Gå til innhold

Dyrke aprikoskjerner. (Hvordan?)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om det stemmer, men hvis jeg skal spekulere, kan det være at aprikosen er genetisk kodet til å begynne å spire på våren, og derfor spirer bedre etter frost.

En annen ting er at selv om du får den til å spire, tviler jeg sterkt på at du kan dyrke aprikos i Norge. Tror ikke den får nok sol til å modne. I tillegg må du finne ut om planten er selvpollinerende, hvis den ikke er det, trenger du to stykker. Men lykke til uansett!

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om det stemmer, men hvis jeg skal spekulere, kan det være at aprikosen er genetisk kodet til å begynne å spire på våren, og derfor spirer bedre etter frost.

En annen ting er at selv om du får den til å spire, tviler jeg sterkt på at du kan dyrke aprikos i Norge. Tror ikke den får nok sol til å modne. I tillegg må du finne ut om planten er selvpollinerende, hvis den ikke er det, trenger du to stykker. Men lykke til uansett!

Kan jo ha den inne om han har en stor lyssterk stue f eks og ha den ute om sommeren når det er varmt :) .

Lenke til kommentar

Hei!

Beklager treigt svar. Selvsat går det tvilsomt å dyrke denne ute. Jeg tenkte noen form for simulert årstid innendørs. Men, selvpollenerende. Mener du da at må ha "han" og "hun" trær ? For så å skaffe ei humle ? Hehe

Lenke til kommentar

Selvpollinerende eller selvbestøvende betyr nettopp at det ikke er en hun-plante og en han-plante. Aprikoser er det, så du trenger bare en plante. De treffene jeg fikk på "dyrke aprikoser" tydet på at det er mulig å dyrke trærne i lune områder i sør-Norge, men jeg vet ikke om de hadde kjøpt dem som unge trær eller plantet kjernen. Ville nok hatt den i potte innendørs de første vintrene, hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...