Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Troll på arbeidsplassen. Tips? Takker for alle svar.


Gjest anonym22

Anbefalte innlegg

Gjest anonym22

Jeg jobber på en industriarbeidsplass. Det er en enkelt person på jobben som har irritert meg noe voldsomt det siste året. Vedkommende går med spredning av usanne rykter og skittsnakk om meg, slenger med leppa enkelte ganger og er stort sett en ufordragelig frekk liten kødd. Jeg har ignorert han hele tiden, noe som ikke ser ut til å hjelpe. I tillegg er dette en type som klager folk inn for sjefene uten grunn. En feig liten faen med andre ord. Dette er en type person som liker å egle på seg folk, og se hvor mye faenskap han kan finne på og slippe unna med det.

Fyren er en drittsekk og fortjener etter min mening en omgang stryk. Tro meg, de fleste andre kollegene jeg har pratet med mener det samme. Det er faktisk nesten ingen på arbeidsplassen som kan fordra han.

 

Det jeg lurer på er: Om jeg og han skulle havne i håndgemeng på eller utenfor arbeidsplassen under felles samtykke (et ærlig oppgjør med andre ord, ikke et overfall), hvor stor sjanse er det for at han kan klage meg inn/anmelde meg etc. i etterkant og få meg sparket fra jobben/straffedømt etc.? Er det noen som har vært borti lignende erfaringer?

 

Jeg er ikke fristet til å klage ham inn for noe som helst. Jeg er bare ute etter å sette han på plass, helst uten å slå til han (selv om det frister). Lurer faktisk på hvor mye som er lov, dersom det er med vedkommendes samtykke om en liten slåsskamp, ev. om det havner i en gråsone hva arbeidsmiljøloven/lovverket sier.

 

Håper på seriøse svar og ikke oppfordringer til blind vold. Dette er ikke noen trolletråd, men noe jeg har fundert på lenge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis begge samtykker til kamp og det er vitner på det, samt at kampen stoppes så fort en går i bakken vil begge dømmes på likt grunnlag skulle han anmelde det. Hvorvidt man faktisk blir dømt er jeg usikker på, de gangene jeg har hørt/sett slike kamper har begge parter latt det være med det :)

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Vold er kun tillatt i forsvar eller for å stoppe en annen straffbar handling av mer alvorlig art.

 

Hvis du skader et annet menneske så hjelper det ikke å si at det var en duell som begge var med på.

 

Trådstarter burde skamme seg, det er ikke slik man løser problemer i dag.

Hvis du ikke greier å få tatt dette opp med arbeidsstedets ledelse på en normal måte så er det du som er feig / har problemer. Det burde vel ikke være noe problem hvis så mange ansatte som du nevner har samme syn som deg i saken.

 

Reality check.

 

Edit: Ut ifa hva du har skrevet så leser jeg det slik at dette er en hevnaksjon pga noe vedkommende har sagt om deg. Isåfall om du setter noe slik ut i live så får du regne med bøter og fengsel som lønn for strevet.

 

Samme vilke problemer du måtte ha med en person så har du ingen rett til å ta saken i egne hender. Om du gjør det så er det du som går tapende ut, og du er et større problem enn fyren du nevner selv om du kanskje er mer populær.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Samle opp gutta og omring han og prat skikkelig til han. La han forstå hvilken innpåsliten dritt han er og at om det fortsetter så kommer dere til å levere inn en felles klage på han slik at får fyken. Ingen grunn til at du og dine medkolleger skal få et dårlig arbeidsmiljø på grunn av et lite troll.

Lenke til kommentar

En alvorsprat der 20 apekatter skal flokke seg rundt én for å demonstrere maktposisjon er nokså usivilisert.

 

Send et brev til vedkommende om at det blir formell skriftlig klage til ledelse dersom situasjonen ikke er bedret innen 14 dager. Så er det bare å få signatur fra de involverte dersom han ikke følger opp. Da kan dere også henvise i klage at dere har sendt brev til vedkommende men med ingen bedring.

Lenke til kommentar

Hvis dere er såpass mange som er enige om at det er et problem, så gjør det vel lite at han klager til ledelsen? Dere vil jo være mange flere, og kan bare presentere deres syn og en eventuell motklage hvis ledelsen skulle ta det opp. Jeg skjønner ikke at det skal være noe å bekymre seg for her, annet enn den daglige irritasjonen. Dere har uansett overtaket sånn jeg tolker deg.

Lenke til kommentar

Nå står de også i en maktposisjon og da er det like greit å vise at han er i mindretall slik at han forstår at det er en kamp han ikke kan vinne. Det finnes faktisk personer som ikke jekker seg ned før de ser at de ikke kan vinne og at de har møtt sin overmann. Igjen, kun for å vise hvor mange personer denne personen har greid å irritere, for ikke å si at det vil bli lettere å fortelle han ting du gjerne skulle sagt men ikke turte å si alene når det kommer til de mer sjenerte personene. Det etterfulgt av et klagebrev underskrevet av alle som har tatt seg nær av han synes jeg ikke er for mye.

Lenke til kommentar

"Under felles samtykke"? Selvfølgelig, hvis dere begge samtykker til å slå hverandre kan ingen av dere straffes for slåsskampen (straffeloven § 235) under visse grenser. Grov vold ("betydelig skade på legeme eller helbred") går ikke inn under bestemmelsen.

 

Hvordan skal du få ham til å samtykke i at du kan slå ham?

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar
"Under felles samtykke"? Selvfølgelig, hvis dere begge samtykker til å slå hverandre kan ingen av dere straffes for slåsskampen (straffeloven § 235) under visse grenser. Grov vold ("betydelig skade på legeme eller helbred") går ikke inn under bestemmelsen.

 

Hvordan skal du få ham til å samtykke i at du kan slå ham?

Opprettet profil i.o.m. tråden ble flytta på. Det er jeg som var trådstarter Guest_anonym22.

 

Å få samtykke til ett oppgjør skal ikke bli vanskelig, han er tøff i trynet og går rundt og skryter av at han "lett skulle banket meg" og slikt vissvass. Men han er bare en svekling. Det trenger heller ikke nødvendigvis å bli en boksekamp.

Jeg vil bare 'ta' han såpass at det stopper kjeften hans. Men som jeg sa, er han veldig snar å 'løpe til mamma og sladre'. Slik som man gjorde da man var 7 år gammel.

Trådstarter burde skamme seg, det er ikke slik man løser problemer i dag.

Hvis du ikke greier å få tatt dette opp med arbeidsstedets ledelse på en normal måte så er det du som er feig / har problemer. Det burde vel ikke være noe problem hvis så mange ansatte som du nevner har samme syn som deg i saken.

Er det feigt å gjøre opp på den gode gamle måten istedet for å klage noen inn for ledelsen? Jeg synes ikke det. Det er slike som han som er feige, ikke jeg. Jeg holder meg for god til å 'rotte' folk inn for ledelsen, t.o.m. slike krek som han. Det er fy-fy der jeg kommer fra. Virker som du tror jeg tenker å begå grov vold. Det har jeg ikke selv om det er fristende.

 

Vil uansett takke dere alle for svar.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

Jeg synes du er både feigere og et større problem enn denne personen dersom du ikke greier å løse problemet på en ryddig måte.

 

Jeg har vært vitne til at en person ommøblerte trynet til en annen fordi han skulle bare sette ham litt på plass. Det var ikke noe kjekt, det var faktisk så lite kjekt at jeg brøt all kontakt med denne personen som jeg da hadde kjent i mange år.

 

"Jammen jammen, jeg slo bare en gang, det var ikke meningen å skade ham."

 

EDIT:

Du har ikke tenkt å begå grov vold, men sier at det er fristende. Det er derfor du løser problemet på en ryddig og respektabel måte. Å gå fysisk i en kamp kan få større omfang enn du kan tro. Kanskje skader du en person alvorlig, er dette noe du vil stå for/leve med. For alt du vet så er det du som taper kampen og blir skadet. Hvis du blir skadet og du la opp til kampen så står du på bar bakke. Da er du blitt til en bråkemaker som fikk som fortjent.

 

Dessuten høster du som du sår, om du skal ha en fysisk maktdemonstrasjon over noen andre erkjenner du samtidig at du må godta at noe lignende skjer mot deg. Det er derfor vi har ryddige og siviliserte metoder å ordne opp på samme hvor mye noe annet måtte friste.

 

Du sier du har unngått personen hele tiden, hva med å ta en prat med personen der du holder deg til fakta og ikke kaster drit eller prater nedverdigende om vedkommende. Det pleier faktisk å funke.

Endret av mrNilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@RickyRon:

 

Ut fra det du skriver er det ikke urimelig å tenke seg at du selv er en vesentlig del av problemet her. Hvis dette er din måte å kommunisere på og løse konflikter på ville jeg også tatt en prat med sjefen din om jeg måtte jobbe sammen med deg.

 

Det finnes klare retningslinjer og kutyme for hvordan slike saker kan og skal løses. Bedriften bør ha det på plass. Først og fremst må dere forsøke å ordne det direkte gjennom å snakke sammen. Det virker ikke helt som dere vil klare det når du beskriver din egen reaksjon så langt.

 

Det neste er da å ta kontakt med verneombud. Verneombud har taushetsplikt overfor ledelsen og verneombudet kan og skal gi råd og hjelp til hvordan dere kan løse det. Dersom det ikke hjelper kan man bruke fagforeningen. Ledelsen behøver ikke involveres direkte om det ikke er noe begge ønsker.

 

Forutsetningen for å løse problemet er jo at begge innser at det er et problem og at begge er villige til å løse det. Det handler mer om kommunikasjon enn om jus og retningslinjer.

Lenke til kommentar
EDIT:

Du har ikke tenkt å begå grov vold, men sier at det er fristende. Det er derfor du løser problemet på en ryddig og respektabel måte. Å gå fysisk i en kamp kan få større omfang enn du kan tro. Kanskje skader du en person alvorlig, er dette noe du vil stå for/leve med. For alt du vet så er det du som taper kampen og blir skadet. Hvis du blir skadet og du la opp til kampen så står du på bar bakke. Da er du blitt til en bråkemaker som fikk som fortjent.

Han har smisket seg så mye inn med ledelsen at det ville blitt vanskelig å få medhold for noen klage på han. Høres usannsynlig ut, ikke sant? Men slik er det faktisk. For dem fremstår han som en gullgutt. Men vi gutta på gølvet vet at dette ikke er tilfelle. De gangene han har klaget inn folk som aldri har gjort han noe, har han gitt inntrykk av å være et slags 'stakkars mobbeoffer' og fått medhold mens det er faktisk han selv som har vært mobberen og provokatøren hver eneste gang. Dette har jeg selv sett, så jeg vet hva jeg snakker om. Slik har han gjort livet surt for en rekke ærlige og redelige kolleger som aldri ville gjort en flue fortred. Rent juridisk sett vet han å vri seg unna og utnytte systemet om han nå engang skulle fått en klage på seg.

Du sier du har unngått personen hele tiden, hva med å ta en prat med personen der du holder deg til fakta og ikke kaster drit eller prater nedverdigende om vedkommende. Det pleier faktisk å funke.

Jeg har allerede gjort det på en skikkelig måte. Han var spak da jeg konfronterte han, men fortsatte bare med baksnakkingen og ryktespredningen kort etterpå.

 

(EDIT) I tillegg liker han å prøve å egge til strid blant folk ved å komme med usannheter om at den og den har sagt noe stygt om den og den uten at dette faktisk er tilfelle. Dette for å forsøke å få andre til å ta noen han selv ikke liker. Derfor kan slike folk bli farlige.

 

Kan virke som personalpolitikk og loven forøvrig verner bedre om denne sorten enn alle andre. Ikke vet jeg hvorfor. Kanskje er det fordi de 'gråter krokodilletårer' og høster sympati med de rette folkene.

 

Men en vakker dag kommer jeg kanskje til å gi han som fortjent. Eller noen andre kommer meg i forkjøpet.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Hei! .

 

Nå lurer kanskje mange på hvorfor jeg plukker opp igjen denne tråden.

 

Kan starte med å si at ingenting har hendt mellom meg og dette trollet siden sist, men det ser ut for at han prøver å klage meg inn for mobbing på arbeidsplassen. Jeg har ikke krummet et hår på trollets hode eller bedrevet noen mobbing mot han, så anklagen er falsk.

 

Hva kan jeg gjøre rent juridisk mot en person som falskt anklager meg for mobbing?

 

Og bør han kunne vente seg en advarsel fra arbeidsplassen om det følgelig bevises at han bedriver falske anklager (som jeg skrev da jeg startet tråden har han prøvd seg på slikt før)?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hei! .

 

Nå lurer kanskje mange på hvorfor jeg plukker opp igjen denne tråden.

 

Kan starte med å si at ingenting har hendt mellom meg og dette trollet siden sist, men det ser ut for at han prøver å klage meg inn for mobbing på arbeidsplassen. Jeg har ikke krummet et hår på trollets hode eller bedrevet noen mobbing mot han, så anklagen er falsk.

 

Hva kan jeg gjøre rent juridisk mot en person som falskt anklager meg for mobbing?

 

Og bør han kunne vente seg en advarsel fra arbeidsplassen om det følgelig bevises at han bedriver falske anklager (som jeg skrev da jeg startet tråden har han prøvd seg på slikt før)?

 

Siden dere begge ikke har lært noe - vil jeg gjerne spandere en felles hångranat, og som dere to "åpner" i felleskap. Si fra angående leveringssted og tid osv, den fikser jeg!

 

Du ringer - vi kommer å bomber (møkkadikt uten rim) ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...