Gå til innhold

Høgskole vs universitet

muummi

Anbefalte innlegg

Heisann, lurer litt på hva som er de største forskjellene ved å gå på universitet kontra høgskole. Er det vanskeligere på universitetet? Mer å holde styr på ?

Også en ting til, hvis kravet om å komme inn på en skole er generell studiekompetanse + Matematikk R1 eller Matematikk S1 + S2. Jeg har gått allmennfaglig påbygging nå og har fått studiekompetanse, men er den matte greia noe jeg da må ta i tilegg eller har jeg den siden jeg har fått studiekompetanse?

Endret av muummi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Største forskjellen er vel at høgskolene har bachelorstudier (med unntak av noen), mens universitetene tilbyr både bachelor og master. En rar forklaring jeg har hørt fra en utdanningsmesse for noen år tilbake var at høgskolene var mer praktiske mens universitene var mer teorietiske:S

Lenke til kommentar
En rar forklaring jeg har hørt fra en utdanningsmesse for noen år tilbake var at høgskolene var mer praktiske mens universitene var mer teorietiske:S

Stemmer ganske godt dette.

Høyskoleutdannelser er ofte mye mer arbeidsrettet enn universitetsutdannelser, som ofte fokuserer mer på det teoretiske. Kanskje mer forskningsrettet, kan man si, selv om det selvfølgelig ikke går på bekostning av relevans i arbeidslivet.

Lenke til kommentar

Det er flere ting som skiller høgskoler og universitet, men det er også ting som skiller universitetene seg i mellom.

Universitetene tilbyr forskningsbasert utdanning, dvs. at de fleste foreleserne selv arbeider som forskere. Dette gjør selvsagt at de til tider er i stand til å løfte forelesningene opp av pensumboken, og inn i forskningsarbeidet.

Universitetene tilbyr også et gjennomgående løp: fra bachelor til master, og videre til PhD (doktorgrad). Flere høgskoler tilbyr også master, så dette er ikke meislet i stein. Høgskolen i Oslo tilbyr også doktorgrad, men dette er i liten skala i forhold til et universitet.

Høgskoler, med unntak av de såkalte vitenskapelige høgskolene, kan ikke opprette studietilbud på master- og PhD-nivå selv - de er avhengig av såkalt akkreditering fra NOKUT. Universiteter/vitenskapelige høgskoler kan opprette bachelor/master/PhD-program på egen hånd.

I praksis vil nok de fleste oppleve at høgskolene tilbyr en mer praktisk, profesjonsrettet utdanning med vekt på klasseromsundervisning, mens universitetene tilbyr mer "teoretiske" studier - som til en viss grad er rettet mot videre forskningsarbeid. Det er selvsagt forskjeller på dette også, f.eks. vil nok de fleste oppfatte medisin-, psykolog- og jusstudiet som utpreget "yrkesrettede" studieprogram.

Når det gjelder opptakskrav, så må du *i tillegg* til generell studiekompetanse ha matematikk R1 eller (S1+S2). Deler av dette kan du ha tatt mens du tok påbygg, men det du mangler må du altså ta i etterkant.

Endret av swanky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...