Gå til innhold

Beste "skogskamera" under 10.000 kr?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkte å ta steget videre til speilrefleks, men surrer fælt i alle tall og bokstaver, hvor antall siffer varierer og plassering av "D" i modellnavn tydelig vis har store betydninger!!

Jeg skal i første omgang holde meg (helst godt...) under 10.000 kroner for kamerahus m optikk (og gjerne ett ekstra batteri og ei veske).

Det må være robust bygget og helst ha værtettinger, da det skal brukes mest ute i felt. Har en liten jakt-/frilufts-/villmarksbladsblad skribent inni meg som vil ut, så kamera må kunne fange øyeblikket (nesten) uansett vær og vind. Har ett Olympus kompaktkamera (mju 850) som er både vanntett og støtsikkert, så det kan overta i krisesituasjoner hvor forholda er som verst.

Jeg må i første omgang ha tilgang på "grei" vidvinkel og helst større tele enn standard kit-objektiver. Og ikke minst ett ønske om større lysverdi (helst maks f2.8). Med tiden kommer ei skikkelig telelinse, men jeg har i skrivende stund ikke råd til å kjøpe noe som er lyssterkt nok (lang og mørk vinter i Nord-Norge!).

Det jeg har kikket mest på er Pentax k20d, og har vel nesten bestemt meg for å kjøpe det.. Vurderer å kjøpe kit for å holde prisen nede, men har mest lys til å kjøpe ett mer lyssterkt objektiv først som sist... Har sett på diverse objektiver til omlag 3000 kr, men er helt på villstrå på hva jeg skal velge!! Trenger absolutt anbefalinger her!

En annen mulighet jeg har tenkt på er å kjøpe ett billigere Canon eller Nikon kamera, og legge mer penger i optikk. Problemet da er at jeg må ha fokusmotor (og evt stabilisator) i objektivet, noe som antakelig vil bli overflødig da jeg da kommer til å bytte ut kamera i stedet for optikken nå økonomien bedrer seg (student med ett år igjen på benken). Og siden prisguiden mangler mulighet for å spesifisere disse valgene, sliter jeg med å finne ut hvilke objektiver som er aktuelle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det billigste kamerahuset som er værtettet er Pentax K20D til 6000kr.

Kjøp kit objektiv som er værtett til 1700kr.

Da har du 2000kr. som du kan bruke på stativ, veske, minnekort etc.

Edit:

Sjekk ut dette tilbudet. Selger har redusert prisen fra nesten 9000kr. til under 8000kr.

Dette tror jeg på. Dette er ett godt tilbud.

Huset fikk jeg nytt av Fovi for bare kort tid siden, da mitt eget "aldri kom hjem" fra service i Tyskland. Så dette er å anse som helt nytt også. Grepet derimot må jeg innrømme at er et halvt år gammelt omtrent.
Endret av Ildhode
Lenke til kommentar

Har sett på det bruktkameraet, men er liksom så mye utstyr der som jeg "ikke trenger". Vertikalgrep og fjernstyring kommer aldri til å bli båret med ut i skogen, så det er bortkastede penger på nåværende tidspunkt. Men vurderer den ja...

Lenke til kommentar

Enig med Ildhode, du får stort sett solgt det du ikke vil ha. Syntes prisen så grei ut med tanke på at du får ei sånn pakke.

Virker som Pentax burde være tingen til ditt bruk. Skal du ha Canon eller Nikon med værtetting må du enten masse opp i pris eller kjøpe noe relativt/veldig gammelt.

Jeg bruker kameraet mitt mye til det samme som deg og er enig i at lyssterk optikk er å foretrekke. Derfor har jeg solgt all min zoom-optikk og sitter kun igjen med fastobjektiver. Min 28mm 1.8 sitter på kameraet 90% av tiden og når jeg er ute på turer har jeg som regel bare med meg denne. (Mitt kamera er 1.6 crop, dvs at 28 mm vil tilsvare 45 mm på fullformat).

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg har tenkte å ta steget videre til speilrefleks, men surrer fælt i alle tall og bokstaver, hvor antall siffer varierer og plassering av "D" i modellnavn tydelig vis har store betydninger!!

Jeg skal i første omgang holde meg (helst godt...) under 10.000 kroner for kamerahus m optikk (og gjerne ett ekstra batteri og ei veske).

Det må være robust bygget og helst ha værtettinger, da det skal brukes mest ute i felt. Har en liten jakt-/frilufts-/villmarksbladsblad skribent inni meg som vil ut, så kamera må kunne fange øyeblikket (nesten) uansett vær og vind. Har ett Olympus kompaktkamera (mju 850) som er både vanntett og støtsikkert, så det kan overta i krisesituasjoner hvor forholda er som verst.

Jeg må i første omgang ha tilgang på "grei" vidvinkel og helst større tele enn standard kit-objektiver. Og ikke minst ett ønske om større lysverdi (helst maks f2.8). Med tiden kommer ei skikkelig telelinse, men jeg har i skrivende stund ikke råd til å kjøpe noe som er lyssterkt nok (lang og mørk vinter i Nord-Norge!).

Det jeg har kikket mest på er Pentax k20d, og har vel nesten bestemt meg for å kjøpe det.. Vurderer å kjøpe kit for å holde prisen nede, men har mest lys til å kjøpe ett mer lyssterkt objektiv først som sist... Har sett på diverse objektiver til omlag 3000 kr, men er helt på villstrå på hva jeg skal velge!! Trenger absolutt anbefalinger her!

En annen mulighet jeg har tenkt på er å kjøpe ett billigere Canon eller Nikon kamera, og legge mer penger i optikk. Problemet da er at jeg må ha fokusmotor (og evt stabilisator) i objektivet, noe som antakelig vil bli overflødig da jeg da kommer til å bytte ut kamera i stedet for optikken nå økonomien bedrer seg (student med ett år igjen på benken). Og siden prisguiden mangler mulighet for å spesifisere disse valgene, sliter jeg med å finne ut hvilke objektiver som er aktuelle.

Det er ikke lett å få tak i kamera med optikk 2.8 til under 10.000. K20D er et godt valg. 18-55WR er billig, bra og værtettet. Dog ikke 2.8. Hvis du skal ha en billig tele i tilegg kan du jo sjekke Pentax 70-300. Har sett en del bilder tatt med dette objektivet. Ikke noe å si på skarpheten. Skal du ha noe som har blender 2.8 er vel Sigma 70-200/2.8 det som er rimeligst.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett Lars Monsen bruke videokamera med værtetting. Jeg tviler om på det er nødvendig. Jeg synes det ser ut som et greit tilbud, men ikke noe mer, det er dessuten et byttekamera med en tilstand du vet lite om. Jeg ville nok heller kjøpt nytt, spesielt om du ikke trenger det utstyret, selgeren kan jo legge ved så mye ustyr han bare vil, men det hjelper ikke om kjøperen ikke vil ha det, hvis alt skal selges samlet må selgeren regne med å tape på det. For om du kjøper utstyret brukt, uten en garanti som det ser ut som flere har hatt bruk for, kanskje du betaler like mye som nypris, eller mer hvis du ser i forhold til hvor mye av utstyret du faktisk har bruk for. Her hadde jeg lagt inn et bud på 5300-5700 kroner, for kameraet med objektiv uten noe mer, uten minnekort. Det er noe jeg ser altfor mye av i annonser på finn. Middelmådige gamle canon kamera som raskt havner på 10 tusen og mer fordi selgeren har masse utstyr kjøperen ikke trenger.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Har sett på det bruktkameraet, men er liksom så mye utstyr der som jeg "ikke trenger". Vertikalgrep og fjernstyring kommer aldri til å bli båret med ut i skogen, så det er bortkastede penger på nåværende tidspunkt. Men vurderer den ja...

Fjernstyring er jo kjempefordel å ha til ulike situasjoner.........vidvinkel er jo fint til natur og skog.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sett Lars Monsen bruke videokamera med værtetting. Jeg tviler om på det er nødvendig. Jeg synes det ser ut som et greit tilbud, men ikke noe mer, det er dessuten et byttekamera med en tilstand du vet lite om. Jeg ville nok heller kjøpt nytt, spesielt om du ikke trenger det utstyret, selgeren kan jo legge ved så mye ustyr han bare vil, men det hjelper ikke om kjøperen ikke vil ha det, hvis alt skal selges samlet må selgeren regne med å tape på det. For om du kjøper utstyret brukt, uten en garanti som det ser ut som flere har hatt bruk for, kanskje du betaler like mye som nypris, eller mer hvis du ser i forhold til hvor mye av utstyret du faktisk har bruk for. Her hadde jeg lagt inn et bud på 5300-5700 kroner, for kameraet med objektiv uten noe mer, uten minnekort. Det er noe jeg ser altfor mye av i annonser på finn. Middelmådige gamle canon kamera som raskt havner på 10 tusen og mer fordi selgeren har masse utstyr kjøperen ikke trenger.

Men så tror jeg ikke Lars M kjøper foto utstyret sitt selv heller!

Lenke til kommentar

At Lars Monsen ikke bruker værtett kamera er da fullstendig OT?

Skjønner TS godt, kunne gjerne tenkt meg å slippe å pakke ned kameraet bare fordi det begynner å regne. Har tenkt på det før, når man blir gammel og glemsk.. og ser gjennom minnene så tenker man kanskje at været var så mye bedre før siden man ikke har et eneste bilde tatt i dårlig vær. Eller at man var en pingle som bare var ute når det var pent vær. :!:

Lenke til kommentar

Har hatt mitt mange år gamle canon 350d med i skog og mark, regn og snø og det tar bilder fortsatt. De tåler ofte mer en du tror, men det holder vel kanskje lengre med pakninger her og der. Viktigere er det vel hva man gjør etter at det har blitt vått...

og å ha en god fotobag.

K20d er sikkert strålende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...