kris80 Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Jeg har tenkt å bytte ut kit linsen til mitt EOS450D kamera. Har sett på litt forskjellig alt fra Canon EF-S 17-55mm IS USM, som egentlig er veldig dyrt til Canon EF-S 17-85mm f/4-5,6 IS USM, som har fått sånne halveis komentarer. Har dere noen gode alternativer? Hva er det "perfekte" standard objektiv for mitt kamera?? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Jeg trodde det var den Canon 17-55 IS som var Kit-objektivet til 450D jeg. Jeg bruker Tamron SP AF 17-50MM F/2.8 som normal-zoom (til 400D og 50D), og er veldig godt fornøyd med det. RandiA Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 (endret) Det er EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS uten USM som er kitobjektivet til 450D. EF-S 17-55mm f2.8 IS USM er objektivet tråstarter referer til. Dette er nok det råeste man får av normalzoom til Canon-cropkamera. Prislappen derimot.... 17-85mm f4-5.6 IS USM er også et godt objektiv hvis man får et godt eksemplar (kjent for litt kvalitetsvariasjon/noen mandagskopier). Men det har sin begrensning i lysstyrken. IS kompanserer for dette ved stillestående motiver, da man kan benytte lengre lukkertider enn uten IS. Bevegelige motiver krever korte lukkertider, og da er det intet annet enn lysstyrke som duger. To prisgunstige alternativer til EF-S 17-55mm f2.8 IS USM er Tamron 17-50mm f2.8 og Sigma 18-50mm f2.8. Førstnevnte har en ekstra dæsj vidvinkel. Sistnevnte lager litt mindre lyd ved autofokus. Jeg har selv Tamron'en og er veldig fornøyd. Valgte den foran Sigmaen pga. den lille (men så absolutt merkbare) ekstra rekkeviddeen i den vide enden. Samtidig hadde den samme filterstørrelse som telezoomene jeg da også hadde i kikkerten (Sigma 50-150mm f2.8/Canon 70-200mm f4 L). Endret 4. august 2009 av Andreasfe Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Det kommer an på hvilke brennvidder du bruker mest. Passer brennvidden på din 18-55 IS deg, så ville jeg ikke lagt penger i 17-85 IS tror jeg. 18-55 IS er vel ganske bra optisk. Hva er grunnen til at du vil bytte objektiv? Trenger du mer lysstyrke eller mer brennviddeomfang eller andre brennvidder? Jeg har selv 17-55 IS og er storfornøyd med den, men som sagt så er det en litt stiv pris på den. Kan du klare deg uten IS, så er vel Tamron sin 17-50 2.8 det nærmeste du kommer optisk tror jeg. Lenke til kommentar
kris80 Skrevet 4. august 2009 Forfatter Del Skrevet 4. august 2009 Takk for flere svar. Har sett på de andre linsene og. Er jo selvfølgelig ikkje IS på de og de bråker enn del mer enn USM modellene, dette er jo en liten bakdel syns jeg. Hvor mye trenger jeg IS på denne brennvidden, er vell kanskje strengt tatt over 55 man virkelig trenger IS, eller? Grunnen jeg vil bytte er vell flere grunner, kunne godt tenkt meg større brennvidde i begge ender... Har sett at flere bruker tamron modellen og er veldig fornøyd med det.. Er jo veldig lysstrekt så kanskje eg ikkje trenger IS då.. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 (endret) I utgangspunktet er det på lengere brennvidder som is kommer til sin rette,men det er en fordel til som du får uansett brennvidde. Når du bruker stabilisering så kan du ha litt lengere lukkertid uten og få bevegelseuskarphet i bildene,det vil si at du får litt lysere bildere som igjen gir mulighet til og ta bilder når det blir litt mørkere en et tilsvarende objektiv som ikke har is innebygget. Men jeg henger meg på de som anbefaler tamron sin normalzoom,har du råd til Canon 17-55 is f/2.8 så er det et bedre objektiv. Endret 5. august 2009 av Nautica Lenke til kommentar
kris80 Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Då har eg endelig rotet meg til å bestille. Gikk for, etter flere anbefalinger, Tamron sitt alternativ. Bestilte fra Japan Foto og er allerede på vei i posten. Så nå sitter jeg spent å venter på hjemreisedag, jobber på båt, så jeg kan komme hjem å sette mine klamme fingre i nylinsen. Gleder meg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå