Palme Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Jeg tenkte jeg skulle fikse sammen et lite påmeldings skjema (PHP + mysql) der spillerene kan melde seg på med å 1: Opprette en "Event" 2: logge inn med sitt navn 3: trykke på enten [MED] eller [iKKE MED] 4: vises på en side hvem som har trykket [MED] og hvem som har trykket på [iKKE MED] Spørsmålet da, finnes det noe ferdig-script på dette? Eventuelt, hvordan skal jeg bygge opp databasen for å få dette til? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Du beskriver jo i bunn og grunn Facebook's event-features ned til minste detalj. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 3. august 2009 Forfatter Del Skrevet 3. august 2009 (endret) Det må jeg inrømme at jeg ikke vet noen ting om, og det er uansett uaktuelt å benytte da ingen i klientellet har facebook-konto. Dette skal være så enkelt som mulig. Endret 3. august 2009 av Palme Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 [..] ingen i klientellet har facebook-konto. Et brukersystem slik du beskriver kommer mest sannsynlig til å være bygget rundt et konto-basert brukersystem, og dersom du setter opp et slikt system, så kan jeg garantere at der har ingen brukerkonto fra før av! Dette skal være så enkelt som mulig. Hva i all verden gjør Facebook vanskeligere? Sist jeg sjekket, så registrerer man bare helt enkle personopplysninger og deretter tar det 2 sekkunder å melde seg på en event. Hvis du absolutt, på død og liv, ikke vil nærme deg Facebook og heller finne opp hjulet på nytt, så finnes det masse rare greier på google som man kan tilpasse etter eget behov. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 3. august 2009 Forfatter Del Skrevet 3. august 2009 Joda, har ingen intensjoner om å finne opp noe nytt hjul, men jeg ønsker som sagt å ha ting så enkelt og simpelt som mulig. Jeg ente opp med å bare lage et enkelt form der brukeren kan skrive inn sitt navn + en knapp som står "MED" på. Dette sendes da til en database og blir printet ut på en ny side. Hva skal man med Facebook ;-) Lenke til kommentar
j0achim Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 (endret) Det du er på jakt etter er i seg selv en enkel ting, men ikke fult så enkelt å sette sammen. For eksempel, skal trening gjentas hver uke? Finnes det uker hvor trening er en annen dag, skal en bruker kunne si jeg er ikke med den og den uken, samme gjelder for kamper tenker jeg, osv osv... Altså selv om tanken bak dette er simpel skal det en del database jobb for å lage et system for noe som dette. Og som Jonas sier, du må først lage en innlogging, om ikke en unik ID som du gir til alle spillerne. Men for all del dette er ikke noen vanskelig oppgave, men krever litt tid i å programmere å teste at det fungerer slik som tiltenkt. Endret 14. august 2009 av j0achim Lenke til kommentar
[kami] Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 ta en titt på http://www.inviter.no/ nesten som facebooks event system, men her får folk en mail der de har link til ja/nei (registrering ikke påkrevd) Lenke til kommentar
Palme Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 Inviter.no var ikke dum, men litt overkill i mitt tilfelle. Som sagt det endte opp med et meget enkelt form der brukere skriver sitt navn dersom de skal være med, dette ligges i databasen og printes ut på samme side. En gang i uken slettes alle entries i tabellen via cron og vi begynner på nytt. Brukere har også mulighet til å avmelde seg ved å trykke på et eget form der de kan velge navnet de ønsker å melde av. Dette hadde nok ikke fungert dersom dette ikke var på intranettet vårt, men for vår del er det helt OK. Lenke til kommentar
gather Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 (endret) Datamodellen for dette blir egentlig ganske enkel Tabell users: user_id firstname lastname mobile Her kan du velge å bruke et unikt felt som innloggingsidentifikator. Med denne tabellen uendret vil dette være enten user_id eller mobile Tabell events: event_id title start_time end_time I denne tabellen registrerer du eventene Tabell userevents: userevent_id user_id event_id Denne tabellen holder rede på hvem som er meldt på hvilke events. Til slutt ett eksempel. En sqlspørring som henter ut fornavn og etternavn på alle påmeldte til eventen med event_id: SELECT ue.event_id, us.firstname, us.lastname FROM userevents ue JOIN users us ON us.user_id=ue.user_id WHERE events.event_id=1 Med forbehold om at min sqlkunnskap ikke er helt rusten etter sommerferien. Endret 14. august 2009 av gather Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå