Arthemax Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Jeg har en minnepinne med Easy Peasy LiveUSB installert, men når jeg booter med den kan jeg ikke bruke den til lagring, ihvertfall finner jeg ikke filene når jeg åpner minnepinnen i et annet OS senere. Hvis jeg f.eks legger en fil i Documents-mappen, hvor finner jeg den igjen senere i minnepinnens filsystem? Eller støtter ikke Easy Peasy den slags bruk? Hvis ikke, er det andre linux-distroer jeg kan bruke til det formålet? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Tja, du har et live install medium på den. Vis du har nok ram til å legge OS over til RAM kan du sikkert installere Easy Peasy på selve minnepenna Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Opprett en egen partisjon på minnepinnen som du kan bruke til til lagring. Filsystemet på en live-CD/USB er i utgangspunktet read-only, skriving skjer til RAM og er dermed borte når du restarter. Lenke til kommentar
Arthemax Skrevet 4. august 2009 Forfatter Del Skrevet 4. august 2009 Greit. Takk for infoen, jonnor. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Alternativt kan du installere et helt vanlg system til en USB-disk. Jeg gjorde dette med Arch (fulgte vanlig installerings-prosedyre på PCen, men valgte USB-disken som installeringsmål.) Da har du et live-system samtitdig som at du også har lese- og skrivetilgang. Eneste man må huske på er å passe på er at man legger inn støtte for USB-disker når man lager initramfs-bildet. (Bare å legge til en linje i en fil.) Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 LiveUSB-creatoren til Fedora er genial til dette (men forutsetter jo at man bruker Fedora..). Der kan man lage et såkalt "overlay" av valgfri størrelse. Resultatet er at man kan bruke liveUSBen som en vanlig installert distro. Lenke til kommentar
WD- Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 (endret) Finnes en live USB creator til ubuntu også: Live USB Creator Problemet med å installere på en minnepenn på vanlig vis, er at det ikke er optimalisert for flash-minne, det blir masse skriving, minnepennen degraderes mye fortere. Endret 4. august 2009 av WD Lenke til kommentar
Arthemax Skrevet 5. august 2009 Forfatter Del Skrevet 5. august 2009 Takk folkens, det var dette jeg lette etter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå