Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

leieboer som ikke betaler eller flytter.

toazty

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ikke lurt å bytte lås, nå komme han seg ikke inn UTEN å kontakte meg først for jeg er den eneste som har nøkkel til til den låsen.. politiet mente jeg skulle avvente det 1 ukes tid , men de har fått alle opplysninger og var egentlig svært behjelpelige..

fikk du pm btw?

Vet du om noen familie som kan hente tingene?

Selv er jeg av den oppfatning at rubbel og bit kunne vært lempet på søppeldynga, til pass for gjøken.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar

fikk pm ja.. :)

kan ikke legge tingene hans en annen plass, for jeg har ikke skikkelig lås på bod eller garasje, og har ikke plass inne i selve huset, så det må bli stående, eller leie en plass men det koster meg penger igjen, så fikk beskjed om å la det stå 1 ukes tid til politiet har sett på saken..

Lenke til kommentar

TS, dette må være svært irriterende. Jeg skjønner deg godt. Slasken skylder husleie for 3 mnd. og var attpåtil frekk nok til å stjele fra deg. Fy faen som han burde skamme seg.

Husleien er det nok dessverre bare å se langt etter, slike folk greier knapt å oppdrive ett rødt øre om de så får en pistol stukket ned i kjeften. Han sitter nok i narkogjeld opptil halsen.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har krevd depositum eller garanti, er tap av husleie en risiko du burde vært inneforstått med. I forhold til løsøre siterer jeg husleielovens § 10-4:

Finnes det i husrommet etterlatt løsøre som må antas å tilhøre leieren eller noen i leierens husstand, skal utleieren for leierens regning ta hånd om dette. Rent skrot kan likevel kastes umiddelbart. Medfører omsorgsplikten arbeid, kan utleieren kreve en rimelig godtgjørelse for dette.

Utleieren skal så vidt mulig skriftlig oppfordre leieren til å hente løsøret. Utleieren kan holde løsøret tilbake inntil kostnadene med oppbevaringen dekkes eller betryggende sikkerhet stilles.

Utleieren kan selge løsøret for leierens regning dersom kostnadene eller ulempene med oppbevaringen blir urimelige, eller dersom leieren venter urimelig lenge med å betale kostnadene eller med å overta løsøret. Er det grunn til å tro at salgssummen ikke vil dekke salgskostnadene, kan utleieren i stedet rå over tingen på annen hensiktsmessig måte.

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar

eg har fått satt alt på lager på jobb, så det koster meg ikke noe, men nå har jeg fått "brev" i posten av han at vil ha tingene sine, hehe... jeg skulle ha døra åpen i går kveld slik at han kunne komme seg inn. det eneste jeg gjorde var å sjekke at døra var låst+ alle andre dører, hang en lapp om at tingene er satt på lager og den regningen må han ta , og det er på 6000kr.

da jeg kom hjem fra jobb , så var ruta i døra knust og et stort vindu knust.. dette var jo rimelig gjort av han..

det ligger en del blod på trappa så håper polititet har tid til å sjekke ut dna eller noe, ringte dem for 9 timer siden og dem er ikke her enda..

Lenke til kommentar

Når leiekontrakten er avsluttet 26.juni har ikke lenger leieboeren noe "vern". Avtalen er opphørt med alle tilhørende betingelser/rettigheter.

Rent praktisk kunne du hive ut alt som fortsatt stod der den 27.juni.

Det er alikevel vanlig at man lar avtaler løpe til den 1. i hver mnd. Så 1.juli hadde jeg hvertfall ikke funnet meg i at han fortsatt disponerte leiligheten. Hva om du hadde leid den ut til noen nye?

Dette var tilfelle for meg, de oppsagte leieboerene fikk frist 30.april, 1mai hadde de enda ikke begynt å flytte ut, da begynte vi å rive ut hoveddøren dems (den skulle byttes uansett) Tilfeldigvis var dette en torsdag og tilfeldigvis "manglet" vi noen deler som vi ikke fikk før uka etter, så leiligheten stod uten dør 3-4 dager, da flyttet de veldig fort ut gitt

Lenke til kommentar

Så ufattelig trassig da. Synd at du ble satt i en slik situasjon. Neste gang du leier ut blir det vel 3 måneder depositum og referanser da he he.

Uansett er jeg fristet til å si at "eneste måten slike folk forstår på, er å sette de i samme situasjon". Altså sette hardt mot hardt. Men det skal jeg ikke.

Du får uansett ha lykke til. ;)

Lenke til kommentar

Herregud mann for en vanskelig leieboer dette hørtes ut som... Får du noe erstatning for at noen har knust de vinduene eller?

Uansett, ang om du har krav på å få tilbake leia for 3 mnder eller ikke.. Så vet jeg at min mor, som den gang hadde en sosialklient som leide hos seg fikk til slutt oppgjør for de månedene han ikke betalte. Hun fikk etterbetalt alt fra når han slutta å betale + betaling for 2 mnder ekstra over det pga oppsigelsetiden. (Kan godt tenkes man kunne fått betalt for resten av kontraktperioden? Ville hvertfall vært nice...) Alt i alt.. endte dette med nydelig fortjeneste for henne ettersom mor bare leide ut leiligheten til noen andre med engang familien til fyren kom å flytta ut tingene for han=)

Husker ikke hvor lenge det tok før hun klagde, men sosialkontoret betalte faktisk. Kan hende dette går kun i saker hvor sosialklienter er innblandet ettersom leietakere tar på seg en risiko når de skriver kontrakter med slike folk...

Var i hvertfall min, eller min mors erfaring med slike:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...