Landkrabben Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Ja med den holdningen så får du hukkomelse som en gullfisk. Personlig mener jeg at de første 10 og de siste 10% går på medfødt evne, mens resten er noe du kan trene opp. Altså om du og en person begynner på likt å trene hukkomelsen, men han er bedre utstyrt fra naturens side. så vil han være 10% bedre enn deg når han starter. Og om dere kommer i verdenseliten, så er det de siste 10% som gjelder. Men før dette så går det bare på innstilling. Motivasjonen til å trene osv. Det er bare helt iditoisk og sitte med holdningen av at. Det der klarer han bare pga han var født med den evnen, og det er noe som jeg aldri ville klart. Leste en bok om hukkomelse, han hadde virkelig problemer med hukkomelsem, glemte navn på personer han møtte osv. Etter et par år med trening, så klarte han å lære seg fornavn og etternavn på 200 gjester i et selvskap. Og huske 5 kortstokker på 5 minutter. Alt er mulig, bare du dedikerer deg selv nok. Og ja, han brukte reiserute / mentale bilder / assosiasjoner Kan du forklare litt nærmere dette med "reiseruter" ? Forstod ikke dette helt. Lenke til kommentar
Constanse Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 (endret) ^ Tror det grovt baserer seg på at du kobler visse opplysninger opp mot steder. For eksempel kan du lage deg en rute igjennom byen. Når du mentalt går igjennom den, kobler du kanskje benken du alltid sitter på med ett eller annet du må huske. Poenget skal være at du i ettertid kan gå igjennom denne ruten i hode, og huske det du har koblet. Men jeg vet ikke helt hvordan man gjør det ellers, bare den generelle tanken bak. Endret 13. august 2009 av Constanse Lenke til kommentar
Landkrabben Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 ^Tror det grovt baserer seg på at du kobler visse opplysninger opp mot steder. For eksempel kan du lage deg en rute igjennom byen. Når du mentalt går igjennom den, kobler du kanskje benken du alltid sitter på med ett eller annet du må huske. Poenget skal være at du i ettertid kan gå igjennom denne ruten i hode, og huske det du har koblet. Men jeg vet ikke helt hvordan man gjør det ellers, bare den generelle tanken bak. Aha.. greit forklart, takk skal du ha.. Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 jeg har for min del funnet verdien av å skrive sammendrag av det jeg selv leser. dette organiserer jeg i mapper som jeg kan kikke på siden og ikkeminst så husker jeg bedre det jeg selv skriver og formulerer. eksempler du selv lager er gull for egen fortåelse. Det pleier jeg også og gjøre Funker som bare F Lenke til kommentar
Louboutin Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 (endret) Jeg henger meg på det med sammendrag! Har gjort det til hver biologiprøve i fjor (mye stoff å pugge), og når jeg skriver sammendrag med mine egne ord mens jeg går igjennom kapitlet så får jeg med meg det jeg leser, pluss at det blir enklere å øve på notatene enn å lese i boka om og om igjen, siden mine notater er mer korte og konsise. Hvis jeg ikke gjør noe mens jeg leser så blir det ofte til at jeg kommer til slutten av siden og ikke husker noe av det jeg har lest. Hvis sammendrag virker som for mye arbeid så er det greit å være litt aktiv når du leser, ved å understreke, skrive i margen og sånn. Hvis du gidder, så er det gull verdt å lese gjennom hvert kapittel før undervisning. Da slipper du unødvendige misforståelser osv i begynnelsen, og får et bedre utbytte av undervisningen. Endret 18. august 2009 av Louboutin Lenke til kommentar
V_B Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 (endret) Det som har fungert best for meg før prøver er å gå sammen i en gruppe på f.eks 3 stk (det er det optimale antallet, hvertfall for min del), lese stoffet/regne oppgaver for så å gå igjennom stoffet fra hver sin synsvinkel. Da får man sett og hørt hvordan alle oppfatter/løser problemet og fått en så godt gjennomgang at det sitter godt hvertfall for min del. Ikke bare lærer man av det men det er også sosialt, noe jeg tror hjelper veldig mye på konsentrasjonen. Endret 18. august 2009 av Rosemount Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Å lese gjennom noen ganger og da ta sammendrag mens du sakte går gjennom er det som fungerer bra for meg. Å få andre til å spørre deg fra boka når du har sammendraget er også bra. Seinere kan du legge vekk sammendraget og prøve uten. Pugging er den harde måten å gjøre dette på, og fungerer i mine øyne best på bare på gloser og grammatikk eller andre spesifikke ting som du må kunne ordrett. Endret 19. august 2009 av Crash Lenke til kommentar
Diablo007 Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Ja, jeg har også om boka Memo(Sikker mangeandre her også). Men hva er forskjellen mellom Memo -Håndboka http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...7851&rom=MP og Memo den enkleste veien til bedre hukommelse http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=fre...&cid=194665 Jeg ser etter en bok som kan hjelpe meg til eksamener, prøver(Historie, kjemi, biologi, historie og matte) H\\\av de to bøkene burde jeg velge? Endret 19. august 2009 av Diablo007 Lenke til kommentar
Valeit Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Det som funker best for meg, er å sitte med andre mennesker og snakke/diskutere temaet før evt. prøver eller eksamener. Så langt så det er mulig å gjøre det, selvsagt. Lenke til kommentar
mathos Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Ja, jeg har også om boka Memo(Sikker mangeandre her også). Men hva er forskjellen mellom Memo -Håndboka http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...7851&rom=MP og Memo den enkleste veien til bedre hukommelse http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=fre...&cid=194665 Jeg ser etter en bok som kan hjelpe meg til eksamener, prøver(Historie, kjemi, biologi, historie og matte) H\\\av de to bøkene burde jeg velge? Håndboka er vinklet inn mot studier. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 enda bedre at den er vinkla mot universitet/høyskolefag.da er boka beregnet for STORT pensum og hardt kjør. Lenke til kommentar
Diablo007 Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Nice Det høres bra ut. Skal kanskje kjøpe det imorra. Lese litt og litt. Skolen har allerede begynt å sånn. Men lenge igjen til eksamen. Så har fortsatt god tid, hehe:p Lenke til kommentar
mathos Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Nice Det høres bra ut. Skal kanskje kjøpe det imorra. Lese litt og litt. Skolen har allerede begynt å sånn. Men lenge igjen til eksamen. Så har fortsatt god tid, hehe:p "lenge til eksamen", "god tid" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå