Gå til innhold

Få kontakt med serveren min via internet

Anbefalte innlegg

Har nå fått meg en hjemmeserver. Foreløpig kjører jeg Vista home premium på den, og deler de mappene jeg vil med alle pcene mine rundt om i huset. Den kjører også, squeezebox, mediacenter m/canal digital, torrentnedlasting, husstyring m.m.

Det jeg ikke har funnet en bra løsning på er å få tak i filene mine via internett.

Det jeg ønsker er i bunn og grunn dette:

På f.eks en av mine bærbare vil jeg kunne åpne utforskeren og se hjemmeserveren min som en nettverksdisk, via internett.

Er dette mulig å få til?

Hvordan går jeg så fram?

Hva med sikkerheten på en slik løsning?

Jeg vil ha både skrive og lesetilgang, så litt viktig at det enten er noe passordløsning eller autentisering på en måte slik at bare mine PCer kan få tak i filene på serveren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har dynamisk ip helt sikkert. Fast ip pleier å koste ca 10 kr pr mnd hos de seriøse leverandørene.

Du trenger ikke å ha fast ip, men da skifter iallefall ikke ipen seg.

Du må åpne porter for serveren din, så skriver du i nettleseren f.eks ipen din : 80.200.10.100;PORT

Port er den porten du åpnet i routeren.

Lenke til kommentar

OK,

Den guiden lenger opp i tråden var forresten for Windows Server 2003. Jeg kjører som sagt Vista, enn så lenge hvertfall... Noen mulighet får å gjøre dette på en Vista Home Premium maskin?

RunarL: Det med å skrive inn 80.200.10.100;PORT i webbrowseren skjønte jeg ikke vitsen med. Hvorfor må jeg gjøre det?

Mulig jeg uttalte meg litt knotete i første posten, men det jeg vil er altså å ha tak i filene på serveren min via internett, og da via utforskerne i windows. Altså ikke via en hjemmeside/nettleser, men direkte i filbehandleren/utforsker som en egen netverksdisk...

Lenke til kommentar

For det første så kan du sjekke ut dyndns.com.

Når det gjelder den guiden som var for Windows Server 2003, så har ikke det så mye å si. Grummprinsippene er like.

1) Du må installere IISen, som du gjør ved å gå på Kontrollpanel -> Programmer -> Legg til windows programmer (noe sånt, du finner den i menyen til venstre).

2) Nå krysser du av for IIS slik at denne blir installert.

3) Du installerer også WebDav fra Legg til Windows Programmer (i engelsk versjon heter det Windows Features). Under "Internet Information Services" -> "World Wide Web Services" -> "WebDav Publishing".

4) Nå finner du i alle fall WebDav under IIS og midt på siden omtrent ;)

Herfra ville jeg brukt google. Har ikke satt opp WebDav fra IIS7 før...

Lenke til kommentar

Siden du bruker HOME betyr det at du slett ikke har en server, og mangler en del funksjoner. Men tanken din er vel bare å ha en maskin på som du kan få tilgang til filer osv.

Enklaste er å bruke TEAMVIEWER. Et enkelt program du installerer. Du setter på passord, og du får et ID nummer. Den har VPN og enkel overføring av filer. Du trenger ikke stresse med noe, alt gjør den automatisk.

Og den er gratis for privat bruk. Har brukt den i mangen år uten problemer, kan koble meg til PCen min fra hvor som helst i verden. Den har også en "Start with Windows" som betyr du kan til og med reboote maskinen osv og kan koble til før selve PCen er logget inn.

Det fins Full Version (som er hoved programet, den du bruker for å koble deg til en maskin), og Unattended version (som du da installerer på in "server").

Trenger ikke fast IP. Anbefales.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Har også en del erfaring mer Teamviewer.

Veldig godt program, men det trenger litt tilsyn, hvertfall det jeg har erfart. Plutselig fungerer det ikke, og en skjerm må kobles til server.

Men det er mulig jeg er et isolert tilfelle.

Lenke til kommentar

Teamviewer er vell ikke akkurat det han spør etter her.

Delte mapper i windows skal ikke brukes over internett. Ofte har isp'en blokkert portene også.

Skal du ha tilgang til filer over internett kan du bruke ftp, eller helst ftps som er kryptert. Da får du i utgangspunktet ikke tilgang til filene som en nettverksdisk, du må bruke et ftp program. Det kan jo hende at vista kan koble til ftp som en nettverksdisk. Det kan kanskje noen andre svare på.

Lenke til kommentar
Teamviewer er vell ikke akkurat det han spør etter her.

Delte mapper i windows skal ikke brukes over internett. Ofte har isp'en blokkert portene også.

Skal du ha tilgang til filer over internett kan du bruke ftp, eller helst ftps som er kryptert. Da får du i utgangspunktet ikke tilgang til filene som en nettverksdisk, du må bruke et ftp program. Det kan jo hende at vista kan koble til ftp som en nettverksdisk. Det kan kanskje noen andre svare på.

Teamviewer har jo en ftp/vpn protocol innebygget.

Lenke til kommentar

teamviewer er alt for tregt og klønete. Ville heller brukt f.eks hamachi for en enkel software vpn løsning, evt bruke hardware. og deretter radmin/rdp for å styre server, og delte mapper/ftp server for å browse rundt på den. Teamviewer= kun til nød for å hjelpe brukere eller få tilgang på "andre" siden hos en kunde for å feilsøke brannmuren/vpn konsentratoren deres.

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...