Lars J Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Jess, som topic sier. Hvordan dyrker man aprikostre ,da med utganspunkt i aprikoskjerner. Håper noen har litt kunnskap å lære vekk. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Har aldri dyrket aprikoskjerner, men jeg har dyrket andre frukter fra frø og fremgangsmåten er vel å fylle en blomsterpotte med jord og dytte kjernen ned i jorden.. Lenke til kommentar
Lars J Skrevet 3. august 2009 Forfatter Del Skrevet 3. august 2009 Hm.. jeg har lest litt rundt å funnet ut at kjernen må fryses i 5-6 uker ,kan det stemme ? Og hvorfor ? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Jeg vet ikke om det stemmer, men hvis jeg skal spekulere, kan det være at aprikosen er genetisk kodet til å begynne å spire på våren, og derfor spirer bedre etter frost. En annen ting er at selv om du får den til å spire, tviler jeg sterkt på at du kan dyrke aprikos i Norge. Tror ikke den får nok sol til å modne. I tillegg må du finne ut om planten er selvpollinerende, hvis den ikke er det, trenger du to stykker. Men lykke til uansett! Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Jeg vet ikke om det stemmer, men hvis jeg skal spekulere, kan det være at aprikosen er genetisk kodet til å begynne å spire på våren, og derfor spirer bedre etter frost. En annen ting er at selv om du får den til å spire, tviler jeg sterkt på at du kan dyrke aprikos i Norge. Tror ikke den får nok sol til å modne. I tillegg må du finne ut om planten er selvpollinerende, hvis den ikke er det, trenger du to stykker. Men lykke til uansett! Kan jo ha den inne om han har en stor lyssterk stue f eks og ha den ute om sommeren når det er varmt . Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Emnetittelen her får meg til å tenke på smådodgy selvmedisinering Lenke til kommentar
Lars J Skrevet 6. august 2009 Forfatter Del Skrevet 6. august 2009 Hei! Beklager treigt svar. Selvsat går det tvilsomt å dyrke denne ute. Jeg tenkte noen form for simulert årstid innendørs. Men, selvpollenerende. Mener du da at må ha "han" og "hun" trær ? For så å skaffe ei humle ? Hehe Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Selvpollinerende eller selvbestøvende betyr nettopp at det ikke er en hun-plante og en han-plante. Aprikoser er det, så du trenger bare en plante. De treffene jeg fikk på "dyrke aprikoser" tydet på at det er mulig å dyrke trærne i lune områder i sør-Norge, men jeg vet ikke om de hadde kjøpt dem som unge trær eller plantet kjernen. Ville nok hatt den i potte innendørs de første vintrene, hvertfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå