Gå til innhold

Flashforward - Alle sesonger (USA-sendetid) - Generell diskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vil nok ta litt tid enda, tenker de ser det litt an hvordan serien gjør det i USA først (så den ikke blir økset etter 3 episoder eller noe). Men går det bra, så vil vi nok helt sikkert se den på norsk tv etterhvert, kanskje på nyåret. Hvilken kanal som kjøper den er vel vanskelig å si noe om, ser for meg at hvertfall tvnorge vil være veldig interessert siden de allerede sender Lost. :)

Lenke til kommentar

Flashforward

No More Good Days

flashforward1.png

Jeg visste ganske lite om serien da jeg gikk inn i den og morsom hvordan denne reisen var. Først kommer Sonya Walger, Penny fra Lost, på skjermen, men det visste jeg. Jeg ventet på Dominic Monaghans antreden. Så ser jeg at Joseph Fiennes er billed som actor her og da ser jeg hvor jeg kjente igjen hovedkarakteren som våknet i bilen. Det er Joseph Fiennes, fra "Shakespeare in Love"! Og så dukker John Cho opp, det visste jeg ikke. Og så av en eller annen grunn: Seth MacFarlane! Det var nesten så jeg ikke kunne tro denne artige bunken med skuespillere kom til å ende. Her kommer den ene etter den andre, alle kjent for noe helt forskjellig.

Og jeg likte godt stilen på flashforwardene. Veldig raske, interessante drømmende farger. (Lens flares og alle de andre fargede lysene), klippingen var rask og dette ser ut som en serie der det lønner seg med frame-by-frame funksjonen for å finne ut om hva karakterene våres driver med i fremtiden. Dette var bra. (Morsomt å bruke ord som flashforwards i en serie som ikke er Lost).

Mark Benford. Han har et slags Richard Alpert-ansikt må jeg nok si. En hovedkarakter som er lett å like. Søtt det forholdet han har med Olivia der de sier rett og slett det motsatte. "You're a crapy husband. I hate you", det er en morsom vri.

Liker veldig godt med mange karakterer som gjør forskjellige ting på blackout-tidspunktet. En karakter som jeg ble interessert i først var en kar som gikk på en brygge med en pistol i hånda, planla å begå selvmord. Hvem er denne personen, tenker jeg. Og etter blackouten så er det noen folk som ligger i vannet og denne mystiske karakteren roper ut at han er en doktor. Det er en interessant ting de skrev inn i episoden, vi ser en lege som prøver å ta selvmord. Litt synd at han var så åpen om det senere føler jeg. Han passet bedre til en mer mystisk karakter uten så veldig mye å si. Og nå sier han rett ut at han har hatt en vanskelig tid og tenkte på selvmord, rett til Olivia. Men men. Jeg lurer mye på hva han så som var så fantastisk.

John Cho likte jeg svært godt i JJ Abrams' "Star Trek". Jeg tror jeg husket å lese at han skulle være med i Flashforward, men jeg glemte det. Ble overrasket da jeg så han i denne serien. Yes, tenkte jeg. Demitri, en passe kul sidekick til Mark. Det interessante er at han ikke fikk et flashforward og denne tanken på at han ikke fikk det fordi han ikke er i live da. Veldig kult øyeblikk da han sa det. Da var jeg overbevist over serien. Mon tro hva skjebnen hans er og om den da blir død? Hva om han ikke fikk et black-out slik som de andre. Bare at han slo hodet pga bilulykken og gikk ut av bilen? Hadde vært sykt interessant om en av våres hovedkarakterer løy og faktisk ikke opplevde et flashforward-blackout. For jeg syntes det var rart at han våknet så langt unna Mark.

Liker veldig godt at temaet som blir tatt er om de ønsker at flashforwardet skal skje eller ikke skje og om det er mulig å forandre det. Dette da spesielt med Aaron Stark. En mann som mistet sin datter i Afghanistan. Vi føler virkelig for han, og trodde virkelig noe skjedde med han uder blackouten. Han klatrer opp en ledningstang (hva det en heter på norsk. Pole?), og jeg tenker at noe kommer til å skje med han. Han faller ned. Men heldigvis greide han seg, men hadde vært spennende om han hadde falt ned og brukket noe.

Men tilbake til temaet. Veldig flott at han så han selv sammen med sin datter Tracy. Det er vakkert og jeg vil gjerne at han skal få denne framtiden sann.

Nicole, barnevakten. Har ennå ikke kommet med noen tanker om henne.

Stan Wedeck er en litt kul leder for etterforskningen. Men han satt på toalettet? Hah, kunne de ikke gi han noe sjokkerende? Slik som at han holdt pistolen mot en person eller noe? Uansett, så måtte de ha noen som ikke gjorde noe særlig på flashforward-tidspunktet. Mon tro om det er han som er faren til Janis sitt barn.

Ser ut som barn er spesielle i denne seirne også. Charlie. Den lille jenta. Mon tro hva hun så som sjokkerte henne så mye. "I dreamt there were no more good days". Det blir spennende å se. Og så har vi den gutten som kom inn på sykehuset og visste hva hun het. Hva om flashforwardene er øyeblikk som skjer før du dør? Og det han så var dette øyeblikket her? Med andre ord, Mark dør pga de mennene som kom i kontoret, Olivia blir drept av Lloyd muligens, Janis dør under fødselen osv. men det forklarer heller ikke Demitri sin situasjon.

Det er en skallet mann i flashforwardet til Mark. Et fotografi på veggen i kontoret. Synes det minnet meg mye om den mannen som spør Mark og Demetri. Han som sier: "It's gotta be the big one"

Favorittøyeblikkene mine var kaoset i byen. Det hadde en veldig, veldig mørk stemning rundt det. Og det å Mark Bedford gå rundt, over en vannpytt der høyspenningsledninger ligger, folk som raner butikker, en taxi som nesten kjører på han fordi et menneske ligger på toppen av panseret, to store helikoptere flyr over byen og kenguruen. Seriøst, hadde de holdt kameraet håndholdt hele veien, uten kutt, så hadde dette øyeblikket ligget der oppe med denne ene scenen fra "Children of Men", et av milepælene de siste filmårene, der hovedkarakteren går rundt, omringet av vold og skyting overalt og noen reinsdyr som løper ved han. Akkurat som her, bare her var det en kenguru. "Children of Men" hadde en herlig dystopisk stemning, og jeg håper denne her også skaper det.

Og litt mer om kenguruen. Hva skjedde med dyreverdenen? Jeg husker vi så en hund under motorveikaoset og det fikk meg til å tenke. Fikk dyrene en blackout eller var de våkne hele tiden?

Og et annet øyeblikk er å se alle surferne ligge i vannet. Det var uhyggelig og fikk meg til å tenke på hvor stor katastrofe en slik blackout egentlig er. For meg, som sitter å skriver på PCen, hadde ikke gjort noe særlig, men det å gå opp trappen, grille pølser, krysse veien, bære et stereoanlegg. Slike ting kan være dødsfarlige.

29 April 2010. Datoen for sesongfinalen?

Lost-referansene.

- En sci-fi/mysterie serie med mange forskjellige karakterer. Serien ser ut til å bygge mye på å utvikle karakterene og deres historie. Også prater karakterene om skjebnen og om fremtiden kan endre seg.

- Med en gang serien starter ser vi mye frukt som ligger på asfalten, som fikk meg til å tenke på frukten i "The Beginning of the End" under biljakten.

- Det at vi starter med konsekvensen og ikke ser hva som leder opp til det først. I Lost startet vi med at flyetkrasjet på stranden og deretter så vi flyet og turbulensen

- Mark Benford som beskuer hele byen i røyk, flammer og med mange kolliderte biler. Det shotet av han stående på en bil minnet meg virkelig om da Jack står på stranden og ser hele flyvraket i røyk og flammer. Og så har vi tank-lastebilen som vi ser tidligere og som deretter eksploderer og skyter flammende biter rundt omkring. Akkurat som motoren på flyvraket i Lost.

- De åpenbare som da er Penny fra Lost og Oceanic Airlines banneret.

- Kenguruen i Los Angeles by, akkurat som isbjørnen på en tropisk øy.

- En fugl flyr inn i vinduet under møtet i London som vi så i et flashforward, akkurat som fuglen som flyr inn i vinduet pga Walts krefter.

- Og under møtet så diskuterer de "something about the Rutherford case", slik som i Shannons etternavn.

- Starte episoden i et bilvrak i storbyen, slik som i episoden "Par Avion".

- Hovedkarakteren ser nå ut til å havne i et triangel. Virker som pga Olivias flashforward av Lloyd.

- OG Olivia har et barn som heter Charlie. Bare her så er det ei jente.

Ja, jeg vet det er veldig mye snakk om Lost i dette innlegget, men det virker sånn for meg at noe av publikumet som ABC har med denne serien prøvd å rette mot er Lost-publikum.

Musikken: Det som jeg husker er en liten "28 Days Later"-feeling, og den bør de bygge på altså. Den type musikk passer veldig bra til denne serien. Trenger bare å komme med ulike temaer for karakterer og for serien så vi kan gjenkjenne serien med musikken. Den ene scenen der jeg virkelig kan huske musikken hjelpe på er et av mine favorittøyeblikk, Mark Bedford gående gjennom denne gaten. El-gitaren du hører der, sammen med strykerne. Det passer scenen godt. Den musikken kommer tilbake igjen i cliffhangeren som jeg kommer til nå.

Visuale effekter. Ja, de er vel helt greie, men også som musikken, å bygge videre på.

Cliffhangeren var ganske kul. Litt forutsigbar. Når hele verdens befolkning faller sammen, så tenkte jeg at det er nok noen som ikke gjorde det. Tror ikke han mannen, Suspect 0 som han blir kalt, er knyttet opp til de to folka i SUVen de fant. By the way, den historien rundt den SUVen, kofferten og den blonde kvinnen brydde jeg svært lite om, men de trengte å ha den der pga de er FBI-agenter. Men denne mannen er interessant og jeg håper på mer story rundt de/han som ikke fikk en blackout.

Suspect 0. Kan det være Lloyd? Mannen som Olivia ender opp med å være sammen med.

1x01_Suspect_Zero.png

Det jeg gleder meg til å se er planen til forfatterne. Hvor mye de vet, hvor mye er gjennomtenkt og hvor lenge de vil holde serien. Hvis det er svar på dette så tror jeg det vil bli en knall serie dette her.

Men den inneholdt ikke den unike "dette er verdens beste og filmatiske serie!"-følelsen som Lost gav meg etter Piloten. Heldigvis så hadde jeg ikke de store forventningene. Jeg husker i fjor at jeg gledet meg til Fringe på grunn av at dette kom til å ha den samme følelsen, pga budsjett, JJ, sci-fi, Reddick osv. Det gjorde den ikke. Ikke ta dette feil, jeg elsker både Fringe og Flashforward, men Lost topper de to fremdeles.

Uansett så følger jeg definitivt med på denne serien.

Og dæven, dette ble et lenger innlegg enn jeg trodde. Det er et godt tegn for denne serien.

Lenke til kommentar
Dagbladet skriver om blant annet FlashForward, og i denne artikkelen viser det seg at serien faktisk kommer på norsk tv, Tv2, allerede torsdag neste uke, altså 8. oktober. Meget imponerende og gutsy innstilling av Tv2, som allerede ser potensialet i serien og legger seg bare to uker bak USA-sendingene. :) Ser ut som tv2 har skjønt at det ikke funker å la norske fans vente for lenge på en serie ;) Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar

Fredag.

13 episoder er bestilt, men det blir nok garantert en full sesong vi får før juni. Så rundt 20-24 episoder kanskje. Blir nok pause i slutten av oktober, eller i midten av november. Så er serien tilbake tidlig på året engang. Sikkert rundt da Lost starter igjen, og ABC braker løs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...