ikek Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Flere forumbrukere har nok sett litt på data delen av forumet for å se etter skjermanbefalinger. Disse er, så vidt jeg kan se ikke nødvendigvis egnet for bilderedigering. Der handler det om panelet er raskt nok osv. Ikke om skjermen har rette farger osv. En viktig forskjell mellom gamer/kontor/allround og fotoredigeringsskjermer er typen panel i skjermen. Gamer skjermer har som regel TN panel, som har fordelen ved at det er et raskt panel. Skjermer som egner seg til fotoredigering har andre typer panel –MVA/PVA/S-IPS/S-PVA –og en fellesfaktor er at de er noe dyrere. Panelene som benyttes i "fotoskjermer" er tregere, men har bedre fargegjengivelse. Tregheten i panelet er ikke, sånn jeg forstår det, merkbart i normal bruk og under fotoredigering. Dog er det merkbart for eksempel hvis en også tidvis spiller litt FPS spill. Min Dell 2408WFP er merkbart treg under spilling, men ikke under annen bruk. Gode egenskaper ved en skjerm som egner seg for fotoredigering: Fargegjenngivning Innsynsvinkel (?) Kontrast (?) Ulemper: Noe tregt panel relativt til gamer skjermer. Pris? Jeg er rimelig sikker på at det finnes personer som har brukt en del penger på fotoutstyr uten å ha tenkt på hvor vikting det er å ha en egnet skjerm som er kalibrert og dermed viser bildene (tilnærmet) riktig på pc skjermen når en etterbehandler bildet. Er skjermen for eksempel for lys kan det hende at råfilene blir justert på brightness eller exposure i software og når bildene kommer fra fotosjappa lurer en på hvorfor bildene ble feil når de så fine ut på skjermen. Hvis det blir litt interesse for tråden kan noen formelle krav til skjermer som egnes som fotoredigeringsskjermer være av nytte: Navn/Modell: Type Panel: Pris: Review: Egne Erfaringer: Annet: Et eksempel: Modell: Dell UltraSharp 2408WFP Panel: S-PVA Pris: Ca 6000 er av og til på tilbud med 20 eller 25% rabatt. Review: anandtech.com Erfaringer: er meget fornøyd med denne skjermen med unntak av at panelt er noe tregt ved FPS spilling, noe skjermen mest sannsynlig ikke var designet for. Annet: Skjermen er matt ikke glossy. Dell har to "storebrødre" til denne skjermen, en 27" og en 30" tommer. Andre skjermer som jeg har hørt er egnet til fotoredigering: Apple LED Cinema, eller tidligere generasjoner. Eizo skjermer …. (kanskje ikke de billigste) HP LP2475 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå