PgUp Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 (endret) Skal begynne i 3. klasse studespesialisering (gutt, 18), og har dermet tenkt endel på hva jeg skal studere. Vurderer psykologi sterkt, da jeg tror det kan passe meg. Har alltid vært flink til å artikulere meg (ville bli forfatter da jeg var liten), har en sterk moralsk sans, og er empatisk. Har alltid vært en konfliktløser, har fks. aldri vært i slosskamp. Jeg syntes psykologi virker interessant for bedre å forstå medmenneskene rundt meg, og for å hjelpe de som har behov for rådgivning i livet sitt. Slik jeg forstår det søker man seg først inn på ett forstudie på ett år, hvor kun de absolutt beste går videre til et femårig profesjonsstudie. Syntes det virker litt risikabelt, men har alltid vært skoleflink og tror jeg ville greie meg. Så, med disse forkunnskapene om meg vil jeg gjerne at de som kan svarer på noen spørsmål. Takker på forhånd. Tror dere jeg vil passe som psykolog, ut ifra det jeg har skrevet? Det skal vel ikke så gode karakterer til for å komme inn på disse forstudiene? Hvor vil dere anbefale at jeg søker? Hvordan er utdanningen og jobbmulighetene? Endret 3. august 2009 av Cuz Lenke til kommentar
Slackbert Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Hvordan er utdanningen og jobbmulighetene? Tok grunnfag rundt tusenårsskiftet, så det er bare det jeg kan uttale meg om. Tidvis interessant, spesielt kognitiv og biologisk psykologi, men er preget av pugg, pugg og atter pugg. Har aldri hørt om en arbeidsledig psykolog. Prøv. Liker du det ikke, har du tatt 60 poeng du mest sannsynlig kan bruke i en annen grad etterpå. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Idag er det vel både mulig å komme rett inn på profesjonsstudiet og å ta et årsstudium som kvalifiserer for opptak på profesjonsstudie. Bla. NTNU gjør det på sistnevnte måte. Dette er fint om man er usikker, eller om man ikke har de beste karakterene fra vgs. Er man usikker så er dette studiepoeng som man får uttelling for om man ombestemmer seg og søker på noe annet etter et år, i motsetning til om man avslutter et profesjonsstudie etter et år. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 3. august 2009 Forfatter Del Skrevet 3. august 2009 Okay, takker for svar, skal vurdere det. De 60 studiepoengene, hvordan påvirker de mulighetene for å komme inn på andre studier? Lenke til kommentar
Ad Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Er man usikker så er dette studiepoeng som man får uttelling for om man ombestemmer seg og søker på noe annet etter et år, i motsetning til om man avslutter et profesjonsstudie etter et år. Feil. Ikke kom med slike påstander når du ikke vet. Kan hende TS velger å ikke starte på et profesjonsstudie av den grunn; han ville ikke vært den første. Jeg snakket med en saksbehandler fra SO på telefonen som kunne bekrefte at man får ekstrapoeng til å søke i ordinærkvota uansett om studiet er et profesjonsstudium eller ei. Dette var visst ikke noe nytt som kom med kunnskapsløftet. Lenke til kommentar
hohoes Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 (endret) Storebroren min har mastergrad i psykologi. En ting du burde tenke på når du tar psykologi linjen er jobb. Det er ikke lett å få jobb som psykolog. Siden hvert år utdannes det 20-30 spykologer. Broren min har mastergrad men jobber som pedagog i barnehage og tjener omtrent 320000 i året. Bedre jobb en dette finnes det nesten ikke for psykolger siden det er helt dømt umulig å få jobb som psykolog. Hvert år finnes det ikke mer enn 4-5 stillinger hvis du er heldig og finner noen. Også når du kommer til jobbintervju må du også huske på at det er mer enn 100 kandidater som søker på disse stillingene. Det er stor konkurranse om jobb innenfor psykolog yrket fordi det er for mange arbeidsledige psykologer der ute og det utdannes bare flere psykolger hvert år. Endret 5. august 2009 av hohoes Lenke til kommentar
Slackbert Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Hvert år finnes det ikke mer enn 4-5 stillinger hvis du er heldig og finner noen. Også når du kommer til jobbintervju må du også huske på at det er mer enn 100 kandidater som søker på disse stillingene. Det er stor konkurranse om jobb innenfor psykolog yrket fordi det er for mange arbeidsledige psykologer der ute og det utdannes bare flere psykolger hvert år. Du blander sammen psykologer (cand. psychol.) med mastergrad i psykologi. Det er ikke det samme. Jeg trodde forøvrig ikke arbeidsmarkedet var så stramt for folk med master heller, men det er kanskje det? Tror det også beror litt på hva du er spesialisert i (så vidt jeg vet er det lettest å få jobb med kognitiv- eller organisasjonspsykologi). Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 (endret) Det skal vel ikke så gode karakterer til for å komme inn på disse forstudiene? Ifølge SO: Ord Prim Universitetet i Oslo (UiO) 185752 Psykologi, årsenhet 56.2 50.5 Universitetet i Oslo (UiO) 185941 Psykologi prof høst 65.5 56.4 Universitetet i Oslo (UiO) 185942 Psykologi prof vår 63.7 54.6 Universitetet i Bergen (UiB) 184903 Arb. og org.psykolog 56.1 45.5 Universitetet i Oslo (UiO) 185876 Psykologi, 3-årig 55.6 46.4 Norges teknisk-naturvitenskapelige NTNU Psykologi 47.4 44.0 Edit :Bare rot Det idiotiske forumet fjerner automatisk for mange mellomrom ... Endret 6. august 2009 av -MK- Lenke til kommentar
Gjest Slettet+90817234 Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Profesjonsstudiumet i psykologi er vanskelig å komme inn på, antall plasser og søkere tatt i betraktning. Det sies at man skal ha minst tre A'er og en B for å komme så langt, så det anbefales å velge profesjonsstudiumet med den intensjon om å faktisk klare det. Les mer på Utdanning.no: Psykolog. Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Storebroren min har mastergrad i psykologi. En ting du burde tenke på når du tar psykologi linjen er jobb. Det er ikke lett å få jobb som psykolog. Siden hvert år utdannes det 20-30 spykologer. Broren min har mastergrad men jobber som pedagog i barnehage og tjener omtrent 320000 i året. Bedre jobb en dette finnes det nesten ikke for psykolger siden det er helt dømt umulig å få jobb som psykolog. Hvert år finnes det ikke mer enn 4-5 stillinger hvis du er heldig og finner noen. Også når du kommer til jobbintervju må du også huske på at det er mer enn 100 kandidater som søker på disse stillingene. Det er stor konkurranse om jobb innenfor psykolog yrket fordi det er for mange arbeidsledige psykologer der ute og det utdannes bare flere psykolger hvert år. Broren din er ikke psykolog. Det utdannes over 200 psykologer hvert år. Hvis det finnes arbeidsledige psykologer, er de det av egen fri vilje. Master i psykologi er ikke det samme som cand.psychol. Det er massevis av ledige stillinger til psykologer. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Vil tror at psykologi er bortkastet å studere til noe annet enn cand.psychol i forhold til mange andre studier. Men det er sikkert greit å ha noe forståelse innenfor psykologi i mange yrker. Prøv et årskurs du... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå