Gå til innhold

Vekter Et godt råd

Anbefalte innlegg

Heisann jeg er en 19 år gammel gutt og har igjen 1 år på videregående skole. Jeg har hatt et par vikar jobber her og der og har jobb attester på alle jobbene jeg har hatt.

Jeg hadde jobbet som vikar på posten i 3 uker og hadde nettopp fått lønnen. Jeg hadde lyst til å en playstation 3, men da tenkte jeg. Jeg tjener jo ikke penger på å spille spill, men det er vanskelig å få jobb i oslo så hva kan jeg gjøre. Da gikk det klart for meg. Jeg skulle bruke 6500 kr på et vekterkurs og det gjorde jeg framfor å kjøpe en spillkonsoll. Jeg tok vekterkurset for å sikre meg en fast deltidsjobb når jeg gikk siste året på videregående skole. Jeg bestilte en plass på vekterkurset og tok kurset uken etter.

Dagen jeg ankom vekterkurset møtte jeg på 2 gamle kamerater fra ungdomskolen. Wow jeg gjenkjente dem ikke igjen men de gjenkjente igjen meg. De hadde visst jobbet som vekter i et år fra da de var 18. De fikk gratis vekterkurs siden de jobbet for et vekterfirma.

Det var 28 personer som tok vekterkurset.

3 Gutter. 2 gutter på 19 og 1 gutt på 20 år hadde jobb som vekter og fikk kurset gratis.

En dame som var 45 år som hadde sluttet å jobbe som sypleier fikk jobb og vekterkurset gratis

3 Polske jenter og en fransk gutt som så vidt kunne snakke norsk fikk jobb og vekterkurs gratis. De polske jentene var studenter og var i 23-24 årsalderen og den franske gutten var 22 år.

Resten av deltakerne betalte selv. Alle besto vekterkurset lett som en plett. Jeg lærte ingenting på vekterkurset siden alt dette som ble lært ut i vekterkurset lærte jeg i første året på videregående da jeg gikk på helse og sosial linjen. Vekterkurset er drit lett latterlig og det er helt umulig å stryke.

Anyway. Etter vekterkurset har jeg vært på 13 jobbintervjuer i håp å få jobb som vekter.

MEn nei da. jeg fikk ikke jobb som vekter og nå angret jeg faktisk på at jeg tok vekterkurset. Jeg kunne faktisk hatt en playstation 3 og spilt streetfighter 4 akkurat nå og kost meg med kameratene.

Noen av grunnene til at jeg ikke fikk jobben var fordi

1. De tror jeg ikke klarer å ta mine egne beslutninger fordi de mener jeg ikke er selvsikker nok. De tror faktisk at jeg ikke klarer å ringe politiet ved et ran. (Arbeidsgiver dømmer meg uten å ha nok kjennskap om meg. Mangelfull kunnskap)

2. Vekteryrket er et farlig yrke (Jeg har svart belte i Goju Ryu Karate og har bodd og trent karate i japan i 3 år. Jeg vet hvordan jeg desarmer våpen inkludert pistoler. Jeg har trent karate i 13 år og har vært i mer farlige slåsskamper enn alle de som jobber på securitas. I japan levde jeg på grønnsaker og vann og trente 9 timer om dagen)

3. De mener jeg er for ung og vet at jeg er 19 år (Men allikevel inkaller de meg til jobbintervju fordi jeg skriver bra søknad og cv)

4. De spurte om jeg hadde vært i militæret og fullført verneplikt. Jeg svarte ærlig med et nei (Grunnen til at jeg ikke kom inn i militæret var fordi jeg brukte briller. Generalen I militæret mente jeg ville bli banket opp uten briller på og derfor kom jeg ikke inn)

5. Disse arbeidsgiverne på securitas er feite og late men de gir meg ikke jobb (De mener jeg er i dårlig fysisk form)

Mitt råd er. Adri betal penger for kurs i håp å få jobb.

Endret av hohoes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye av det du sier høres veldig rart ut. Har snart 3 års erfaring fra vekteryrket, og har jobbet i to forskjellige vaktselskap hvor de ansetter nye vektere hele tiden. At de er under 20 år har aldri stoppet arbeidsgiverne, og om sommeren kan det fort ansettes nesten 20 sommervikarer. Er selv ganske overvektig, og jeg fikk jobb nesten samme dag som jeg spurte. Det samme gjelder mange andre av de overvektige vekterne våre.

Du sier at de ikke har tro på at du klarer å ta beslutninger i yrket? Da må det jo være noe med din væremåte under selve intervjuet som gjør at du virker usikker.

Lenke til kommentar
Mye av det du sier høres veldig rart ut. Har snart 3 års erfaring fra vekteryrket, og har jobbet i to forskjellige vaktselskap hvor de ansetter nye vektere hele tiden. At de er under 20 år har aldri stoppet arbeidsgiverne, og om sommeren kan det fort ansettes nesten 20 sommervikarer. Er selv ganske overvektig, og jeg fikk jobb nesten samme dag som jeg spurte. Det samme gjelder mange andre av de overvektige vekterne våre.

Du sier at de ikke har tro på at du klarer å ta beslutninger i yrket? Da må det jo være noe med din væremåte under selve intervjuet som gjør at du virker usikker.

Ingenting galt med min væremåte. Jeg har vært på 13 jobbintervjuer og var litt nervøs første gangen. Den andre gangen svarte jeg alle spørsmålene glimrende. Vel de 11 andre gangene jeg ikke fikk jobb drømte jeg faktisk at jeg spilte ps3 med streetfighter 4 for jeg har temmelig blitt lei alle jobbintervjuene og spørsmålene.

Jeg vet allerede hva slags spørsmål de stiller og blir temmelig lei. Skulle vært lov å få tilbake pengene jeg investerte i vekterkurset.

Lenke til kommentar

Har du førerkort? Det ene vaktselskapet jeg var ansatt i ville ikke ansette folk uten førerkort. Selv om man har en funksjon som stasjonærvakt, er det er absolutt fordel å ha førerkort til eventuelle andre ting som kan dukke opp, og aller helst kunne disponere egen bil. Er ganske sjokkert over at du har vært på intervju 13 ganger uten å få jobb, men husk at det er mange kvalifiserte søkere der ute. Vekterkursene er delt opp i 3 trinn, og dersom du baree har trinn 1 og/eller 2 vil de søkerne med alle trinnene bli prioritert fremfor deg. Noen søkere har også fagbrev som vekter, noe som tar 4-5 år å oppnå.

Lenke til kommentar
Har du førerkort? Det ene vaktselskapet jeg var ansatt i ville ikke ansette folk uten førerkort. Selv om man har en funksjon som stasjonærvakt, er det er absolutt fordel å ha førerkort til eventuelle andre ting som kan dukke opp, og aller helst kunne disponere egen bil. Er ganske sjokkert over at du har vært på intervju 13 ganger uten å få jobb, men husk at det er mange kvalifiserte søkere der ute. Vekterkursene er delt opp i 3 trinn, og dersom du baree har trinn 1 og/eller 2 vil de søkerne med alle trinnene bli prioritert fremfor deg. Noen søkere har også fagbrev som vekter, noe som tar 4-5 år å oppnå.

har ikke førerkort men latterlig at kameratene som jeg møtte ved en tilfeldighet fikk jobb gratis vekterkurs og hadde ikke førerkort. Har ikke noe kontakt med dem men vi var gode kamerater på skolen :D

De jobber securitas og jeg har vært på jobbintervju der en del ganger

Lenke til kommentar

Førerkort bør man ha som vekter, dessuten er førerkort en investering. Og om du allerede har trinn 1 vekterkurs så er det 'lettere' å skaffe seg jobb.

For det første så virker det som om du fremhever at du har erfaring med kampsport og nerkamp, ingen seriøs arbeidsgiver vil ansette en vekter som vil antageligvis gå voldelig og truende inn i en situasjon. En vekter skal observere.

Også det med kroppsspråk, en avslappet, rolig og hyggelig vekter er ideelt.

Lenke til kommentar
Helt enig. Å fremheve kampsport som en av dine sterke sider vil trekke deg ned.

Vel jeg har aldri nevnt at jeg kunne kampsport på intervju. Heller har jeg sagt at jeg kunne slåss eller trent karate på en jobbintervju heller.

Da jeg ikke fikk jobben sa disse kvinnene inkludert noen menn.

vekteryrket er et farlig yrke bla bla bla og derfor får du ikke jobben bla bla bal og du er for ung bla bla bla. Jeg hørte den samme grunnen 13 ganger :D

Og jeg bare svarte ok, det er helt i orden.

Også spurte noen av arbeidsgiverne. Hvis noen kommer med pistol og kniv, hva gjør du da?

Jeg svarte enkelt og greit, jeg ringer politiet og etterpå tenker jeg på egensikkerhet. Jeg skal ikke stå der og leke superhelt heller. Og når poliet kommer så samarbeider jeg med dem og hjelper til.

Ikke at jeg skulle hoppe inn slå ned folk og gå berserk. Herregud jeg har gått på helse linjen. OMSORG, EMPATI, KOMMUNIKASJON, BRANNØVELSER, FØRSTEHJELP, EGENSIKKERHET, NARKOMANER, KROPPSPRÅK, SYKDOMMER, NØDRETT, KONFLIKTHÅNDTERING OG NØDVERGE. DETTE LÆRTE JEG I FØRSTE VIDEREGÅENDE OG VI HADDE SAMME GREIA PÅ VEKTERKURSET!

Sier dette noe for dere? Jeg skal ikke slå ned folk og gå beserk på personer jeg gir service til. Gjør jeg dette blir jeg anmeldt og kommer i fengsel

En vekter har lik rett som en borger.

Bare fordi du er vekter har du ikke lov til å pågripe og gjøre ting som politiet kan gjøre.

Akkurat som den hendelsen på nyhetene der vekterne pågrip grønnsakstyven. Han ble jo mishandlet totalt. Ja han har sikkert masse rart på rullebladet men en vekter har ikke lov til å gjøre sånt. Skjønte ikke hvordan sånne folk ble ansatt som vekter.

Endret av hohoes
Lenke til kommentar
Den vekterhendelsen i Oslo kan diskuteres, uten å lage noe stor sak om det i denne tråden. Vekterne har sin fulle rett til å pågripe en som har stjålet, dessuten vet vi ingenting om hva som skjedde i forkant av pågripelsen.

Ja rett til å pågripe hvis gjenstanden er synlig eller vet hva han har stjålet. Ikke knyte tau på han som fungerer som håndjern og kaste han ned i bakken og slå tyven. Da er det vekteren som har handlet feil siden tyven må jo slå tilbake først. Men gjerningsmannen bare løp han.

Men nok off topic og tilbake til topic

Lenke til kommentar
Den vekterhendelsen i Oslo kan diskuteres, uten å lage noe stor sak om det i denne tråden. Vekterne har sin fulle rett til å pågripe en som har stjålet, dessuten vet vi ingenting om hva som skjedde i forkant av pågripelsen.

Ja rett til å pågripe hvis gjenstanden er synlig eller vet hva han har stjålet. Ikke knyte tau på han som fungerer som håndjern og kaste han ned i bakken og slå tyven. Da er det vekteren som har handlet feil siden tyven må jo slå tilbake først. Men gjerningsmannen bare løp han.

Men nok off topic og tilbake til topic

Vekter kan selvfølgelig bruke både strips og håndjern for å få gjerningsmannen i bakken. På mine vakter bærer jeg håndjern til enhver tid, og blir gjerningsmannen ekstremt vanskelig, ville jeg ikke nølt med å bruke disse virkemidlene mot han. Vi vet som sagt lite om hva som skjedde før selve pågripelsen i nevnte situasjon.

Men uansett, du må nesten ha førerkort for å kunne jobbe som vekter, selv om du bare går stasjonært.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...