Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til nybilkjøp: C5 vs. Mazda 6

Anbefalte innlegg

Noen med god peiling som kan hjelpe oss her? Del gjerne erfaringer hvis noen selv eier en slik. :)

Vi vil først og fremst forholde oss til de billigste dieselmotorene ved hver av disse bilene.

Kravene våre er at bilen må være komfortabel, god å kjøre og ganske viktig; god draevne ved større tilhengerlass.

Vi har selv en Peugeot 406 stv HDi 90 hk som vi er veldig godt fornøyde med når det gjelder disse punktene og vi ønsker derfor å skaffe en bil som "likner" litt på denne.

Vi holder selv en liten knapp på C5-en, men den virker på papiret litt dyrere, er det verdt det, tro? Får man mer utstyr dersom man velger en C5, selv i billigste versjon, eller får man mer for pengene ved å velge en Mazda 6? Føler meg også rimelig sikker på at C5-en kommer til å synke fortest i pris, men hvordan er egentlig Mazdaen på dette punktet?

Spør gjerne hvis det er noe dere lurer på som jeg ikke har skrevet om ovenfor. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er tilnærmet umulig å spå hvordan en bil kommer til å holde seg i pris. Men man kan likevel si at Mazda har et bedre kvalitetsrykte enn Citroën, og at sjansene derfor er gode for at den vil holde seg bedre i pris.

Begge bilene du har valgt deg er flotte biler, men på to forskjellige måter.

C5 er den klart mest komfortable. Hvis du hadde vært på jakt etter en litt dyrere bil ville du også fått C5 med hydropneumatisk fjæring. Da er den klart mest komfortabel av alle bilene på det norske markedet!

Mazda 6 har litt mer dynamiske kjøreegenskaper, men den er absolutt ikke ukomfortabel. Den er flott å kjøre, og jeg regner med at det er 2,2-literen dere kommer til å gå for? Det er en av markedets beste dieselmotorer nå, og selv om den bare har 125 hester, så holder det i massevis til den bilen. C5 med 1,6-liter blir litt slapp i forhold.

Jeg tror nok likevel at C5-en er den bilen som "ligner" mest på 406-en dere har nå, både med tanke på ytelser og komfort.

Utstyrsprisene hos Mazda er veldig gunstige, og jeg tror dere kommer til å bruke mindre penger dersom dere velger enn 6-er over C5.

Lykke til med bilvalget. :)

Lenke til kommentar

Takker. :)

Noen her som har erfaring med denne 1,6-literen i C5-en? Mener å ha hørt at den brukes i andre modeller også? Det som interesserer oss litt er hvorvidt den duger til å trekke tilhenger eller ikke, vi har nemlig selv hatt 1,6-litere tidligere hvor det må gires i overkant mye ved tilhengerkjøring. Riktignok har dette vært bensin, så det er kanskje ikke sammenliknbart. :hmm:

Lenke til kommentar

Den 1,6-literen det er snakk om brukes i et vell av andre biler.

Jeg kan blant annet nevne disse:

Volvo V50

Volvo V70

Mazda 3

Mini Cooper D

Ford Focus

Peugeot 308/3008

Peugeot 207

Citröen C4

Osv...

1,6-literen passer fint i mindre biler som Mini og Mazda 3, men blir litt slapp i C5. Den har også litt turbolag, og må derfor ha litt turtall før den våkner. Det skjer veldig lite før du runder 1700.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Vi har nettopp kjøpt oss en Mazda 6 advance+ stasjonsvogn, med 2.2 liter diesel. Har bare hatt den i kort tid, men er fantastisk fornøyd med vårt kjøp. Jeg tror det er umulig å finne en annen bil som gir like mye for pengene. Motoren føles helt grei, godt bunndrag, og ikke noe særlig turbolag. Bilen virker fast i fisken og godt sammenskrudd. Jeg liker personlig både eksteriør og interiør (har skinnseter, for stofftrekkene virket noe simple). Plassen er god, er sjøl 2m høy, og finner meg godt tilrette i både fører og passasjersete. I tillegg er det relativt god plass til meg selv i baksetet, selv når jeg sitter foran ;-)

I tillegg har Mazda et godt rykte i forhold til kvalitet og driftssikkerhet (Minst like bra som Toyota :tease: ) Tidligere modeller av M6 (før2005) hadde vel noe problemer med rust, som visstnok skyldes dårlig stål og/eller falser. Alt dette ble da ordnet på garanti, og nye M6 skal ettersigende være endret for å unngå/forbedre dette. Vi tar uansett full understellsbehandling på vår bil.

Hva annet kan jeg si....i prøvde ikke C5, men hadde Avensis og Mondeo med i vurderingen. Magefølelsen sier i hvertfall at vi har gjort et godt valg og et trygt kjøp... :thumbup:

Om noe er negativt?....tja...det er noe skvalpelyd i dieseltanken ved brå bevegelser, har foreløpig kun merket det når tanken er helt/nesten full.

Har 17" hjul, og det er noe veistøy, men ikke noe særlig plagsomt. C5'en er sikkert bedre på dette med støy i kupeen. Motoren går forøvrig stille og fint.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...