Goliath Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 (endret) Utfra det jeg har forstått, har man ikke lov til å bruke xenon om ikke de (automatisk?) nivåreguleres eller om bilen ikke har lykespylere. Hvordan er det da å selge en bil med xenon ettermontert uten å opplyse om det? Kan man da heve kjøpet? Edit: Må bare presisere at dette er en teoretisk situasjon og at jeg er ikke i noen posisjon som relaterer seg til spørsmålet. Endret 3. august 2009 av Goliath Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Utfra det jeg har forstått, har man ikke lov til å bruke xenon om ikke de (automatisk?) nivåreguleres eller om bilen ikke har lykespylere. Hvordan er det da å selge en bil med xenon ettermontert uten å opplyse om det? Kan man da heve kjøpet? Tviler på at du kan heve noe kjøp, dette er jo ikke en skjult feil eller mangel. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 3. august 2009 Forfatter Del Skrevet 3. august 2009 Så det er ikke noe skjult feil eller mangel ved å selge en bil du ikke har lov å kjøre med uten å opplyse om dette? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Hvis en bil selges med "xenonlys" i annonse og/elelr kontrakt og det viser seg å være ettermontert jalla-"xenon", så vil jeg si at det er helt klar grunn til å enten kreve betydelig prisavslag, retting (som ikke er mulig) eller rett og slett heving av kjøpet. Dersom det ikke nevnes noe sted i annonse eller kontrakt at bilen selges med xenonlys skal det etter min mening da være tilstrekkelig som retting å bytte til halogenpærer slik det skal være der. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Så det er ikke noe skjult feil eller mangel ved å selge en bil du ikke har lov å kjøre med uten å opplyse om dette? Nei, den er jo ikke skjult, dette ser du jo selv når du inspiserer bilen. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Det er ca. ingen som klarer å tyde hva som står på lykten og matche det opp mot hva slags pære som står i for å finne ut om det er lovlig eller ikke. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Xenon skal ha automatisk nivåregulering. Biler som ikke har automatisk nivåregulering har manuell regulering, dette gjøres som oftest med en bryter i nærheten av lysbryteren. Derfor... Ta en titt i bilens kupè, dette er da det samme stedet som du oppholder deg når du prøvekjører bilen. Er det en bryter for regulering der, ja, da er det ikke automatisk nivåregulering på bilen orginalt. Og finner du ikke ut av det, kan du vær så god å bygge om til orginale lys selv! Det er selvfølgelig litt lov å vise skjønn også, de fleste vet at en 93 Carina neppe ble levert med Bi-Xenon. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Det er ikke noen automatikk i den delen med nivåregulering. Det er lov å levere biler uten manuell nivåregulering (både uten regulering eller automatisk) med halogenlys. Det er dessuten ingen krav om nivåregulering når det gjelder fjernlys, så det går ikke an å se om et xenonfjernlys er lovlig basert på nivåregulering. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Det er ca. ingen som klarer å tyde hva som står på lykten og matche det opp mot hva slags pære som står i for å finne ut om det er lovlig eller ikke. Du ser da forskjell på halogen eller xenon, og du kan jo også finne ballastene dersom de ikke er godt gjemt. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Jeg gjør sikkert det, men jeg kan tenke meg til at ca. 70% av norges befolkning klarer ikke å si sikkert om pæra er halogen eller xenon.. og etter det kan ca. 0% si om det er lovlig at den står der eller ikke. (i tillegg til det har man jo også de som nærmest ikke kjenner til at bilen har lys i det hele tatt.. ) Rent juridisk sett er saken egentlig ganske grei: - Selger du bil hvor du selv har puttet inn slikt kødd er du selv klar over at det er ulovlig, og du er derfor pliktig til å oppgi til kjøper at det er ulovlig. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Jeg regner med prisavslag eller krav om tilbakestilling av lys er en reell løsning, men hvorvidt det klassifiserer til heving av kjøp er jeg mer usikker på. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Å heve kjøpet er kanskje litt i overkant, men ulovlige xenonlys er i hvert fall en mangel. Jeg har selv vært med på å reklamere på en Audi A3 hvor selger hevdet den hadde både xenonlys og antiskrens. Xenonlysene var ettermonterte og Forbrukertvistutvalget kom i sin kjennelse frem til at forhandleren måtte gi et prisavslag på 10 000 kroner. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 6. august 2009 Forfatter Del Skrevet 6. august 2009 (endret) Interessant! Her kan faktisk mange selgere gå på en smell om ikke slikt opplyses i forkant av et salg. Endret 6. august 2009 av Goliath Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå