melvh Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Hei Jeg har feilsøkt min gamle pc en stund nå og har funnet ut at det var psu som var ødelagt. Min 600watt MIST klarer ikke å boote maskinen lenger, og om den klarer det så kortslutter hele maskinen etter max 3 min. Jeg lånte min kamerat sin 650 watt Corsair og den bootet opp maskinen uten problem samt at den stod i 1 time uten og kortslutte. Så jeg kan trygt si at det var psu som var problemet. Men nå har jeg ikke så mye penger og jeg lurer da på om jeg kan få en billig psu til min gamle pc. Slik ser pcen ut: AMD 64 4000+ 939 A8N Sli Premium 939 hovedkort Geforce 7800 gtx 2-4 stykk vifter av 90mm 120mm og kanskje to 120 mm skal brukes. 2 stykk Western Digital Harddisker, 400 gb og 500 gb DVD Brenner X-fi xtrememusic lydkort Usb Mus Usb Tastatur Bruker minnepenner av og til. Vil bare forsikre meg om at en psu vil holde ved å gi dere så mye informasjon som mulig. Ellers tenkte jeg på denne psu'en. Holder den? eller bør jeg gå for en Corsair istedet? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 (endret) Hvis du hadde hatt et annet grafikk kort enn gamle nvidia 7800 gtx strømslukeren ville jeg sagt at det går bra med 350W. Men du bør nok opp i en 400 - 500w strømforsyining. Skjønner ikke helt poenget med å gå fra MIST 600W til 350W . Endret 3. august 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
melvh Skrevet 3. august 2009 Forfatter Del Skrevet 3. august 2009 Det beskriver jeg jo i teksten. Den klarer ikke å starte opp maskinen, psuen er ødelagt. Finnes det et billigt skjermkort som er like bra som 7800gtx da? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 (endret) Jeg forstår ikke hvorfor du skal "gå ned" på PSUens effekt. Du sier også at du har testet med en kamerats 650W PSU. Jeg har et tilsvarende oppsett på en maskin med socket 939 AMD og denne kjørtes med en Tagan X-eye 420W en god stund , men den måtte til slutt byttes ut . Nå kjører den 939 dual core med radeon HD 4850 og en Enermax VE-485 , men selv med denne virker det som under spilling at PSU sliter og går på høygir (dvs høy vifte rotasjon og temmelig varm luft ut bak av den) Og en strømforsyning som Tagan superrock 350W til 385 kroner setter jeg ikke særlig stor lit til for å si det slik. Kvalitets komponenter og godt PSU design koster penger . Bytte skjermkort og fremdeles kjøre med en "liten" PSU er ingen ide om du skal ha grafikk med spill ytelse. Strekk deg ihvertfall til f.eks en Corsair VX-450. Endret 3. august 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
melvh Skrevet 3. august 2009 Forfatter Del Skrevet 3. august 2009 Jeg forstår ikke hvorfor du skal "gå ned" på PSUens effekt.Du sier også at du har testet med en kamerats 650W PSU. Jeg har et tilsvarende oppsett på en maskin med socket 939 AMD og denne kjørtes med en Tagan X-eye 420W en god stund , men den måtte til slutt byttes ut . Nå kjører den 939 dual core med radeon HD 4850 og en Enermax VE-485 , men selv med denne virker det som under spilling at PSU sliter og går på høygir (dvs høy vifte rotasjon og temmelig varm luft ut bak av den) Og en strømforsyning som Tagan superrock 350W til 385 kroner setter jeg ikke særlig stor lit til for å si det slik. Kvalitets komponenter og godt PSU design koster penger . Bytte skjermkort og fremdeles kjøre med en "liten" PSU er ingen ide om du skal ha grafikk med spill ytelse. Strekk deg ihvertfall til f.eks en Corsair VX-450. Jeg trodde det gikk an å gå ned i psu effekt pga at pcen var så gammel. Har kjørt et oppsett med E8400, 275 gtx på 600 watt. Så trodde ikke at den gamle pcen ville ha noe problem med mindre watt. Men da stoler jeg på deg Skal bare spille litt CS source på den siden 7800gtx ikke takler noe særlig spill lenger, samt holde på med photoshop og se filmer på den Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Forslag til strømforsyning på 550W. 550W er kjekt da det holder til et moderne oppsett. La inn et alternativt billig skjermkort også. HD4670 er et av de billigste kortene som faktisk yter litt i spill. Handlekurven Vis alltid handlekurven når du kjøper et produkt Produktnavn Antall På lager På lager/ ETA *) Pris Totalt Slett CHIEFTEC APS-550S, 550W ATX 12V 2.3,14cm Fan, 80 Plus (APS-550S) 1 485,- 485,- SAPPHIRE HD4670 512 PCI-E HDMI GDDR3, HDMI/ DVI-I/ VGA, Lite (11138-13-20R) 25 549,- 549,- Gavekort: Totalt (inkl. mva): 1 034,- Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Hvor gammel er den Mist PSU'n din som har et problem ? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Mist kan vist byttes om den er mindre enn 5 år gammel, ta kontakt med microplex. Men ja, det kan være greit å ha minst 20% til 40% å gå på når det gjelder psu, om den i tilegg har høy effektivitet under lav load så enda bedre... Lenke til kommentar
Skognisse Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 (endret) Inget problem å drive den pcen der med en oppegående 400w, f.eks. http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=102063 Se f.ex her : http://www.behardware.com/articles/574-6/n...e-7800-gtx.html Strømforbruk 7800GTX komplett system, fra veggen : 218w , med 3dmark/prime95 på full gnu.. og da er det jo og tatt med i betrakning at en psu taper ca 20-30% i varme. Så M.a.o kan en 400w psu, som faktisk gir ut oppgitte 400w, trekke 500-600w fra strømuttaket i vegen. Harddisk bruker ca 8w ~ , vifter 2-6w , etc. så det er jo ikke alverdens ting faktisk bruker. Desuten, den Corsair PSU'en der har en enkel +12V linje på opptil 30A, dvs at opptil 360w av de 400w kan trekkes ut av 12V , så psuen har bra overhead for kraftig skjermkort og disker vifter osv. Tagan SuperRock psu'en har delte 12V linjer, er ikke helt å foretrekke. Endret 4. august 2009 av Skognisse Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Enig med Malvado, kan du få ny PSU på garantien så gjør nå for all del det. Penger spart der. Før var de visstnok litt trøblete med retur av PSU, siden de gav kun 2 års garanti og påsto 2 års reklamasjonsrett på PSU, men nå har de visst snudd på flisa. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Inget problem å drive den pcen der med en oppegående 400w, f.eks. I Teori og på kort sikt, ja. Men av egen erfaring så lønner det seg å skaffe seg en kraftig psu selv om man ikke trenger det : *Man får noe lengre levetid på strømforsyningen (som er veldig avhengig av hvor tungt du belaster den og hvilke caps den har). *Den støyer langt mindre om viften ikke må jobbe på full guffe for å kjøle den. *Sannsynligvis mer stabile spenninger og mindre ripple. Med dagens Psu priser og med gode kvalitets psu på 650 og 750 watt til skarve tusenlappen så kan jeg uten tvil anbefale en stor en da man slipper å tenke på denne om man oppgraderer om 1 år eller to. Lenke til kommentar
melvh Skrevet 4. august 2009 Forfatter Del Skrevet 4. august 2009 (endret) Wops.. Det var vist ikke en mist. Men en : Hiper Type-R 580W Blå, Modulære kabler, Blått lys, 4xSATA, ATX, 2xPCI-E,20/24pin Endret 4. august 2009 av melvh Lenke til kommentar
melvh Skrevet 4. august 2009 Forfatter Del Skrevet 4. august 2009 Denne da? http://www.hardware.no/bruktmarked/annonse/8648 Lenke til kommentar
melvh Skrevet 5. august 2009 Forfatter Del Skrevet 5. august 2009 (endret) Så Chieftec Smart Series er bra da til systemet mitt? eller kanskje Corsair VX er av høyere kvalitet? Skal kjøpe 1000 watt psu når jeg kjøper min nye pc om et par måneder og har råd til det. Endret 5. august 2009 av melvh Lenke til kommentar
melvh Skrevet 5. august 2009 Forfatter Del Skrevet 5. august 2009 Så en Corsair VX 450 Watt vil holde da? Lenke til kommentar
Dunno1987 Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Hvor gammel er strømforsyningen du bruker nå? Lite poeng i å kjøpe ny hvis du kan få bytta den gamle på garantien/reklamasjonsretten. Hvis du har penger som brenner i lomma, få ny PSU på garanti/reklamasjon og bruk pengene på nytt grafikkort. Kan love deg at du kommer til å bli mye mer fornøyd med det enn en ny PSU hvis du kan velge. Lenke til kommentar
melvh Skrevet 5. august 2009 Forfatter Del Skrevet 5. august 2009 Hvor gammel er strømforsyningen du bruker nå? Lite poeng i å kjøpe ny hvis du kan få bytta den gamle på garantien/reklamasjonsretten. Hvis du har penger som brenner i lomma, få ny PSU på garanti/reklamasjon og bruk pengene på nytt grafikkort. Kan love deg at du kommer til å bli mye mer fornøyd med det enn en ny PSU hvis du kan velge. Den er 3 år og 4 måneder ca. Er en Hiper strømforsyning, av typen ALLE har hatt problemer med xD Vet ikke om garanti gjelder lenger? Lenke til kommentar
melvh Skrevet 5. august 2009 Forfatter Del Skrevet 5. august 2009 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=970583 Der er det snakk om 5 års reklamasjon. Hvor går jeg frem da? PSU er kjøpt hos komplett. Om ikke dette går, er da den 450 Corsair TX bra til mitt oppsett da?? Lenke til kommentar
melvh Skrevet 5. august 2009 Forfatter Del Skrevet 5. august 2009 Da bestiller jeg en 450 Corsair og satser på at det som en nevnte her med 400 watt holder. Om noen er uenig, for all del si i fra fort som mulig Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=970583 Der er det snakk om 5 års reklamasjon. Hvor går jeg frem da? PSU er kjøpt hos komplett. Om ikke dette går, er da den 450 Corsair TX bra til mitt oppsett da?? Du reklamerer til Komplett. Burde være uproblematisk, særlig i og med at denne har kjente svakheter. Du finner bare kjøpet ditt under kontoen din hos Komplett, og så klikker du på søk retur innen garanti/reklamasjon. Komplett har orden på kundehistorikken, så her er det ikke problemer med å finne varer kjøpt for 3 - 4 år siden. Jeg finner mine fra langt fordi reklamasjonsrett. Personlig har jeg hatt to stk reklamasjoner, skjerm og skjermkort til Komplett. Skjermkort var innen 6 mnd, men skjermen var så vidt jeg husker ca 3,5 år gammel. Begge gikk helt kurant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå