Gå til innhold

Hvilke guder mener du er menneskeskapt og hvilken skapte seg selv?

Anbefalte innlegg

-Zeus

-Mars

-Afrodite

-(Hercules)

-Venus

-Alastor

-(Hades)

-Silvanus

-Odin

-Tor

-Balder

-(Loke)

-Frøya

-Tyr

-Heimdall

-Amon

-Horus/Ra

-Anubis

-Anu

-Ki

-Utu

-Mithras

-Castor

-Pollux

-Diana

-Minerva

-Gud

-Jehova

-Allah

-(Satan)

-Baal'Zebul

-Teiwaz

-Ermunaz

-Auzawandilaz

-Cernunnos

-Brighid

-Airmed

-Belenus

-Esus

-Ogmios

-Enlil

-Inanna

-Marduk

-Ashur

-(Dine andre guder her)

-(Dine andre guder her)

-(Dine andre guder her)

-(Dine andre guder her)

-(Dine andre guder her)

-(Dine andre guder her)

-(Dine andre guder her)

-(Dine andre guder her)

-(Dine andre guder her)

Hvilke av disse europeiske/sørvest-asiatiske gudene tror dere er menneskeskapt, og hvilken tror dere på?

Listen ER mangelfull, men folk kan legge til flere guder som de tror på i feltene "-(Dine andre guder her)"

Eksempel:

Jeg tror på følgende guder:

Og disse tror jeg er menneskeskapt:

-Zeus

-Mars

-Afrodite

-(Hercules)

-Venus

-Alastor

-(Hades)

-Silvanus

-Odin

-Tor

-Balder

-(Loke)

-Frøya

-Tyr

-Heimdall

-Amon

-Horus/Ra

-Anubis

-Anu

-Ki

-Utu

-Mithras

-Castor

-Pollux

-Diana

-Minerva

-Gud

-Jehova

-Allah

-(Satan)

-Baal'Zebul

-Teiwaz

-Ermunaz

-Auzawandilaz

-Cernunnos

-Brighid

-Airmed

-Belenus

-Esus

-Ogmios

-Enlil

-Inanna

-Marduk

-Ashur

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror på disse gudene:

-

Jeg tror disse er menneskeskapt

-Zeus

-Mars

-Afrodite

-(Hercules)

-Venus

-Alastor

-(Hades)

-Silvanus

-Odin

-Tor

-Balder

-(Loke)

-Frøya

-Tyr

-Heimdall

-Amon

-Horus/Ra

-Anubis

-Anu

-Ki

-Utu

-Mithras

-Castor

-Pollux

-Diana

-Minerva

-Gud

-Jehova

-Allah

-(Satan)

-Baal'Zebul

-Teiwaz

-Ermunaz

-Auzawandilaz

-Cernunnos

-Brighid

-Airmed

-Belenus

-Esus

-Ogmios

-Enlil

-Inanna

-Marduk

-Ashur

Lenke til kommentar
-Gud

-Jehova

-Allah

Alle de er den samme. Jehova er guds navn, og Allah betyr gud.

Vel.

Det er et definisjonsspørsmål.

Flere andre guder er de samme i listen over, bare at de er tillagt andre egenskaper OG en litt annen panteologi -- SAMT at de tilhører forskjellige religioner.

Dessuten vil ikke Jødene nødvendigvis umiddelbart akseptere at de kristne tilber deres gud, og det var tross alt jødene som fant opp Jahve.

Men DET blir bare semantikk.

Du får bare skrive opp de gudene du tror på og hvilke guder du tror er menneskeskapt, ellers blir det litt off-topic.

Hele poenget er vel egentlig å få religiøse til å vise til at de tror at de fleste gudene som menneskene noen gang har skapt er menneskeskapte, mens de gjør ett eneste unntak fra denne antagelsen; guden de selv ble lært opp til å tro på -- guden de ikke ville trodd på om de ble født et annet sted i verden eller i en annen tidsepoke.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Som en klok mann sa: den dagen de religiøse skjønner hvorfor de forkaster alle andre guder enn sin egen er dagen vedkommende forstår hvorfor ateister forkaster alle guder....

Guder jeg tror er menneske skapte:

ALLE

Guder jeg tror var her eller lagde universet (whatever) :

INGEN

Som Quadro så klokt sa det i en annen tråd: det å IKKE tro på guder er ikke en tro, men et logiskt hopp.

For siden vi ikke har funnet snurten av en eneste av disse:

-Zeus

-Mars

-Afrodite

-(Hercules)

-Venus

-Alastor

-(Hades)

-Silvanus

-Odin

-Tor

-Balder

-(Loke)

-Frøya

-Tyr

-Heimdall

-Amon

-Horus/Ra

-Anubis

-Anu

-Ki

-Utu

-Mithras

-Castor

-Pollux

-Diana

-Minerva

-Gud

-Jehova

-Allah

-(Satan)

-Baal'Zebul

-Teiwaz

-Ermunaz

-Auzawandilaz

-Cernunnos

-Brighid

-Airmed

-Belenus

-Esus

-Ogmios

-Enlil

-Inanna

-Marduk

-Ashur

-listen forstsetter her-

gudene noe sted vil jeg anta at det pr i dag er trygt å si at de ikke finnes. Dette kan vi med 99.98% sikkerhet slå fast, på samme måte som vi med 99,98% sikkerhet kan slå fast at det ikke finnes do drauger, eller andre fantastiske fabeldyr...

Når noen da postitulerer at alle disse gudene, eller gud, allah, og yawhe(jehova) og er en og samme gud må jeg bare le, for dette er liksom det siste halmstrået de klatrer for å fremheve SIN gud og hvor sann den guden er. Si til en muslim at yawhe, den kristne guden, er den samme guden som allah og se hva som skjer... Jeg ville nok tippet at han ble litt forbannet over at du fornærmer ham ved å si at hans gud egentlig er din.. men ikke la det hindre deg, prøv!!

Hvis du tror dette Lolidude vil jeg gjerne spørre deg om hvorfor det er 35 000 grener av kristendommen? Alle disse grenene har SIN oppfattning av hvem den ene og samme guden er og når dere ikke engang klarer å enes om hvordan dere skal oppfatte en gud hva får deg da til å tro at dere kristne vil klare å overtale alle de andre religiøse i verden i dag om at de egentlig tror på yawhe, den kristne guden? Lykke til sier jeg da!!! Blir jo ikke dummere enn dette da :)

Lenke til kommentar

Så vidt vi vet, så finnes det ingen guder, altså er alle menneskeskapte - eller oppdiktet om du vil.

Jeg har en t-skjorte jeg synes er ganske kul:

100 Gods I don't worship

*liste

Why pick and chose?

Er mange som har kommet bort for å lese gitt og ikke minst spurt hvem de forskjellige gudene er. Dette er spesielt interessant når de som spør er religiøse, siden jeg da kan svare med å spørre hvordan de kan være sikre på at de tilber den riktige guden, når de ikke har sett på alle alternativene. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror at alle gudene er menneskeskapte og at ingen virkelig eksisterer

Dette er en meget interessant tråd, som tar opp et problem jeg i ganske lang tid har stilt ovenfor troende. Hva gjør at en gud er mer troverdig enn de andre. Mange troende, som f eks kristne, jøder og muslimer (monoteistiske) har som hovedfundament i relgionen sin at det kun eksisterer en gud. Som i det første budet i bibelen "du skal ikke ha andre guder enn meg".

Og det er da jeg stiller monoteistiske troende følgende spørsmål: Hvorfor kan akkurat din gud eksistere, mens du i likhet med ateister fornekter alle de andre gudene, Ra, Zevs, Odin osv osv.

Jeg syntes vertfall det er en ganske merkelig måte å skape sitt vireklighetsbilde på, ved å kunne akseptere og gjerne tro blindt på noe og samtidig fornekte noe annet som har de samme troverdighetskriteriene.

Lenke til kommentar

En på jobben påstod at jorda var bare litt over to tusen år gammel, fordi bibelen gikk jo ikke lenger tilbake.

De andre lurte på om han ikke visste at det finnes et testament til, da ble han en smule rød og taus :grin2:

Verre er det med de som påstår at den er ca. 6000 år gammel. Deres forklaring på fosiler av dinosauruser osv er: "De er plassert der av gud for å teste vår tro".

Jeg blir helt matt :( Logikk preller av som vann på gåsa.

Lenke til kommentar
Har en kjenning som ganske så bastant påstår at mennesket levde samtidig som dinosaurene, beviset er at han så et fotspor ved siden av et dinosaurskjelett..

da kan du vise han denne linken.

De fotavtrykkene var nok best på litt avstand fra kritiske øyne :)

Lenke til kommentar
Einaste gudane som finst er mennesker som godtar seg sjølv fult og heilt og går på jorda som dei gudane vi er over alt anna.

Aha, hvem bygde i såfall pyramidene?, og er de virkelig bare så gamle som man vil ha det til

Begravd i dette spørsmålet ligger antageligvis svaret på hvem som skapte mennesket, og videre menneskets historie. Er mennesket skapt kun til formål å være en arbeider/tjener for sin mester?

Lenke til kommentar

Var innom sykehuset her for et par uker siden. Der var det en eldre dame som lo seg skakk. Grunnen? Vel.. Det "missing link"-fossilet som var funnet. Hun var overbevist om at det bare var tull og noe de hadde funnet på for å tjene penger. Som bevis så fremla hun at det hadde vært så mye mediaoppstyr rundt det like etter at det ble funnet, men den siste tiden så hadde det ikke vært noe om det på TV. Så "de hadde nok skjønt at de hadde driti seg ut". Hun syntes også det var ustyrtelig morsomt at jeg trodde vi stammet fra apene.

"Tror du virkelig på det der? Ser du ikke hvor usannsynlig det er?", sa hun og lo for seg selv.

Ontopic så er samtlige guder menneskapte tror jeg.

Lenke til kommentar
Var innom sykehuset her for et par uker siden. Der var det en eldre dame som lo seg skakk. Grunnen? Vel.. Det "missing link"-fossilet som var funnet. Hun var overbevist om at det bare var tull og noe de hadde funnet på for å tjene penger. Som bevis så fremla hun at det hadde vært så mye mediaoppstyr rundt det like etter at det ble funnet, men den siste tiden så hadde det ikke vært noe om det på TV. Så "de hadde nok skjønt at de hadde driti seg ut". Hun syntes også det var ustyrtelig morsomt at jeg trodde vi stammet fra apene.

"Tror du virkelig på det der? Ser du ikke hvor usannsynlig det er?", sa hun og lo for seg selv.

Dette er relevant fordi? . . . .

Det er jo bare et bevis på at vitenskapen ikke enda vet alt innen historien.

Lenke til kommentar
Einaste gudane som finst er mennesker som godtar seg sjølv fult og heilt og går på jorda som dei gudane vi er over alt anna.

Aha, hvem bygde i såfall pyramidene?, og er de virkelig bare så gamle som man vil ha det til

Begravd i dette spørsmålet ligger antageligvis svaret på hvem som skapte mennesket, og videre menneskets historie. Er mennesket skapt kun til formål å være en arbeider/tjener for sin mester?

Hæ? Kva skal det tullet om pyramidene bety? Alle veit jo at det er landingsplattformene til Goa'uld-ene.

Nei, seriøst, mennesker bygde pyramidene, sannsynligvis noko ala slik det er vist i Asterix og Obelix tegneseriane.

Lenke til kommentar

Tror jeg hadde hatt en god og morsom samtale med hun der, ja

Lenke til kommentar
Joda, egypterne lærte seg alt som skulle til for å lage de matematisk riktige pyramidene på ca. 500 år. Jeg har mine tvil for å si det mildt.
Da må du virkelig ha dine tvil om det var vitenskapsmenn eller guder som oppfant datamaskiner og internett. For det har jo gått i rekordfart i forhold til de trege fremskrittene egypterne gjorde i forhold.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...