Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lokal tilkobling gir ikke den stasjonære dataen internett

Anbefalte innlegg

Hei,

har et problem her som jeg skal forsøke å forklare så nøye og enkelt som mulig.

Jeg sitter med en stasjonær og en bærbar datamaskin nå. Og etter jeg skiftet rom i huset har jeg nå også tilgang til den lokale tilkoblingen i huset, sammen med mitt mobile bredbånd fra Netcom som funker fint på begge datamaskiner.

Jeg plugget nettverks kabelen inn i den stasjonære datamaskinen. Den fikk ikke tilgang til internett, men fikk tilgang til nettverket. Jeg slo deretter av brannmuren og prøvde å restarte samt diagnostisere ved hjelp av Windows. Ingen ting ble forandret.

Deretter prøvde jeg nettverks kabelen i min bærbare datamaskin, dette funket med en gang.

Jeg har forsøkt og sammenligne nettverks instillinger o.l mellom disse to datamaskinene for å finne feilen. Control Panel\Network and Internet\Network and Sharing Center --> view status --> properties, brannmur og alternativer for internett --> tilkobling var stedene jeg sammenlignet for å finne noe som skilte seg ut av alternativene.

Noen som vet hva feilen er?

Øvrig informasjon som kan være nyttig:

- Når jeg kobler nettverks kabelen inn i den stasjonære datamaskinen blir statusen ''local only'' uten og søke/diagnostisere etter internett.

- Den stasjonære datamaskinen har aldri vært koblet til lokal tilkobling før (dette er første forsøk).

Takk på forhånd

- Daniel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ta kjør -> cmd så "ipconfig /all" på den stasjonære.

da skal du få opp halve verden av info inkludert gateway og dns servere, er sikkert gateway eller dns som mangler for da vil maskinen bare finne lokalt og ikke nettet (evnt om du prøver bruke en ip som allerede er i bruk).

så gjør du samme på laptoppen for og finne ip'ne og setter de manuelt på den stasjonære i tcp/ip egenskapene til tilkoblingen.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk. For de som har det samme problemet er den enkleste måten å gjøre det på slik (engelsk versjon):

Network and Sharing Center --> view status --> properties --> Velg (tcp/ipv4) --> properties --> obtain an ip adress OG dns server automatisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...