Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tok inn "mindreårig" jente som sov ute - anmelde meg?!

bruker234

Anbefalte innlegg

Eller la det ligge sånn at ikke moren risikerer å miste omsorgen. Jente på 15år er vanskelige og overdriver ALT.

Så han skal bare la det ligge hvis han blir anmeldt av moren til jenta? Da synes jeg han også burde anmelde moren, og gjerne kontakte barnevernet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eller la det ligge sånn at ikke moren risikerer å miste omsorgen. Jente på 15år er vanskelige og overdriver ALT.

Så han skal bare la det ligge hvis han blir anmeldt av moren til jenta? Da synes jeg han også burde anmelde moren, og gjerne kontakte barnevernet.

La det ligge til en evt. anmeldelse (eller annen reaksjon) kommer.

Endret av Hidephix
Lenke til kommentar

Hei, nå har jeg fått høre at jenta selv har kontaktet barnevernet, faren skal ha truet med å banke henne, før han stakk av til Sverige. Dette er en sak for barnevernet!

Det kan jo umulig være morsomt å måtte flytte som 15 år, hva vil evt barnevernet gjøre?

Har heller ikke hørt noe mer fra moren de siste 24 timene :)

Lenke til kommentar

Du sier at hun er snart 16 så det som kan hende er at hun flytter for seg selv, men har en nabo eller noe som skal passe på henne. Dette skjer nok heller enn at hun blir plassert hos noen helt ukjente. Kan også hende hun flytter inn til noe nær familie (eller faddere?). Vet også at de kommer til å sette høyt at hun skal være i samme miljøet siden hun er såpass gammel.

Endret av Hidephix
Lenke til kommentar

jeg mener å huske at det var en lignende diskusjon på forumet for et par år siden (mener det er 2-3 år siden). da ble det diskutert muligheten for at denne jenta, som var i en lignende situasjon som jenta i denne historien, skulle bli adoptert av noen kjente men jeg husker ikke hekt hvordan det gikk. kan prøve å lete mer etter tråden imorgen.

håper iallefall det ordner seg for henne.

Lenke til kommentar

Det er en del som foreslår motanmeldelse. Det er å kaste bort rettsvesenets tid.

For det første: Å "la datteren sove ute" er intet straffbart forhold. Det er datteren selv som nekter å gå hjem (iht TS, i alle fall). Om hun hadde tvunget datteren hjem kunne det blitt sett på som ulovlig frihetsberøvelse. Man har en plikt til å vise "omsut og omtanke" etter barneloven for sine mindreårige barn, men med et barn i en alder av 15 år skal man være varsom med å bruke tvang. Tvangen kan fort vise seg å være rettsstridig.

For det andre: Å lage barnevernssak ut av en enkeltsak der datteren nekter å komme hjem? Joda, det blir nok én bekymringsmelding, men vilkårene for omsorgsovertakelse (barnevernloven § 4-12) er ikke oppfylt av den grunn. Hvis dette pågår over noe tid kan man kanskje snakke om at barnevernet skal gripe inn. Barnevernets modus operandi baserer seg på frivillighet -- altså at foreldrene selv skal samtykke i at de trenger hjelp. Bare når slike frivillige tiltak har vist seg å ikke fungere, eller må være åpenbart nytteløse, skal man vurdere omsorgsovertakelse.

Hvis å ha en obsternasig tenåring i huset er grunnlag for barnevernssak og omsorgsovertakelse ville få norske tenåringer bodd sammen med sine foreldre etter fylte 14.

Jeg kan godt forstå hvorfor dine foreldre er frustrerte. Du tok en fremmed person inn i deres hjem uten å si fra, uten å vekke dem. Det vitner om manglende respekt, om ikke for foreldrene dine spesifikt så generelt for de du bor sammen med. Det går på trygghetsfølelsen man skal ha i sitt eget hjem -- en trygghetsfølelse som blir rokket ved når man oppdager fullstendig fremmede liggende på sofaen.

Lenke til kommentar
Jeg kan godt forstå hvorfor dine foreldre er frustrerte. Du tok en fremmed person inn i deres hjem uten å si fra, uten å vekke dem. Det vitner om manglende respekt, om ikke for foreldrene dine spesifikt så generelt for de du bor sammen med. Det går på trygghetsfølelsen man skal ha i sitt eget hjem -- en trygghetsfølelse som blir rokket ved når man oppdager fullstendig fremmede liggende på sofaen.

100% enig her. Jeg hadde hatt en 100% klar regel på at jeg måtte blitt informert hvis jeg var forelder. Jeg har bodd sammen med andre, og dette med trygghetsfølelse og fremmede som blir invitert er et veldig godt poeng.

Lenke til kommentar

Som 19 åring skal det ikke være nødvendig å gi foreldrene beskjed når du drar med deg ei jente hjem en kveld... :no:

Foreldrene mine blir mye mer sinte hvis jeg vekker dem om natten en om jeg drar med meg noen med hjem, de synes det er helt greit. Riktignok hadde jeg en episode med ei på 16 når jeg selv var 18 og det falt ikke så godt i smak...

Lenke til kommentar
Som 19 åring skal det ikke være nødvendig å gi foreldrene beskjed når du drar med deg ei jente hjem en kveld... :no:

Klart det er nødvendig. De eier huset, de bestemmer hvem som får komme inn. De har rett til å føle seg trygge i eget hjem. Hvis man ikke engang kan stole på at barna respekterer dette, så er noe alvorlig galt.

Lenke til kommentar

Det kommer vel litt ann på både foreldre og avkom.

Personlig ville jeg nok heller latt være å dra med meg noen under dyna, enn å måtte fortelle foreldre;

"Hei mutter`n, her er dama jeg skal pu.... i natt...........".

Den kamelen blir fort tung å svelge for begge parter ;)

Lenke til kommentar

Alvorlig galt du liksom.... Vi lever i 2009 da ikke på 1800 tallet, kan hende at enkelte overstrenge foreldre ikke godtar dette, men jeg mener at hvis man har gode og snille foreldre skal man ikke trenge å spørre om noe slikt sålenge man klarer å la være å forstyrre foreldrene. Foreldrene mine har aldri reagert negativt på det og ikke kjenner jeg noen andre som har det heller.

Føle seg trygge? Morsom du...

De eier huset ja, men de eier maten i kjøleskapet også, skal man spørre dem hver gang man skal ta seg en brødskive da eller? Er enige at hvis foreldrene er så fucked up at de ikke godtar dette så bør en absolutt respektere det, men da er det foreldrene det er noe alvorlig galt med.

Gi meg en god grunn til hvorfor foreldrene skulle nekte ungen sin noe slikt da? Sålenge de ikke holder dem våkne eller har et dårlig forhold til ungen, eller har en eller annen form for sykdom (sosial angs ol) De merker jo ingenting til det uansett..

Stakkars ungene du en dag skal få....

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Jeg nøyer meg med å sitere innlegget over meg, poenget var kort og godt og burde ikke være spesielt vanskelig å skjønne.

Lenke til kommentar
Gi meg en god grunn til hvorfor foreldrene skulle nekte ungen sin noe slikt da? Sålenge de ikke holder dem våkne eller har et dårlig forhold til ungen, eller har en eller annen form for sykdom (sosial angs ol) De merker jo ingenting til det uansett..

Hvem har sagt noe om nekte? Jeg hadde selvfølgelig ikke nektet barna mine å ta med seg folk hjem, men jeg vil gjerne vite om det allikevel.

For å ta litt yngre barn -- hva om foreldrene deres ringer, jeg tar telefonen, og sier "Nei, han/hun er ikke hos oss"? Det forårsaker unødvendig stress hos forelderen som lurer på hvor barna deres er.

Stakkars ungene du en dag skal få....

I like måte. Mine barn kommer i alle fall til å bli oppdratt slik at de har respekt for andre mennesker... Om det betyr at det er synd på dem, vel, so be it.

Lenke til kommentar

Tror nesten vi bare må bli enige om at vi er uenige. Enten synes foreldrene det er greit eller så gjør de det ikke, og synes de det er greit er det jo ikke respektløst i det hele tatt. Det å vekke foreldrene midt på natten for å spørre om du kan ta med deg besøk hjem er vi vel enige om at ikke er greit? Om det ikke er noe alvorlig da selvfølgelig.

De fleste kjenner uansett foreldrene sine godt nok til å skjønne hva som er greit og ikke, og om foreldrene absolutt vil ha beskjed bør de tåle å bli vekt midt på natten ihvertfall.

Du synes synd på mine barn fordi jeg vil gi dem litt mer frie tøyler? Makes no sense to me...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...