsmål: Når du speilvender viften så antar jeg at luftstrømmen blir mindre gjennom kjøleribbene. Vet du hvor stor effekt dette har på kjøleevnen rent generelt? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Vet ikke, men også jeg mistenker vel at det blir dårligere kjøle-effekt. Når så kjøleren har litt pinglete ytelse i utgangspunktet så balanserer man antagelig hårfint for hva som er forsvarlig til bruk på 95W TDP (Phenom X3 720) En annen mulig kandidat(?) som ikke er i veien for svære ram-heatpipes, kan være Akasa EVO 120 v2 Her er som man ser liksom hele kjøleren trukket godt bakover slik at kjøleren har en L form (man bør forvisse seg om at det ikke blir problem med evt. passive kjøleribber på hovedkortet/mosfet) Denne har vært omtalt på hardware.no tidligere og fikk en litt blandet mottagelse som man ser. Dette var dog i år 2005, mens det nå har kommet en v2 utgave. Såvidt jeg vet er det kun Pixmania som har kjøleren for øyeblikket (usikker på hvilken versj. de har) review Frosty Tech Endret 17. august 2009 av Mekkus Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 19. august 2009 Forfatter Del Skrevet 19. august 2009 Har ikke så veldig lyst å bestille noe fra Pixmania, dessverre. Men en annen ting om TX3; på en av testene er den vist montert feil vei: http://www.guru3d.com/imageview.php?image=17904 Går det an å montere den begge veier? Ser ut som om dette skulle være den vanskelig oppgave. Men jeg har i hvert fall målt på hovedkortet mitt, og det er 55mm mellom prosessorens sentrum og RAM-brikkene, om det er noe mer til hjelp. Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 23. september 2009 Forfatter Del Skrevet 23. september 2009 Etter langt om lenge, og lengre enn langt har jeg endelig funnet de to prosessorkjølerne som passer inn på hovedkortet mitt, uten å blokkere RAM-brikkene, og som skal være noenlunde stillegående, til under 300kr, som faktisk er på lager i norske nettbutikker. Dessverre vil begge blåse den varme luften opp i kabinettet, inn i strømforsyningen, men etter å ha lest en del tester viser det seg at dette faktisk ikke er så negativt. De to kandidatene er: Cooler Master Hyper TX3 Xigmatek HDT-S963 Prisdifferansen er bare 30kr med frakt, så det skal ikke spille noen rolle. Jeg heller litt mot Xigmatek, men lurer på om det er noen andre alternativer, evt forsikring om at det er et bedre valg. Lenke til kommentar
Coitus Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Hei! Beklager for å ta opp en gammel tråd, men jeg lurer på hvilke kjøler du gikk for. Har nesten samme oppsett som deg og er usikker på hva jeg selv skal gå for. Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 4. november 2009 Forfatter Del Skrevet 4. november 2009 Jeg har faktisk ikke bestemt meg enda Xigmatek sin var det dårlig tilgjengelighet av en stund, og TX3 gikk opp i pris. Så jeg satte det litt på vent inntil videre. Har også vurdert den siste kjøleren som hw testet; link. Men Dustinhome har en veldig fin pris på TX3 for øyeblikket, og leste følgende tilbakemelding fra en som brukte denne til å kjøle ned en i7 860: Den meget billige CPU-kjøleren fra Cooler Master var mye mer effektiv enn jeg trudde den kom til å bli, ca 15-18 grader kjøligere enn stock. Meg fornøyd. 860 har samme TDP som x3 720 (95W), så jeg tror at TX3 vil gjøre jobben sin utmerket bra. Blir nok en liten julegave til meg selv Lenke til kommentar
Coitus Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Ja, likte prisen på TX3 Virker som en aktuell kandidat for meg også. Forresten, er det pga varmerørene fra RAM-brikkene dine at du holder deg til denne str? Av ren nysgjerrighet, hva ligger tempen på CPUen din under load? (regner med du fortsatt har den klokket til 3.3 ghz) Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 4. november 2009 Forfatter Del Skrevet 4. november 2009 Ja, det er på grunn av høyden på RAM-brikkene. De fleste kjølere vender "feil" vei på AMD plattformen, og på mitt hovedkort vil de større kjølerne (120mm) komme i veien for RAM-brikkene. Prosessoren er fremdeles klokket, og ligger på ca 45 grader idle og ca 60 grader under load. Det er helt akseptable temperaturer, men det er støyen ved load som er plagsom. Så skader det selvfølgelig ikke å få prosessoren kjøligere heller. Har du klokket noe? Hvordan er temperaturene dine sånn ca? Lenke til kommentar
Coitus Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 (endret) Klokket den bare til 3.2 Ghz idag. Stresstestet den med prime95 og da lå den ganske stabilt på 58 grader etter 2 timer (må nevne at romtemperaturen var ganske høy da), men under spilling går den til maks 50 grader. Idle ligger den mellom 22-23 grader. Har aktivert amd cool n quiet så sikkert derfor den er såpass lav. Skal presse den ytterligere etter jeg har fått ny kjøler. Har prøvd å lete etter andre kjølere, men foreløpig virker det som TX3 er favoritt. Skal surfe videre og poste her hvis jeg finner noen andre aktuelle kandidater. Har jo fram til jul å gjøre opp en mening Endret 4. november 2009 av Coitus Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 15. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2010 Tenkte å komme med en oppdatering. Jeg kjøpte meg TX3 til jul og er veldig fornøyd. Ble positivt overrasket over at kjøleren kunne monteres i hvilken som helst retning man ønsket, men jeg endte med å montere del "feil" vei uansett. Delvis fordi kjøleløsningen på RAM-brikkene skapte ekstra støy, og fordi viften på denne måten kjøler ned hovedkortet 10 grader ekstra(!). "Rett" vei ville den kanskje kjølt ned skjermkortet, men det har jeg ikke testet enda. Temperaturen ved idle ligger nå under 30 grader, og ved load ligger den rundt 45 grader, og da går viften på 1800 RPM. Den er meget stille, så nå er det faktisk kabinettviftene som støyer mest. Den har mye større kjølepotensiale, men jeg er mest interessert i å redusere støy, og ikke temperatur. Stock'en lå på mellom 3500 og 5000 RPM ved load! Så det er blitt betydelig stillere, og samtidig kjøligere, for en meget billig penge. Jeg er fornøyd! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå