Gå til innhold

Vi prøver ut med brukerombud


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi har som uttalt mål å ha et forum som mest mulig er brukerstyrt. Eksempelvis er alle våre moderatorer og administratorer plukket ut blant brukerne og vi ser på stadig nye muligheter for å gi alle de som ønsker mulighet til å bidra mer om å gjøre nettopp det.

 

I den anledning vil vi nå prøve ut en ny rolle her på forumet: Brukerombud. Det er en rolle som skal sikre at brukernes perspektiv kommer frem her i "maktens korridorer". Det skal bedre kommunikasjon mellom brukere og moderatorer, samt brukere og redaksjonen/ledelsen.

 

Dette er altså en rolle som vil få mye innsyn, både i klagebehandling vedrørende moderering samt avgjørelser som blir tatt vedrørende forumets drift og utvikling. Mest av alt skal den sikre at forholdene for brukerne er skikkelig og at den nødvendige integriteten er på plass. Mener du noe er "muffens"? Har du noen konspirasjonsterorier? Vel, be brukerombudet om å undersøke.

 

Det er flere utfordringer og uklarheter med en slik rolle. Hvilket mandat skal eksistere? Hvem skal det være? Hvordan skal ombudet velges? Skal det kun være 1?

 

I den anledning har vi nå valgt ut en som skal fungere som brukerombud i en evalueringsperiode. Det kan godt være vedkommende velger ut enkelte brukere til å ta med seg i denne prosessen. Fra undertegnedes hold er det for fremtiden ikke ønskelig at vi velger ombudet, men dere brukere. Det er tross alt litt av poenget. Eneste forbeholdet er at vedkommende må anses som skikket til å få innblikk i det som skjer internt. Dette har med brukernes personvern og annet.

 

Den som vil fungere som brukerombud i denne perioden er Fredrik. Grunnen til at han er valgt er følgende:

  • Han er "født og oppvokst" på forumet og kjenner det veldig godt
  • Han har opplevd å bli moderert - på godt og vondt
  • Han har vært moderator
  • Han har fått et lite innblikk i Edda Digital og hvordan ting fungerer der
  • Han har aldri vært redd for å gi beskjed når han mener enten teamet eller ledelsen opptrår feil.

Han kan ikke fortsette som moderator, da det blir en rolleblanding som må unngås for et brukerombud. Fredrik gikk med tanker om å slutte som moderator allerede på slutten av fjoråret delvis fordi han ikke var helt fornøyd med hvordan ting foregikk på modereringsfronten. Som også gjorde han til en god kandidat, da vi ikke trenger noen nikkedukker i denne rollen.

 

Det viktigste er at vi må ha roller som sikrer at vi gjør vår jobb i å ta dere brukere på alvor og for å sikre integriteten til denne arenaen dere er tildelt. Vi håper derfor denne rollen vil bidra til dette.

 

Hvor lenge denne testperioden vil vare er ikke avklart enda. Jeg ønsker Fredrik lykke til med kartleggingsarbeidet, slik at vi får en god ordning på plass. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God ide. Blir spennende å se hvor dette bærer. Dette er selvsagt ikke plassen for generelle klager/forslag når det gjelde modereringen, men jeg håper at Fredrik kan ta en ordentlig kikk på om kanskje moddene er litt vel for ivrige til å slette og stenge tråder. Det går litt langt til tider. (Som anti-regelrytter har jeg kanskje ikke stemmerett, men det bør iallefall vurderes)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Kall meg gjerne dum, men what exactly vil en slik en gjøre? Vil det være en bruker som har moderatorrettigheter uten å kunne moderere eller hva?

 

Det er bruker(e) som vil ha innsyn i hva som er gjort. Eksempelvis, se for deg at du leser innlegg fra brukere som hevder det er ugler i mosen. Brukere vil gjerne ha innsyn, eksempelvis til hva som er slettet (om det påstås for mye slettes). Men vi kan ikke gi hvem som helst tilgang til det (er jo en grunn til at det er slettet). Da kan man ha et brukerombud som kan sjekke opp saken og gi sin versjon.

 

Eller eksempelvis hvis det er planlagt noe på forretningssiden som kan endre din forumhverdag betraktelig, vi kan da forhøre oss med brukerombudet om hva han/hun mener om et aktuelt forslag.

 

Kort og godt, når kritikk fremmes, gjerne angående noe brukerne av naturlige grunner ikke har innsyn i, så kan brukerombudet være fint å ha for å sette lys på saker og ting.

 

Du kan eksempelvis se på Bergens Tidenes leserombud, for å få litt føling på hva dette er:

 

http://www.bt.no/meninger/leserombud/

 

(selv om et forum, hvor brukerne står for innholdet, er noe ganske annet enn en avis).

Lenke til kommentar

Fredrik sin oppgave er å dra både moderatorene og ledelsen i ørene om vi opptrer uredelig eller uforsvarlig ovenfor brukerne. Forumet er her for brukerne, og forumet lever av brukerne. Når Fredrik representerer brukerne og deres interesser, er det en stemme vi ikke kan ta lett på.

Lenke til kommentar
Så han blir som en tillitsvalgt i en skoleklasse? For om jeg er misfornøyd med moderatorene, sier jeg fra til dem. Da bryr jeg meg ikke om hvilken tittel jeg har.

 

Det kan du gjerne gjøre. Men tenk om en moderator har slettet innlegg for deg og du mener det er feil. Ingen andre brukere vet om du har rett eller ikke, for man har ikke tilgang til det som er slettet. Du sier da høylytt ifra at her har moderatorteamet har gjort noe galt og vi kan bare avfeie det med "sorry, du tar feil".

 

Ville det ikke da vært kjekt med en uttalelse fra ditt eget ombud, som kunne sjekket opp saken? Eller kanskje en nyhet her i Nyheter om forumet skrevet av ombudet, hvor han setter kritisk søkelys på noe vedrørende forumet (som han da står fritt til å kunngjøre overalt på forumet). Vil ikke de kunne sikre mer åpenhet og sikre deg bedre, hvis det fungerer? :)

 

Det er jo også aktuelt i andre tilfeller også. Finnes mange muligheter her, litt av poenget er jo å sjekke opp om behovet er der, hva som dukker opp og hvordan det fungerer. For oss handler alt om å få involvert brukerne mest mulig, i så måte er det et spennende prosjekt.

Lenke til kommentar

Det er fine ord Dotten, men som det ofte er med byråkrati, "jo flere kokker, jo mere søl." I ditt eksempel om at jeg får slettet et innlegg, er det jo greit å ha en tredjepart som kan sjekke om alt har gått riktig for seg i slettingen av innlegget. Denne tredjeparten kan liksågodt være en annen moderator som et brukerombud. Ellers så har jeg tillit til moderatorene og liten tro på at de gjør feil. Det har vel bare skjedd en gang i min to et halvt år lange historie på forumet her at jeg har vært uenig med en moderatoravgjørelse. Da var det en stenging av en tråd jeg mente burde holdes åpen.

 

Edit: I tillegg har vi jo en kategori for klager på moderatorer, moderatoravgjørelser og andre ting ved forumet. Om fredrik i praksis skal erstatte denne kategorien, vil han få fryktelig mye å gjøre :p

Endret av Olum
Lenke til kommentar

Men så lever vi daglig med beskyldninger om at et samlet moderatorteam er ute etter enkeltbrukere og annet. Dette er en rolle til for å sikre brukerne bedre, jeg kan vanskelig se på det som noe negativt. Det vil nok heller tvert imot sikre at vi som jobber med forumet er mer skjerpet og vil bli mer effektive, samt at brukerne kan få mer sikkerhet på at de blir behandlet skikkelig. Og hva byråkrati angår, det er ikke en rolle som vil forsinke en prosess. Er et ekstra sikkerhetsnett for brukernes del.

 

Om brukerne ikke ønsker en slik rolle, så kan vi gjerne fjerne den. Men man kan gjerne reflektere litt over om det er ønskelig og om dette virkelig er noe som har negative konsekvenser for brukerne (og hvilke er så de) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...