Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fordeler/ulemper ved bytte av statsborgerskap?

Khaffner

Anbefalte innlegg

Jeg er tysk statsborger, født og oppvokst i Norge, tysk morsmål.

I det siste har jeg tenkt på muligheten å få norsk statsborgerskap.

Jeg har sterkere tilhørighet til Norge enn Tyskland, men hvis det er masse ulemper og komplikasjoner ved å bytte til norsk skal jeg revurdere det.

Hvilke fordeler og ulemper gir norsk statsborgerskap?

Fordeler:

- Kan stemme på stortingsvalg

Ulemper:

- Må i militæret (antar jeg, hvordan er dette?

Jeg oppdaterer listen med deres bidrag, kjør på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat statsborgerskap innenfor EU gir ikke så stor forskjell, siden Norge er forpliktet via EØS til å behandle andre lands statsborgere (innenfor EØS-området) lik våre egne.

Vilkårene for å få norsk statsborgerskap står i statsborgerloven § 7. Søknaden avgjøres av Utlendingsdirektoratet. I hovedsak må du ha syv års sammenhengende opphold i kongeriket (forutsatt at du er ustraffet), og du må ha til hensikt å forbli i riket.

Hvis du blir innvilget statsborgerskap sendes det kopi av vedtaket til Vernepliktsverket, som er Forsvarets nasjonale register for vernepliktige. Hvis du på vedtakstidspunktet er under 17 år vil du få innkalling til sesjon, og vil (antageligvis) måtte avtjene verneplikten. Er du over 17 år kommer det an på VPV. Hvis du ønsker å gjennomføre militærtjeneste pleier ikke VPV å protestere.

Det er i utgangspunktet svært få ting man krever norsk statsborgerskap for. Man kan stemme ved stortingsvalg, man har krav på å ikke bli utlevert til andre land, man kan ikke utvises.

Lenke til kommentar
(...)

Ulemper:

- Må i militæret (antar jeg, hvordan er dette?

Jeg oppdaterer listen med deres bidrag, kjør på!

Hvorvidt du faktisk vil måtte i militæret er en funksjon av din alder, utdannelsesprogresjon og sikkert en rekke andre faktorer. Jeg ble mildt sagt overrasket da jeg fikk innkalling til sesjon etter ervervelse av det norske statsborgerskapet, men etter et lite intervju gjorde jeg det veldig tydelig at jeg hadde lite å tilby det norske forsvaret og de hadde enda mindre å tilby meg. Jeg var eh... 24 på dette tidspunktet og verneplikten var ikke annet enn en ren formalitet.

Det som kan være problematisk er at du vil måtte si opp ditt tyske statsborgerskap, da lovverket er blitt endret på norsk side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...