Gå til innhold

Bærbar PC - max 6000,- Hjelp!

Anbefalte innlegg

Jeg, som flere andre her har tenkt å gå til innkjøp av ny PC før skolestart. Fra før av har jeg en Acer Aspire 5920g som jeg har vært veldig fornøyd med, forutenom at viften er gått bananas slik at jeg må ha på strømsparing for at den ikke skal bråke. Det fører til at program som FM osv går mye saktere enn det ville ha gjort. Den har også slått sprekker i dekselet som er litt kjipt, og hovedkortet er ikke så godt beskyttet lengre akkurat.

Men tilbake til ny PC. Har sett litt på denne og denne, men er ikke noen dataekspert så vet ikke helt hva jeg skal se etter.

Jeg kommer til å bruke den til Football Manager og poker, i tillegg til skolearbeidet. Samtidig ønsker jeg at den skal ha litt holdbarhet med tanke på viften og at den ikke støyer så mye. (Noen forslag til hvordan man kan forhindre det forresten?)

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viftestøy har vært et evigvarende problem for meg også (den gangen jeg hadde en bærbar), så jeg satte det som et ganske høyt kriterie når jeg prøvde finne en bærbar PC den siste uka selv.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1137607

Acer Aspire 3810T - en del av Acers Timeline-serie har lang batteritid (Acer mener selv den skal holde i 8 timer) som følge av at den krever lite maskinkraft, som igjen fører til mindre varme, og som sagt i brukertesten over, lite til ingen viftestøy. I Timeline-serien så er det også en 14" og 15,6" hvis 13,3" skulle bli for lite.

Har selv kjøpt en 14", 4810T her, og venter fremdeles på å få den i posten, men det virker, ihvertfall for meg, som et bra valg hvis du ikke skal spille stort mer krevende spill enn FM.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar

Tusen takk for et svar, endelig. Hva skal du bruke din til i hovedsak? Er det andre kommentarer på pcen du kan legge ved, som skjermkort, prosessor osv?

Forøvrig var det denne og denne jeg skulle linke til i forrige innlegg.

Endret av Oftis
Lenke til kommentar

Skal inn til førstegangstjenesten, og trengte en dugelig PC som jeg bruke da, og som jeg kan bruke i eventuelle studier i ettertid. Dette innebærer at den faktisk må være i en størrelse som i praksis er bærbar (og ikke slepbar, som mange "bærbare" PC'er i realiteten er) men også ha en del batteritid til når jeg ikke har mulighet/tilgang til en stikkontakt.

Bruksområder vil nok først og fremst være lettere oppgaver som nettsurfing, "kontor"-programmer som Word og selvfølgelig musikk (da helst med øretelefon) men også noe mer krevende ting som avspilling av video i det minste i HD-kvalitet. Jeg fant dessverre fort ut av at hvis jeg ville prioritere batteri samt et behagelig støynivå, så var god ytelse i ting som nyere spill ute av bildet - men dette gjør meg heller ingenting, da jeg de siste årene har begynt å spille mer og mer på konsoll uansett samt at trenden den siste tiden later til å ha vært å skape spill med avansert grafikk til konsoller først, for så å porte dem til PC uansett (men dette blir kanskje en helt annen type diskusjon som passer til et annet delforum, men poenget er at jeg nedprioriterte spill).

Så først på de Acer-PC'ene du linker til, og var ganske sikker på å kjøpe dem, men først dro jeg en tur til den lokale Elkjøp for å sjekke størrelser og slikt, og ble overrasket over hvor store 15,6" egentlig var og bestemte meg heller for å se etter noe mindre. Dette er selvfølgelig helt opp til den enkelte - jeg kjenner en fyr som har 17" og liker å "slepe" den med seg kun fordi han får så god ytelse ut av den, mens jeg syntes det blir heller tungvint. Bortsett fra det ser de ut som flotte PC'er, ingenting å utsette på dem, og uansett vet du vel selv best om det går greit med 15,6" for deg. :)

uansett, jeg begynte å se etter PC'er i 13,3-klassen og kom fram til 3810T, pga. nevnte ting som batteritid og lite støy - som selvfølgelig balanseres opp av en litt svak prosessor, men trengte ikke en spesielt sterk en til å begynne med, som sagt. Ulempen for meg her var at den manglet DVD-stasjon, så jeg "ofret" en tomme ekstra i sekken og bestemte meg for 14"-eren 4810T som er stort sett identisk bortsett fra at den har DVD-stasjon istedet.

Når det kommer til kommentarer om komponentene, så er det mer enn nok av dem i Agentspoons anmeldelse som er linket til over for å kunne gjøre seg opp en mening, vil jeg tro. :D

EDIT: Oi, nå ble dette litt langt og uoversiktlig, men håper det hjelper deg litt uansett. ;)

Endret av Hawko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...