Gå til innhold

Jehovas vitne - bekymret


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en veninne som er JV, og jeg har lest endel om religionen, og jeg har hørt historier om veninna mi.

For det første har jeg hørt at lederne kan ha seksuel omgang med vitnene uten at de har lov å snakke om det til andre. Typen hennes snakket med meg om det og han sa at ho ikke hadde jomfruhinna da de hadde sex første gang. Jeg vet godt at hun ikke har hatt noen tidligere forhold med andre gutter. Hun har kommet med flere forskjellige forklaringer på hvorfor ho ikke har jomfruhinne. Sier ikke at det er sant at lederne har sex med vitner, men blir litt nysgjerrig og bekymret for veninna mi.

 

Moren til veninna mi har også sakt til typen hennes, at han har ødelagt dattera hennes. Dette skyldes at ho ikke går på så mange av møtene til JV lenger. Onkelen hennes sa til ho at ho måtte velge mellom kjærsten eller familien, og ho begynte å gråte, men han fortsatte å mase om det. Hun går til psykolog, og fortalte dette til psykologen, Psykologen ringte hjem til moren hennes og sa at det var noe av det sykeste hun har hørt, ettersom at dattera er 15 år bare.

 

Vet at veninna mi har noen problemer hjemme, så er veldig bekymra for ho. Jeg ville høre om dere har noen lignende saker og hva dere synes.

 

 

 

PS. Useriøse innlegg vil bli slettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PS. Useriøse innlegg vil bli slettet.

Da tror jeg det er best du begynner med ditt eget...

 

 

 

... for dette er ganske grove beskyldninger og selv om jeg ikke har noe for JV selv skjønner også jeg at de ikke kan drive dette som en stor sexring der lederne forsyner seg av "lammene i flokken". At noen av lederne der, som i andre religiøse sekter, forbryter seg er en helt annen sak, men jeg betviler at dette er noe som står i doktrinene deres, så dette er i så fall ikke JV's skyld, men lederen til venninna di.

 

Dette med jomfru hinne er bare tull, for noen jenter er til og med født uten, den kan mistes ved noe så enkelt som å hoppe ned fra en stol, ri på en hest, av en dumpete vei og har altså overhodet ingen verdi eller sier noe om at ei jente har hatt sex før ekteskapet, som en del idiotiske religiøse ser ut til å tro. Den kan ha sprukket på annet vis. Det er tross alt kun religiøse som setter noen lit til jomfruhinne i dag, alle vi andre vet at dette overhodet ikke er til å stole på eller bruker den som noen indikasjon på noe som helst!!!

 

Men gå nå heller til venninnen din, drikk henne full (!) og pump henne for info eller på annen måte få ut av henne hva som har skjedd, men gå ikke ut å sett ut noen falske rykter! For de er det ikke lett å bli kvitt og kan ødelegge enormt! Sjekk sannhet først, så kan beskyldninger komme etterpå, gjerne sammen med en anmeldelse.

 

Men jeg betviler sterkt, selv om JV ikke er kjent som noen god sekt å være medlem av (hvem religiøs tilhørighet er egentlig det?), at lederne der bedriver en organisert form for sexring der de har seg med småjenter (og gutter). Nå er religiøsitet og deres dogmatiske og ofte forvridde syn på sex ofte en årsak til overgrep, men ikke organisert på landsdekkende skala. Det ville knust JV hvis det kom ut. Men at en eller annen syking bukker under for sine syke behov vet vi jo er ganske utbredt i religiøse sammenhenger....

 

At denne psykologen har ringt noen plasser og sagt ditt eller datt er bare tull, de har streng taushets plikt om det de hører og vil først snakke om det hvis det er fare for liv eller annen alvorlig forbrytelse.

 

Men snakk med venninna di, (ikke drikk henne full kanskje, selv om det ville fått henne mer åpen) og finn ut hva dette gjelder. Er det noe kriminelt så anmelder dere dette. Men ikke fly og spre noe du ikke har grunnlag til å spre er du snill, det kan ødelegge liv!

Lenke til kommentar

Jomfruhinnebesettelse er som nevnt latterlig.

 

Overgrep er tragisk vanlig, også blant folk som fremstiller seg selv som gode kristne, men det betyr ikke at JV har "legalisert" det i egne rekker.

 

Når det gjelder hva psykologer kan og ikke kan gjøre, så kan de spørre klienten - hvis h*n synes det er greit at det tas en prat med forelder eller foresatt, så er det greit. Men selvsagt kan jeg ikke vite at det var dette som skjedde i det konkrete tilfellet.

Lenke til kommentar

Jeg kan lett si at JV er helt normale mennesker.

De har ingen syke normer annet enn kanskje en smule homofobi (selv om de respekterer disse som mennesker, men ser på det som unaturlig)

De er generelt sett meget imøtekommende (så lenge en ikke diskuterer religion )

Jeg har to kamerater i JV, helt normale typer.

 

JV er ikke noe annet enn en kristen sekt, med ukentlige møter, som kirken har gudstjeneste.

 

Synes du overdriver litt ;)

Endret av Maartix
Lenke til kommentar
Jeg kan lett si at JV er helt normale mennesker.

De har ingen syke normer annet enn svak homofobi.

De er generelt sett meget imøtekommende (så lenge en ikke diskuterer religion )

Jeg har to kamerater i JV, helt normale typer.

 

JV er ikke noe annet enn en kristen sekt, med ukentlige møter, som kirken har gudstjeneste.

 

Synes du overdriver litt ;)

Jeg er helt enig, jeg er født og oppvokst i Jehovas Vitner og de er ikke så rare som folk tror. Det er for det meste bare normale personser som tror på noe rart.

Lenke til kommentar

Overgrep forekommer der som i alle andre sekter. Det er altså ikke et spørsmål OM det har skjedd, men hvordan og hvem. Å forsvare dette som en hellig sekt hjelper ingen, noe bedehus overgrepene på vestlandet skulle være en grei mal på, når "menigheten" tilgir prestene som forgriper seg på unger eller ser en annen vei.... Overgrep ER overgrep selv om en prest eller klokker gjør det.

 

Men jeg også mistenker at dette har kommet litt ut av proposjoner, som det ofte gjør i ungdommen.... ? En fjær har blitt til fem høns liksom og skulle ikke vært mer en en liten kylling?

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Ene eksen min fra en del år tilbake hadde ikke jomfruhinne selv om hun var jomfru. Hun var heller ikke typen til å prøve å skjule noe, hun hadde sagt det rett ut. Hun mente selv det var riding.

 

Som andre her har jeg lite til overs for religion, herunder JV, men man bør være litt forsiktig med å rope om overgrep i hytt og pine.

Lenke til kommentar

En del ting som kvalifiserer dem til en sekt:

 

* Har flere ganger tidfestet dommedag

* Tror at kun de som er flittige Jehovas Vitner får ære på den nye, paradisiske jord

* Har sin egen bibeloversettelse som er mislikt av vanlige kristne

* Mener at engelen Mikael er identisk med Jesus, og mener at Jesus ikke er like guddommelig som vanlige kristne tror

* Ekstrem oppførsel i forhold til bursdagsfeiring, blodoverføring og tidligere medlemmer av JV.

Lenke til kommentar
En del ting som kvalifiserer dem til en sekt:

 

* Har flere ganger tidfestet dommedag

 

Det kvalifiserer til å være idioter, ikke til å være en sekt.

PS: Markus 9:1 Og han la til: «Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser at Guds rike er kommet med kraft.» = Dommedag kommer innen 30-40 år.

 

* Tror at kun de som er flittige Jehovas Vitner får ære på den nye, paradisiske jord

Kristne tror at kun gode kristne kommer inn i himmelen

 

* Har sin egen bibeloversettelse som er mislikt av vanlige kristne

Vanlige kristne har opp til flere bibeloversettelser

 

* Mener at engelen Mikael er identisk med Jesus, og mener at Jesus ikke er like guddommelig som vanlige kristne tror

Kristne mener at Jesus=Gud=Den Hellige ånd.

 

* Ekstrem oppførsel i forhold til bursdagsfeiring, blodoverføring og tidligere medlemmer av JV.

Tampen brenner...

Lenke til kommentar

Blod

3mo 17:14

1mo 9:4

Apg 15:20

Det er verdt og tenke at Jesus utøste sitt blod for at vi kan få tilgivelse for våre synder. Gud ser på blod som noe hellig.

 

Bursdag

1mo 40:20-22

Mr 6:21-29

2 ganger nevnt i bibelen og det i en negativ sammenheng. Bursdagsfeiring har hedensk og okkult opprinnelse. Det har ikke ett bibelsk grunnlag.

 

Eksklusjon:

1kt 5:1-5; 11-13

De velger selv og forlate sannheten. Min mor ble ekskludert og hun ble ikke behandlet på en grusom måte. Hvis de vil tilbake så kan de det såfremt de angrer det de har gjort. 2kt 2:5-7

Det er viktig at menigheten har moralsk renhet.

 

1te 4:16

Erkeengel betyr overengel; den øverste av englene.

2. Te 1:7 viser at jesus med sine mektige engler er lik Mikael i åp 12:7. Siden bibelen ikke antyder at det er to hærer av trofaste engler i himmelen, en ledet av Mikael og en som blir ledet av Jesus så er det logisk og trekke den slutning at Mikael er Jesus Kristus i hans himmelske stilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...