Gå til innhold

Hva er forskjellen mellom Kreatin og Protein?

Anbefalte innlegg

Heii;)

Jeg lurer på hva forskjellen mellom kreatin og protein er?

Jeg er selv 15 år, og har fortiden blitt nysgjerrig på det.

Har hört at folk sier at det ikke er bra på min alder å ta noe lignende produkter!

Så nå lurer jeg på hva forskjellen mellom kreatin og protein er? Og hvilke av dem er ikke bra for min alder?

håper på svar

edit: Og hva er forskjellen mellom de forskjellige protein produktene? f.eks. proteinbar, proteinshakes, proteinpulver. Er det noe forskjell?

Endret av Fight4Lov3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Proteinpulver er et næringstoff man blander med vann eller melk for å få en proteinshake.

(akkurat som melk + oboypulver = milkshake).

- Proteinbar er en sjokolade med mye proteiner i.

Proteiner får du også fra mat. Kjøtt, kylling, kalkun, fisk, egg og melkeprodukter er mat som inneholder mye protein.

Kreatin får du og fra mat. Kjøtt, og en del bær inneholder litt kreatin.

Grunnen til at man ikke anbefaler kosttilskudd til en 15 åring, er fordi de som regel har vanvittig mye å hente på å spise bedre.

Endret av Freddy K
Lenke til kommentar

Proteinbar er ikke noe mer skummelt eller farlig enn hva f.eks. Snickers er ;)

Kreatin er ikke farlig å ta på din alder heller. Dersom du trener mye styrke, så er det bare å prøve kreatin monohydrat. En strøken te-skje om dagen (2-3 gram).

Lenke til kommentar

Kreatin er det eneste middelet som bevist øker idretts prestansjonene! Det gjør at du vil legge på deg 1-3kg med vann og du vil bli litt større (vannet legger seg i musklene)

Protein er kroppens byggestener, det er det som lager musklene.

Skal du trene og bli stor, anbefaler jeg kreatin (anbefalt dose) og protein i form av vanlige måltid, helst kjøtt/fisk/kylling (mest protein), selvfølgelig med ris/pasta/poteter og grønnsaker.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen dere, er veldig takknemlig!

Men noe stort har jeg nok ikke lyst å bli!..

Men synes jeg kanskje burde starte med proteiner?.. Slik at jeg får mer protein i kroppen min, selv om jeg drikker ganske mye melk. Er det noe smart? Vil det gå utover utveksten min?.. Pleier ikke å trene mye styrke, jogger mye!

Lenke til kommentar
Du trenger ikke proteiner så fremt du ikke trener hardt hver dag.. Ta deg et stort glass sjokolademelk rett etter trening og spis masse til middag og frokost så er du i mål ;)

skjönner, men skader en proteinsnacks eller proteinbar etter trening f.eks? Og det viktigste spörsmålet her er "går det utover utveksten" eller er det bare kreatin som er slik?

Lenke til kommentar
Ingenting går ut over veksten.. hvis noe så vokser du av det! ;)

Men som sagt, du trenger ikke ekstra proteiner!! Du vil få nok proteiner via daglig kosthold, ikke noe poeng å tilføre mer. Da vil du bare legge på deg/tisse det ut igjen.

ah, skjönner! Jeg er veldig takknemlig bisk0p, og dere andre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...