Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Er monitorer nødvendig?

privinius

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg pågår å bygger meg et studio, men jeg har oppstått på et problem.

Når vi prøver å ta opp gitarlyder blir lyden kjempelav i forhold til det som blir tatt opp på keyboardet!

Den "monitoren" jeg bruker nå er keyboardforsterkeren.

Jeg tenkte at den sannsyneligvis ikke kan spille av de lydene siden den ikke tåler lydbredden elns.

Hvis dette er korrekt - Kan noen anbefale meg et sett med monitorer?

Helst under 2000, men kan strekke meg litt, regner jeg med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lyden vil jo ikke bli lav hvis du skrur opp volumet på den inngangen du tar opp på, eller hvis du drar ned keyboardet i miksen etter at du har spilt inn. Du kan jo også normalisere gitarsporet.

For å bedre forså hva som er grunnen til problemet ditt, er det bra om du forteller hva du tar opp med, og hvordan du gjør det, altså om du spiller inn alt samtidig, eller instrument for instrument på hvert sitt spor.

Uansett så bør gitaren og keyboardet spilles inn på hvert sitt spor for at du skal kunne justere volumet mellom de to instrumentene.

Monitorer er jo veldig fint å ha i et lydstudio, men jeg tviler på at det løser problemet i dette tilfellet.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Spiller det spor for spor, jah.

Lydkortet er Tascam Fireone og jeg tar opp med Cubase.

Lyden blir altfor lav i forhold til keyboardet!

Den er mye lavere selvom jeg skrur opp lyden også; Men da blir lyden utroolig skurrete.

Har prøvd Line IN inngangen og den designerte gitarinngangen.

Lenke til kommentar

Hvis det blir skurrete, så overstyrer du jo noe på gitarsporet. Men normaliser lyden på gitarsporet, og bruk mikseren (trykk F3) for å dra ned lyden på sporet med keyboard.

Skjønner du fortsatt ikke hva som er feil, så eksporter et eksempel som OMF og legg det ut, så skal jeg kikke på det og se om jeg skjønner hva som skjer.

Lenke til kommentar

Det er forskjellig lydnivå på utgangen på gitarer og keyboards. Keyboards/synther har ren line level utgang, altså du får opptak i samme lydnivå som synthen står på. Men gitaren har helt annen utgang, og må forsterkes før opptak.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tilgang til studioet nå, men skal se på det når jeg kommer hjem. :)

Gitaren blir kjørt gjennom en Line 6 forsterker med rimelig høy lyd på.

Det kan også hende det er noe med selve Cubase.

Lyden høres lav ut i Cubase, men den er høy når jeg spiller den av i WMP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...