Newklear Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Fant ut at jeg ville denne tråden om studieteknikk rettet opp mot eksamner\prøver. Hvilke teknikker benytter dere til å forberede dere til prøver? - Fortell! Jeg skal starte: (ja, har postet denne et sted til + en liten armada PMer, men fant ut d var på tide med en egen tråd siden det er en gjenganger) Om du sitter og nipugger fra en bok vil du sannsynligvis oppleve problemer med å reprodusere mye av det som står skrevet. Dette er av samme grunn som får tiden til å "gå sent" av og til, nemlig at du sitter og gjør det samme hele tiden, og hukommelsen greier ikke skille mellom at du leste for 10 og 15 minutter siden. Så hvordan motvirke dette? Vi forsøker å skape en slags variasjon i læringsmiljøet! Personlig pleier jeg å lese sammen med en venn, da snakker vi om, reflekterer rundt og drøfter alt stoffet. Det som da skjer er at når vennen min kommer med en tanke eller en påstand til en faktaopplysning i boken ytrer jeg min mening om denne, og dermed fores kunnskapen inn gjennom "sosial hukommelse". For eksempel hvis det står "Napoleons hvite hest var hvit," vil vennen min begynne å snakke om den filmen hvor napoleons hvite hest ikke var hvit, eller en annen historie som er halvveis relevant. Da vil jeg tenke på denne historien hver gang jeg hører noe om napoleons hest, og dermed huske at den var hvit! Noe annet jeg gjør når jeg er alene, er å variere hvordan jeg tar opp kunnskapen. Ved å bytte på mellom forumer, youtube, wikipedia, evt. lydopptak osv. i tillegg til boken skaper jeg en fin variasjon, og øker tilbøyligheten for å kunne skille mellom og dermed huske hva som forklares. Deres tur til å fortelle! Lenke til kommentar
Constanse Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Det er veldig effektivt å snakke om stoffet ja! Hvis du føler du kan stoffet ganske bra, hjelper det ofte å snakke med noen som ikke forstår det helt, og forklare det for dem. For meg er det generelt viktig å formulere stoffet litt til mine egne ord og, for da husker jeg, og forstår det som oftest mye bedre. En metode som er litt tidkrevende er å trekke ut det viktigste fra prøvesidene, og fokusere på dette. En venninne av meg bruker dette mye, men jeg syns det blir for mye jobb når jeg kan lære vel så bra med andre metoder. Den er også ikke så veldig effektiv når det er veldig mye stoff å lese. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 "Man skal ei lese for å sluke, men for å se hva man kan bruke." - Henrik Ibsen Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Min favoritt: 1. Hurtiglese. 2. Stikkord. 3. Memorering vha. reiseruter og assosiasjoner. Det fungerer som bare faen. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 (endret) Billy det der funker helt sykt Har lært meg alle landene i europa, alle hovedstedene, alle statene i USA med hovedsteder, på to tre timer. Og de sitter som spikret fortsatt. Det som fungerer er og relatere og koble sammen det du leser. Mange gjør dette med bilder, mens noen gjør det med ting de kan fra før. Slik at ting gir mening. Skal ikke la dette bli en lang post, emn vil anbefale alle og sjekke nærmere opp i bøker om hukkomelse. skrive ned et par stikkord fra hver side, se hvor mye av teksten på siden du kan gjenfortelle med disse stikkordene. Om du ikke klarer så mye bytt stikkord. Så "pugger" du disse stikkordene til de sitter. Så kan du skrive de ned på prøven, og huske omtrent alt i boken ^^ Endret 7. august 2009 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Har ingen spesiell teknikk. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 (endret) teknikken endrer seg etterhvert som man kommer høyere og høyere opp i utdanningen. når man har historieprøver på 40 sider så kan dette pugges inn og ut i løpet av 1-2 kvelder,men når man kommer på universitet/høyskolenivå og eksamenspensumet er på mange tusen sider så nytter det ikke med slike skippertak som fungerte på ungdomskole og vgs. jeg har for min del funnet verdien av å skrive sammendrag av det jeg selv leser. dette organiserer jeg i mapper som jeg kan kikke på siden og ikkeminst så husker jeg bedre det jeg selv skriver og formulerer. eksempler du selv lager er gull for egen fortåelse. Endret 7. august 2009 av SLIguy Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 www.flashcardexchange.com og memohåndboka til oddbjørn by er ikke så verst å bruke. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Folk som skriver slike bøker har gjerne utrolig god innat hukommelse, og bruker ikke slike teknikker uansett. Den eneste årsaken til at de skriver bøkene er at navnet deres selger. Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Dropp anekdotene. Visualisering med reiseruter og assosiasjoner er teknikker som hukommelsesutøvere bruker. Selv husket jeg 200 desimaler av pi første gang jeg brukte den. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Hehe, og -jeg- skal droppe anekdoter. Jeg velger heller å tro at mennesker som er i hukommelsestoppen "sto først i køen" når hippocampuser ble delt ut. MAn er så god som sin innate evne. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Ja med den holdningen så får du hukkomelse som en gullfisk. Personlig mener jeg at de første 10 og de siste 10% går på medfødt evne, mens resten er noe du kan trene opp. Altså om du og en person begynner på likt å trene hukkomelsen, men han er bedre utstyrt fra naturens side. så vil han være 10% bedre enn deg når han starter. Og om dere kommer i verdenseliten, så er det de siste 10% som gjelder. Men før dette så går det bare på innstilling. Motivasjonen til å trene osv. Det er bare helt iditoisk og sitte med holdningen av at. Det der klarer han bare pga han var født med den evnen, og det er noe som jeg aldri ville klart. Leste en bok om hukkomelse, han hadde virkelig problemer med hukkomelsem, glemte navn på personer han møtte osv. Etter et par år med trening, så klarte han å lære seg fornavn og etternavn på 200 gjester i et selvskap. Og huske 5 kortstokker på 5 minutter. Alt er mulig, bare du dedikerer deg selv nok. Og ja, han brukte reiserute / mentale bilder / assosiasjoner Lenke til kommentar
makila Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Metoden som SLIguy beskriver fungerer bra for meg. Lage et sammendrag med mine egne ord. Men desverre er jeg nok litt lat og utsetter øvninga lengst mulig, slik at jeg bare kan glemme å få tid til et sammendrag Så det blir til å ta i et skippertak dagen før som oftest... Veldig dumt. Klarer aldri å komme igang. Noen som har lest "Memo"? Kanskje det hadde vært litt artig. Husker mattelæreren min var så fasinert av forskjellige huskemetoder. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Har absolutt ingen tro på at du kan trene opp hukommelse i stor grad. Disse metodene gjør ingenting med de evnene du har fra naturens side. Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Men du kan lære nye måte å huske på, som ikke nødvendigvis videreutvikler potensialet, men iallefall utnytter potensialet bedre. Du lærer å bruke hukommelsen bedre gjennom teknikker, noe som i praksis er det samme som å "trene opp hukommelsen". Det er som å lære å slå inn en spiker. Når du er ung holder du gjerne hammeren så nærme slagpunktet som mulig, men når du skjønner hvordan det funker så holder du nederst på skaftet for å få bedre slagkraft. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Jada, den går jeg med på. Men man forbedrer ikke de "gudegitte" evnene. Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 De gudegitte gavene er i de fleste tilfellene mer enn gode nok til å utføre jobben. Vel og merke hvis du vet hvordan man bruker gavene. Og da er vi tilbake på teknikk Lenke til kommentar
thorbj Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 å, fancy emne jeg er vel kanskje det man kaller begavet på slike ting, jeg har ganske god hukommelse, spesielt på navn. Har litt klisterhjerne, så jeg utnytter den for alt den er verdt. I fag som ikke er matte og koppsøving pleier jeg å sette meg ned, lese, ta stikkord.. lese stikkordene etterpå. så enkelt som det egentlig. Noe jeg lærer helt ekstremt av, er å lage små podcaster eller radioprogrammer. For eksempel lagde jeg en hel podcast om et helt tema i naturfag i fjor, og huska alt til prøven, og kan mye av det i dag også. xD Det er noe med å måtte bearbeide stoffet - finne hva som er viktig, dra det ut, sette det i en ny sammenheng, komme med nye eksempler for å forklare det. Anbefales ABSOLUTT!! Å lage eget "manus" på noe som står i en bok, og spille det inn. Jeg trengte aldri å høre på det selv, for det var bare prinsippet å jobbe så mye med det som gjorde at det satt. Tenk deg at _DU_ er en lærer og skal lære det bort til noen! Da kan du ikke lese av boka, eller ikke kunne noen eksempler for å illustrere hvordan ting funker. Ellers bruker jeg assosiasjoner MASSE for å huske ting. Å bruke ting som "det ligner på" eller "nesten det samme som" er ganske praktisk for å huske ting, både navn, årstall, hendelser, formler.. Jeg spiller liksom masse på ordene, hvordan de ser ut, hva de minner om. Det kan også lønne seg å gjøre eller si noe skikkelig TEIT når du lærer noe. Det høres rart ut, men hvis du for eksempel lager en dødsteit sang som er kjempebarnslig til noe dønn seriøst og kjedelig, husker du det NETTOPP fordi du lagde en teit og barnslig sang. Bruk ord som rimer, skap assosiasjoner til det. Lenke til kommentar
Elij Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Jeg gjør kanskje ting litt klønete, men jeg er fan av alle oppgaver underveis i kapitlene. Som i at jeg svarer på samtlige, gjerne lange utfyllende svar, og sørger for at jeg har mesteparten av kapittelet i nedskrevet form (noe spørsmålene i stor grad sørger for). Siden skal det ikke alt for mye papir-lesing til før det sitter greit nok, og man har plutselig kanskje tre-fire-fem sider å konsentrere seg om, i stedet for femti. Og i matte er det mer snakk om å løse mange oppgaver de siste dagene før prøven. For min del jobber jeg opp mot mitt beste sent på kvelden før, men vet det er mange det slår negativt ut for. Lenke til kommentar
mathos Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 (endret) Litt på siden: Jeg lånte memo fra biblioteket, men glemte å levere den tilbake. EDIT: For å ikke gå helt OT: Studieteknikker Endret 13. august 2009 av mathos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå