.V. Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Så over skattelistene for enkelte av de som snakker så varmt om formueskatt og å bidra til felleskapet, for eksempel Kristin Halvorsen. Hun har da 800 000 i inntekt, og betalte 340 000 i skatt. 0 i formue. Ser det er stort sett det samme hos mange andre politikere, selv om de kommer fra velstående familier og har kone/mann som tjener bra også. Hvordan klarer de det? Tviler på de har så enorme lån eller ekstremt forbruk, de får jo mye dekket via jobben også når det gjelder bolig og bil. Lenke til kommentar
SebastianS Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Kan du vennligst være litt mer spesifikk på hva som er tilfelle kontra det du lurer på? Lenke til kommentar
.V. Skrevet 2. august 2009 Forfatter Del Skrevet 2. august 2009 Hvordan har det seg at folk som åpenbart ikke sliter økonomisk, slipper unna formueskatt? Spesielt da politikere som går hardt ut i media og snakker om hvor viktig der er at de som tjener mest bidrar til samfunnet. Lenke til kommentar
Gandax Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Dette har mye med hvordan verdier på eiendommer og andre kapitalgoder man har blir vurdert av skatteetaten på (tror jeg). Det norske skattesystemet er uhyre komplisert og jeg har ikke studert det så nøye, men det virker som om verdier som er lette å beregne (likvide) kan taes med i vurdeirng. For eksempel hvis du har 0 kroner i gjeld og en bankbeholdning på 40000 blir man oppført i skattelistene med 40000 i formue - men man betaler ikke formueskatt alikevel. Formueskatten bringer inn ganske lite til staten hvert år, og er noe jeg liker å kalle en symbolskatt. En skatt på arbeidende kapital (som da bankinnskudd og investeringer faktisk er) er ikke gunstig. Oppsummering: Fjern formueskatten og gjør det norske skattesystemet lettere fordi det er ganske vanskelig å forstå seg på. Ps. Mulig dette var et dårlig svar Lenke til kommentar
.V. Skrevet 3. august 2009 Forfatter Del Skrevet 3. august 2009 Regnet igrunn med at det var et tilfelle av at systemet var så komplisert at bare de som laget det (eller jobber med det på fulltid) forstår det og kan lure seg unna mest mulig. Det jeg var ute etter var hva de spesifikt gjorde, og kanskje tilogmed en debatt på hvorfor vi tillater slik oppførsel. Lenke til kommentar
M3tt Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 For bolig regnes maks 30% av boligverdien som formue, så det man gjør er å kjøpe bolig og ha minst 30% lån på den. Da vil man aldri få noen formueskatt, selv om man f.eks. har hus til 10 mill sånn at man egentlig har 7 mill i formue. I følge en artikkel i E24 er det bare 3% av Norges befolkning som betaler mer enn 8200 kr formueskatt. Dersom man i stedet leier bolig og har 1,22 mill i banken eller aksjer, vil man altså være blandt disse 3%. Dette til tross for at man bare ville hatt råd til en av de aller minste leilighetene i Oslo. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Så over skattelistene for enkelte av de som snakker så varmt om formueskatt og å bidra til felleskapet, for eksempel Kristin Halvorsen. Hun har da 800 000 i inntekt, og betalte 340 000 i skatt. 0 i formue. Ser det er stort sett det samme hos mange andre politikere, selv om de kommer fra velstående familier og har kone/mann som tjener bra også. Hvordan klarer de det? Tviler på de har så enorme lån eller ekstremt forbruk, de får jo mye dekket via jobben også når det gjelder bolig og bil. Misliker du Halvorsen? Er ikke 340 000 nok i skatt, kanskje? Lenke til kommentar
.V. Skrevet 3. august 2009 Forfatter Del Skrevet 3. august 2009 Ja, jeg misliker Halvorsen. Poenget mitt var at hun går sterkt ut i media og snakker om hvor viktig det er at de som har mest skal betale formueskatt og at det er "patetisk å lure seg unna skatt", for så å gjøre det samme selv. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Hun lurer seg ikke unna skatt. Lenke til kommentar
Gandax Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Stortingsrepresentanter fra SV mener at alle stortingsrepresentanter skal gå ned i lønn (eller er det bare stemmesanke?!) men når de blir spurt om å gå forran som et godt eksempel ved f. eks å gi så mye av lønnen sin som de mener at alle burde miste til veldedighet går ikke det. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Ja, jeg misliker Halvorsen. Poenget mitt var at hun går sterkt ut i media og snakker om hvor viktig det er at de som har mest skal betale formueskatt og at det er "patetisk å lure seg unna skatt", for så å gjøre det samme selv. På hvilken måte har hun lurt seg unna skatt? Lenke til kommentar
.V. Skrevet 3. august 2009 Forfatter Del Skrevet 3. august 2009 Jeg kan selvfølgelig ikke bevise at hun lurer seg unna skatt; jeg synes bare det er mistenkelig at folk som tjener såpass bra og kommer fra velstående familier, ikke klarer å legge seg opp en formue. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Velstående familier? Tja, hennes far er/var riktignok direktør men hadde en relativt beskjeden lønn til direktør å være. Hennes mor var lærer. Foreldrene har en beskjeden formue. Det får være grenser for hvor mange konspirasjonsteorier folk skal finne på for å ramme politikere de ikke liker. Litt saklighet er en fordel. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Dette er farlige spekulasjoner som springer ut fra misnøye og misunnelse. Huff, huff. Lenke til kommentar
SebastianS Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Stortingsrepresentanter fra SV mener at alle stortingsrepresentanter skal gå ned i lønn (eller er det bare stemmesanke?!) men når de blir spurt om å gå forran som et godt eksempel ved f. eks å gi så mye av lønnen sin som de mener at alle burde miste til veldedighet går ikke det. Dette er kun for å sanke litt stemmer, ikke er det programfestet tror jeg. Lenke til kommentar
SebastianS Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Hvordan har det seg at folk som åpenbart ikke sliter økonomisk, slipper unna formueskatt? Spesielt da politikere som går hardt ut i media og snakker om hvor viktig der er at de som tjener mest bidrar til samfunnet. Enkelte har spesielle avtaler med staten/skatteetaten. F.eks jeg tror det var Hagen som er mot formueskatt men for å øke skatten på utbytte av handel. Det han IKKE sa var at han har en spesiell avtale med staten som gjør at han kan ta utbytte fra sine firmaer/bedrifter GRATIS. Ergo han kan cashe inn så mye han vil fra de og investere i nye firmaer og kjøpe dem opp og fortsette uten å betale NOE skatt for det. Er ikke det litt urettferdig? Lenke til kommentar
H80 Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Enkelte har spesielle avtaler med staten/skatteetaten. Det der tror jeg rett og slett ikke på. Hva slags avtaler skulle det være? Når det gjelder utbytteskatt er reglene like for alle, det er ikke mulig å inngå særavtaler for å slippe skatt. En slik avtale måtte i så fall handle om at de ansatte i skatteetaten velger å unnlate å etterforske mistanker om for eksempel svart omsetning eller merkelige transaksjoner i skatteparadiser i utlandet, men det høres ut som en svært risikabel affære som ville bli slått stort opp i pressen om noen fikk snusen i det. Alle må betale sin skatt, men som tidligere påpekt er det til dels svært gunstige regler for ligningsverdi på bolig som gjør at de fleste normale lønnsmottakere slipper unna formueskatt selv om de faktisk "er god for" flere millioner. Dette er ikke særregler for politikere, det er regler som svært mange i "øvre middelklasse" nyter godt av. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 (endret) Så basicly, politikerene med en lønn opp mot 1 million i året + ektefellens inntekt, vi kan sikkert regne 1.5 million i året på noen av dem, lurer seg unna med 0 i formue. Butikkansatt Ola derimot, som ikke har råd til å kjøpe hus og belåne det, må betale formueskatt fordi han sparer til hus og har litt verdier ellers. Bare jeg som synes det er helt på trynet for disse politikerene og snakke om solidaritet? BORT med urettferdige skatter. Endret 4. august 2009 av likferd Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Det er akkurat de samme reglene som gjelder for alle, om du er butikkansatt eller politiker. Har du råd til å spare til hus har du også råd til å låne til hus. Lenke til kommentar
Gandax Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Det er akkurat de samme reglene som gjelder for alle, om du er butikkansatt eller politiker. Har du råd til å spare til hus har du også råd til å låne til hus. Hva slags logikk er dette? Jesus.. Du sammenligner kostnaden for å spare med kostnaden for å betale renter på gjeld? Har du noen gang hørt om egenandel? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå