Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

FTP server og nexgentel..

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp en FTP server. Har satt opp Serv-U 4.1 på XP pro.

Dette fungerer ikke fra internett, kun i mitt LAN.

Bruker da lokal IP adresse. Jeg har Nexgentel ADSL og min lokale IP derfra er 10.x.x.x. Public er jo 80.x.x.x. I serv-U står IP til nettverkskortene med lokale IP.

Disse får jeg ikke endret på tror jeg. Hvordan får man ordnet dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen (alle?) NGT routere NAT'er default alt inn til 10.0.0.2. Hvis du har FTP'en på en annen (intern) ip må du enten bytte litt rundt på dine interne ip'er, sette routeren til å NAT'e alt til "ftp-ip'en", eller sette opp en PAT i routeren for port 20 og 21 (mener å husek at FTP bruker port 20 også? Eller er det 22?)

Lenke til kommentar

Det er vel klienten som må settes i passive mode. Normalt (dvs. ikke passive) vil en FTP server motta en request for så å connect'e tilbake til klienten som da må slippe inn og svare på enten port 20 eller 21 (er ikke helt sikker). Er man bak en fw som ikke håndterer ftp, så må man kjøre passive mode, dvs. ip forbindelsen er åpnet fra klient til server, og det man laster fra serveren går som "retur" trafikk på denne forbindelsen (når man åpner en forbindelse ut gjennom en fw/nat, så vil trafikk tilbake til denne forbindelsen slippe igjennom).

Lenke til kommentar

Skal det se sånn ut?

NAT is currently enabled

Port Network Global

eth0 Inside

wan0-0 Outside 80.202.x.x

vip0 Outside

vip1 Outside

vip2 Outside

Local IP : Port Global IP : Port Timer Flags Proto Interface

10.0.0.2:21 *****:21 0 0x0041 tcp eth0

10.0.0.2:20 *****:20 0 0x0041 tcp eth0

cbos#

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...