Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Troll på arbeidsplassen. Tips? Takker for alle svar.


Gjest anonym22

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil bare gi men hele og fulle støtte til trådstarter.

 

Hva skal man gjøre med en person som tar æren for andre sitt arbeid?

Sjefen tror at han er god -- og dersom du tar æren for det den store kjeften hans har tatt æren for, så framstår du som smålig fordi sjefens confirmation-bias går i drittsekken sin favør fordi han har drevet på mye lengre enn du har visst om at han gjorde det.

 

Bare noen konkrete eksempler:

-Vedkommende lyger til store bedriftskunder slik at de skal komme til ham, og gjør det samme med mindre bedriftskunder slik at mindre og mer kranglete bedriftskunder går til deg.

Dette gjør at han får bedre resultater enn deg når det kommer til produksjon.

Hva kan du gjøre?

Igjen så kan du ikke gå til de store bedriftskundene og si at medarbeideren din lyger.

Du kan ikke gå til sjefen din som observerer at vedkommende "gjør mer arbeid" enn deg.

 

-Vedkommende rydder ikke opp etter seg, driter der du arbeider og holder sin seksjon ren.

Han spiser lunch inne hos deg og rydder ikke opp etter seg.

Han gjemmer vekk tomme flasker og kartonger.

Jeg tok ham en gang i å ha gjemt en drikkekartong som bare jeg på hele arbeidsplassen drikker og er kjent for å drikke.

 

-Vedkommende er passiv aggressiv, og blir aggressiv og defensiv ved kritikk.

Vedkommende lager en LISTE over alle feil du har gjort, og passer alltid på å skylde på andre hver gang vedkommende gjør feil. Dersom vedkommende gjør mindre feil så er vedkommende super-ydmyk bare for å ha sine små feil på listen til sammenligning med de store feilene andre har gjort.

 

-Vedkommende slunter unna arbeid dersom sjefen ikke er på jobb, og manipulerer arbeidslistene med sjefen sitt passord som han har ervervet, og overlater konsekvent rydding til alle andre og oppsøker sjefen for å få mer arbeid når sjefen er tilstede, og forteller til stadighet andre hva han mener at de burde gjøre.

Dersom du ikke gjør det han foreslår risikerer du at det faktisk er en beskjed han har fra sjefen -- og han forteller ikke hva som er hans forslag og hva som sjefen faktisk krevde å få gjort i avdelingen.

Noe som ga meg store problemer ved en anledning hvor jeg bare ignorerte det vedkommende sa fordi jeg hadde annet arbeid å ta meg til.

 

...

 

Dersom vi levde i 1800 ville jeg oppriktig talt vurdert å skyte vedkommende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

@Red Frostraven: Eksemplene du nevner dekker i stor grad nettopp hvilken type dette er - bortsett fra at han ikke har noe ansvar for bedriftskunder/leverandører/etc. i sin stilling.

 

Nå er det ikke hver gang han slipper unna med f.eks. å ta cred for andres arbeid når ting er bra utført og gi andre skylda når ting går galt, men han prøver seg stadig. Både nåværende og tidligere ansatte kan bekrefte dette.

 

Han lurer seg også bevisst unna generalryddinger og å måtte rydde opp etter seg selv. Han ser seg selv som for "fin" til slikt. Han forventer at andre ansatte i samme stilling som han skal tilrettelegge for han, slik at han selv skal få en langt mer komfortabel arbeidshverdag i forhold til dem.

 

Han er den klassiske parasitten og juksmakeren på arbeidsplassen som du kan tenke deg.

 

@Alastor: Det er det og takk for rådet. Nå avventer jeg likevel for å se om de kommer til meg - så skal jeg gjøre mitt beste for å bevise ovenfor de at han kaster vekk tiden deres på en grunnløs anklage.

 

@karantene: Ja, hvorfor ikke? :)

 

Godt nyttår til folket på tråden.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

Jeg kjenner sorten du beskriver.

Nesten alle arbeidsplasser har en sånn kødd.

Det jeg har sett av dette er at de klarer å stelle i stand en del kødd før det åpenbarer seg for ledelse at personen ikke passer inn. De blir da omplassert i nye stillinger der det er mindre mulighet for å finne på tøys. (om og om igjen)

 

Nå tror jeg ikke sjefene dine er så blind at de ikke hvet hva det går i.

Vil med stor sansynlighet anta at de hvet veldig godt om hva han er for en type men styrer unna konfrontasjon for å selv slippe ubehaget det medfører.

Samtidig vet de nok at viss de legger for mye vekt på bullshitten han farer med og begynner å lage mye kvalm basert på det vil det fort bli massivt bråk fra dere andre som er offer for det.

 

De kan ikke lage noen personalsak mot han så lenge det er han som klager dere andre inn og ikke omvendt.

 

Problembarnet passer vel også på å rasjonere ut kvalmen sin i bolker til ikke så mange i slengen slik at en massiv oppsluttning om at han ødelegger arbeidsmiljøet er vanskelig å få til.

 

Annbefaler deg å gjøre jobben din og være iskald som fy og bare snakke med/om denne personen utelukkende i profesjonel sammenheng.

 

Har du ikke en formann eller tillitsmann du kan prate med.

Viktig for senere støtte at du faktisk har gitt besked til noen oppi systemet at du ikke klarer finne ut hvordan relatere til denne karen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...