tingo Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Er det noen her som har prøvd SSD[1] i et eller annet BSD-os, eller i OpenSolaris for den del? Hva slags erfaringer har dere? Referanser: 1) http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Ikke annet enn at jeg har prøvd OpenSolaris på Eee'en min (900). Opplevdes som betydelig tregere enn under linux, men tror det hadde mer å gjøre med øvrig maskinvare/drivere enn disk/filsystem (zfs). Lenke til kommentar
olear Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Man finner ingen filsystem spesiellt tilpasset SSD som jeg vet om, men det burde fungere på samme måte som i Linux (slå av det meste som skriver til disk, det kan jo også diskuteres om det i det hele tatt er nødvendig, SSD er fremdeles i barnestadiet). OpenSolaris er treigt uansett maskinvare, iallefall her Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Regner med at Solaris er svært dårlig optimalisert for "desktop workloads" - erfaringene jeg sitter med på serversiden er ihvertfall udelt positive (både i privat- og jobbsammenheng). Ellers er det riktig som olear sier - skru av ting som skriver til disk, bruk tmpfs/ramdisk der du kan osv for å optimalisere for trege SSDer. Med f.eks de nye SSDene til Intel skal sånt ha fint lite å si uansett - de er raske på random write. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå