Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

burde jeg dra til legen med tanke på morfar?

Gjest reddforbestefar

Anbefalte innlegg

Gjest reddforbestefar

Hallo.

De siste dagene har jeg muskelsmerter(en dag klarte jeg ikke gå til bilen engang pga smertene), så sterk hodepine at jeg ikke får sove om natten og sår hals(vondt å puste), men jeg hoster ikke slim eller noe, bare tørrhoster litt. Vet ikke om jeg har feber, men fryser lett og plutselig svetter jeg. Jeg er da redd for svineinfluensaen. Jeg er ikke redd for min egen skyld, men jeg er veldig redd for min morfar og 2 mnd gammel lillebror. Morfaren min har hjertesykdom og astma, så jeg vet at han er i risikogruppen. Burde jeg ringe legevakten for å teste meg, evt få tamiflu? Fastlegen min har ferie, og er derfor ikke mulig å dra til. Symptomene har dabbet av litt når det kommer til hosten, men smertene er fortsatt store og jeg skal møte morfar snart, og vil ikke gjøre det om jeg står i fare for å smitte han med noe.

Jeg vil helst bare ha seriøse svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra vg:

http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/arti...hp?artid=564509

- Hva er symptomene som skiller svineinfluensaen fra vanlig

influensa?

SVAR: Symptomene er de samme, utenom at det er litt flere mage- og tarmsymptomer som diaré og vondt i magen. De aller fleste føler seg nesten mindre syke enn ved vanlig influensa.

- Hva gjør man ved mistanke om smitte?

SVAR: Man MÅ ikke henvende seg til lege eller legevakt, men ta kontakt hvis du begynner å føle deg veldig dårlig. De tar blodprøver som analyseres, og etter noen få dager får du svar på om du er smittet. Mens du venter på virusprøven, bør du oppføre deg som om du er smittet.

- Hvem har størst risiko for å bli smittet?

SVAR: Personer med en kronisk lidelse, diabetikere, astmatikere, personer med hjerte- og karsykdommer, personer som behandles med cellegift eller kortison og gravide.

- Er noen immune?

SVAR: Nei. Siden smitten er regnet som helt ny og da regner man med at ingen er immune. Eldre mennesker virker derimot å ha større resistens.

- Hvorfor smittes ikke gamle så lett?

SVAR: Vi tenker at det må ha gått et virus som ligner litt når dagens eldre var barn og unge, altså på 1920-, 30- eller 40- tallet og at mange eldre derfor er resistente.

Lenke til kommentar
Fra vg:

http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/arti...hp?artid=564509

- Hva er symptomene som skiller svineinfluensaen fra vanlig

influensa?

SVAR: Symptomene er de samme, utenom at det er litt flere mage- og tarmsymptomer som diaré og vondt i magen. De aller fleste føler seg nesten mindre syke enn ved vanlig influensa.

SVAR: Man MÅ ikke henvende seg til lege eller legevakt, men ta kontakt hvis du begynner å føle deg veldig dårlig. De tar blodprøver som analyseres, og etter noen få dager får du svar på om du er smittet. Mens du venter på virusprøven, bør du oppføre deg som om du er smittet.

- Hvem har størst risiko for å bli smittet?

SVAR: Personer med en kronisk lidelse, diabetikere, astmatikere, personer med hjerte- og karsykdommer, personer som behandles med cellegift eller kortison og gravide.

- Er noen immune?

SVAR: Nei. Siden smitten er regnet som helt ny og da regner man med at ingen er immune. Eldre mennesker virker derimot å ha større resistens.

- Hvorfor smittes ikke gamle så lett?

SVAR: Vi tenker at det må ha gått et virus som ligner litt når dagens eldre var barn og unge, altså på 1920-, 30- eller 40- tallet og at mange eldre derfor er resistente.

det ga meg svar på det jegallerede visste, men ikke på spørsmålet.

Lenke til kommentar

Ehm, jo, les LITT så ser du:

Er jo det du spør om!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...