Gå til innhold

[Løst]Augustfest 2009 - Fast og fin ? - 50mm, og kun det.

Anbefalte innlegg

Ja, jeg ser den forskjellen, men jeg aner ikke hva det skyldes. Merksnodig!

Adobe RGB vs. sRGB, tenker jeg. Tipper du skyter i Adobe RGB, og at det går krøll i konverteringen..

Det skal jeg jaggu sjekke! Meningen er i alle fall å bruke sRGB....

To be continued....

Flott portrett! Synd at det bled litt utbrent. Er dette noen du kjenner eller en vilt fremmed som du fikk tillatelse til å ta bilde av?

Bjørn er nok ingen fremmed, men en av mine beste venner. Håper et bilde av den fremmede ikke er altfor langt unna... Kanskje allerede i dag?

En fremmed er en venn du enda ikke kjenner...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, jeg ser den forskjellen, men jeg aner ikke hva det skyldes. Merksnodig!

Adobe RGB vs. sRGB, tenker jeg. Tipper du skyter i Adobe RGB, og at det går krøll i konverteringen..

Nå har jeg sette at jeg tar i sRGB, så jeg vet ikke hva fargeforskjellen skyldes. Det er også det samme bildet. Det lille bildet generes jo av akam, så jeg tror det er hos akam det ligger en bug...

Lenke til kommentar

11. august:

Dagens bidrag er av Kalmarhuset i Bergen. Jeg går forbi der hver dag, og i dag så jeg sannelig en foto-mulighet på vei hjem.

Har justert bildet i PS og Silver Efex Pro.

Om det ble et bra bilde får dere vurdere.

\ bj@rte

post-1776-1250008951_thumb.jpg

Kanonbra skudd Bjarte:-)

Får vi tatt nåkken i bydn i morgen...? Rundt lunsjtider?

Du fikk...;-)

Lenke til kommentar

12. august:

Her er enda et bilde av min eldste sønn, Karsten. Han er vandt til å se pappa'n sin med kameraet, og har faktisk tatt en del fine bilder selv. Her sjekker han utsnittet. Han har vel sett hvordan pappaen gjør det...

post-1776-1250095012_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jeg mener at det ble et bra bilde. Liker kontrastene og linjene du har fått til. Bra fanget rett og slett :)

Hva er forresten Silver Efex Pro? Har aldri hørt om det. (Gidder ikke å google :p )

Du kan lese om det her, din latsabb! ;-)

http://www.niksoftware.com/silverefexpro/usa/entry.php

Vel verdt pengene, men prøv det i 15 dager før du kjøper!

Hehe.. Er nok ikke det første jeg kommer til å bruke pengene på. Driver å sikler etter noen objektiver, så da må det spares

12. august:

Her er enda et bilde av min eldste sønn, Karsten. Han er vandt til å se pappa'n sin med kameraet, og har faktisk tatt en del fine bilder selv. Her sjekker han utsnittet. Han har vel sett hvordan pappaen gjør det...

Dette var veldig bra. Liker spesielt øynene her. Veldig skarpe.

Lenke til kommentar

20. august:

Hallaien!

Etter noen dager med laber fotografering, er jeg tilbake med et bilde tatt for bare noen timer siden. Jeg satt utenfor Zachen i Bergen og nøt en god kopp kakao (som ekte mannfolk gjør), da jeg så disse to karene sitte rett bak meg. Ja, jeg har øyne i nakken! Heldigvis. De virket oppslukt i avisene sine og merket ikke at jeg tok bildet. Valg av manglende dybdeskarphet var et bevisst valg. Et valg som jeg personlig synes fungerte bra her.

Bildet ble tatt med full blenderåpning, dvs. 1.4 og ISO 1000. Konvert i PS og Silver Efex Pro.

post-1776-1250804351_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Flott bilde! Jeg synes den manglende dybdeskarpheten passet fint inn her. Synes det ble litt for mye støy på mannen i forgrunnen, men det er litt pirk.

Helt enig meg deg i det! Litt mindre støy hadde gjort susen, men jeg får se senere om jeg gjør noe med det.

Lenke til kommentar

23. august:

Jeg prøver meg igjen med liten dydbeskarphet, uten full åpning. Denne gang er de vitale data f3.2, 1/125 sek og 400 iso. Jeg prøver ut noen råd jeg leste i boka til David duChemin - 'Within the frame - The Journey of Photographic Vision'. Boka anbefales på det varmeste!!! Du finner den billig på Amazon.

post-1776-1251055974_thumb.jpg

Kollevågen, Askøy

Lenke til kommentar
Flott bilde! Jeg synes den manglende dybdeskarpheten passet fint inn her. Synes det ble litt for mye støy på mannen i forgrunnen, men det er litt pirk.

Helt enig meg deg i det! Litt mindre støy hadde gjort susen, men jeg får se senere om jeg gjør noe med det.

Bra skudd Bjarte:-)

Jeg reagerer ikke på "støy" eller korn på samme måten som de yngre her.

Jeg husker på 80 tallet da vi hadde Iso 800 film til dårlig belysning.

Da fikk man støy som dette. Synes derfor det passer perfekt til dette bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...