Gå til innhold

[Løst]Kan jeg bruke 2 strømforsyninger?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe meg ny pc, har bestilt alt allerde, så valgte jeg 650 watt, skal ha i7 920 2x 4890 6gb ram 1600 mhz 1 harddisk, 8 vifter, resten er litt uvesentlig...

skal overklokke i7 920

men nå har jeg funnet ut at 650 vil bli for lite, så da tenkte jeg at...

Går det an å bare finne en gammel strømforsyning og sette skjermkortene til den? og bare ha strømforsyningen utafor inntil jeg får kjøpt ny?

håper på svar fort

vet dette er off topic men ingen svarer i strømforsyninger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går fint å kjøre to strømforsyninger. Jeg har det på min pc, en Mist 500W og en Mist 650W. Det må bare lages en "bro" mellom dem som kortslutter pin 12 og 13 (mener å huske det er de to, en svart og en rød) for at ekstra-psu'en skal starte opp samtidig som den ordinære psu'en.

Eneste du bør tenke på og sjekke ut er om gammel PSU er kraftig nok for å kjøre skjermkort, altså om den leverer nok ampere på 12V-railen.

Kan kanskje være smartere å la ny strømforsyning drifte skjermkort og ATX-kontakten, og gammel kan ta 12V til hovedkort, harddisker, dvdbrenner, vifter og resten.

Lenke til kommentar
okei : )

men tror 650 watt skal klare og kjøre alt, men da vil den bli belastet 100% hele tiden

100% hele tiden?

4890 bruker vel etter spec'en maks 190W når den presses til det ytterste, men ved "idle" (dvs vanlig windows bruk) så er den nede i 60W

i7 920 har vel 130W oppgitt, så selv om du overklokker den så bruker den nok ikke mer enn 170

Og husk at CPU og GPU ytterst sjelden yter maks samtidig. Den ene eller den andre komponenten vil være flaskehalsen.

Det vil med andre ord være unntakene heller enn regelen at power må levere 100%

Lenke til kommentar

Jeg hadde en E6750@3,4GHz, 4x1GB rambrikker, ATi 3870x2, 3 harddisker og dvd-brenner samt 4 vifter tilkoblet en Mist 500W forsyning en god stund. Funket helt greit det, bortsett fra at den ble innmari varm... Så tror ikke den hadde allverdens med juice å gå på.

Men jeg tror pc'n din skal kunne gå greit med de komponentene du har. Watt-hysteriet har tatt litt av i det siste, som har medført at veldig mange har veldig overdimensjonerte PSU'er.

Lenke til kommentar
Hei, jeg skal kjøpe meg ny pc, har bestilt alt allerde, så valgte jeg 650 watt, skal ha i7 920 2x 4890 6gb ram 1600 mhz 1 harddisk, 8 vifter, resten er litt uvesentlig...

Bruker tilsvarende oppsett som og kjører vifter og disker, CD rom etc på en strømforsyning, og hovedkortet påen annen strømforsyning. Men vær sikker på hvilke pinnner som skal kortsluttes FØR du starter opp strømforsyningene.

EDIT:

Endret av MaX [NOR]
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...