Gå til innhold

Noen som har prøvd håndanalyse?

Anbefalte innlegg

I dette tilfellet er det ikke snakk om noe åndelig, men noe som kanskje ligner mer på astrologi.

Astrologi er da absolutt noe åndelig. Er i slekt med spåkoner, tarotokort, krystallkuler og hele pakka. Mener bare at når en person stiller et spørsmål skal egentlig personen få svar på dette spørsmålet. At det finnes forskjellige livssyn der ute vet vi jo fra før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og svar har h*n fått. At du ikke liker de svarene får gå på deg, ikke oss. Det er fremdeles lov å være skeptisk til ting og tang her i landet og det er lov å opplyse folk om hva de får for pengene sine når de oppsøker slike steder. Og jeg syntes til og med h*n har fått en del gode svar og informasjon som kan komme til nytte når en skal oppsøke slike steder, slik at h*n ikke stuper inn i dette i den tro at alt sammen virker.

Vet du Frankline, det virker nesten som du støtter dette kun fordi vi andre syntes det er vissvass.... ? og fordi du vet at vi syntes religiøst vissvass stiller i samme dårlige kategori? Kan du avkrefte det? Går du til hånd analyse og kan fortelle oss at det virket? Du har kanskje bedre kjennskap enn NikkaYoichi, som faktisk kjenner en del som holder på med dette?

Lenke til kommentar
Og svar har h*n fått. At du ikke liker de svarene får gå på deg, ikke oss.

Det vesentlige må jo være om trådstarter liker svarene. Og det gjorde trådstarter ikke.

Vet du Frankline, det virker nesten som du støtter dette kun fordi vi andre syntes det er vissvass.... ?

Jeg "støtter" ikke slike ting, for som kristen er jeg ferdig med dem.

Jeg reagerer på den kjente ateistiske/vitenskapelige arrogansen, som rammer veldig mange her på Religionsforumet.

Når noen starter en tråd, er det trådstarter som bør ha kontrollen på tråden.

Og her kommer dere med masse svar som dere vet er uvesentlige for trådstarter.

Lenke til kommentar

Forklar gjerne hvordan håndanalyse og astrologi kan være åndelig.

Eller... når jeg tenker etter så kan det kanskje være tilfellet at guder/ånder snakker til oss mennesker ved å flytte stjerner og planeter i verdensrommet og deler opp oss mennesker i 12 forskjellige personlighetsgrupper.

Kan det ikke tenkes at linjene i hånda formes etter hvordan du bruker hendene, hvor mye fett og muskler du har under huden og hvordan hudens tykkelse/mykhet er?

Synes du at det er en rimlig forklaring at gudene/åndene merker hvert enkelt menneskes hånd for å forklare hvordan dette menneske er som person og hvordan fremtiden til denne personen kommer til å bli? Litt rart at de som tyder disse signalene ikke klarer å komme fram til samme tolkning.

Kan det tenkes at dette er en god forklaring:

Lenke til kommentar
Jeg "støtter" ikke slike ting, for som kristen er jeg ferdig med dem.

Jeg reagerer på den kjente ateistiske/vitenskapelige arrogansen, som rammer veldig mange her på Religionsforumet.

Når noen starter en tråd, er det trådstarter som bør ha kontrollen på tråden.

Og her kommer dere med masse svar som dere vet er uvesentlige for trådstarter.

Nå er vel du streng tatt ateistisk mot så si alle guder selv da og det er også noe som heter religiøs arroganse. Forskjellen mellom religiøs og vitenskapelig arroganse er at de med vitenskaplig arroganse innrømmer at de tar feil om det er tilfellet.

Skulle likt å se om du hadde klart å holde deg unna en tråd hvor en spurte om for eksempel hvor man kan finne en god og seriøs (kristen)prest som kunne fortelle litt om Jesus sin satanistiske bakgrunn og verdier.

Lenke til kommentar

Å kalle en av partene arrogant i denne sammenhengen er ren hersketeknikk. Man kan like gjerne si at det er arrogant å påstå at man kan få informasjon fra håndlinjer, når ingen grundige undersøkelser tyder på at det stemmer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har ikke vært pålogget på en stund, men det var gøy å se meningene som har kommet frem. Også veldig interessant og det var som jeg tenkte, at det er bare gutter som ikke tror på slikt.

Det er mye mellom himmel og jord som ikke kan forklares, dere må jo ha opplevd noe i deres liv som dere har undret over... men uansett.. Jeg har siden sist vært hos ei som driver med håndanalyse, den mest seriøse jeg kunne finne (for, ja, det finnes mange useriøse også som lærer seg hvordan de kan tjene noen letttjente penger), men jeg kan fortelle at denne damen tok mine avtrykk, og uten å kjenne meg eller vite noen ting som helst om meg, kunne hun fortelle veldig mye om barndommen min, forhold til foreldrene mine (og jeg er ikke vokst opp i et typsik hjem), mine egenskaper, svakheter, styrker osv osv... Jeg sa ingenting, men stilte selvfølgelig spørsmål etter hvert.. At dette bare var "cold reading" har jeg lite tro på... 100% av det som ble sagt stemte.

Jeg synes det var veldig interessangt og synes dere mannfolk godt kunne vært litt mer åpne for det alternative :)

Lenke til kommentar
Jeg sa ingenting, men stilte selvfølgelig spørsmål etter hvert.. At dette bare var "cold reading" har jeg lite tro på... 100% av det som ble sagt stemte.

Interessant.

http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias

http://www.noneuclideancafe.com/issues/vol...007/shermer.htm

Jeg synes det var veldig interessangt og synes dere mannfolk godt kunne vært litt mer åpne for det alternative :)

Jeg er åpen for det alternative jeg, men jeg har enda ikke sett noen ting som tyder på at slikt har noe for seg. Og jeg er vokst opp med en mor som jobber som healer, tarotleser, regresjonsterapeut - med mere. Jeg har vært på flerfoldige alternativmesser og har sett _det_ meste som er av dette miljøet i Norge. Selv med all denne researchen så har jeg aldri funnet noe som er verd å bruke tid på. Er ikke det litt interessant?

Lenke til kommentar

En kompis testa cold reading. Jeg er glad i hip-hop og er kledd etter det, så han lånte klær av meg før han gikk inn. Så begynte saken, og på villspor med engang, men han fortsatte å bekrefte feil info og til slutt ba hab om å få tilbake pengene. (han hadde på forhånd skrevet en lapp om hvordan han IKKE liker hip-hop og lånte mine klær) så når denne lappen ble forevist ble han bare vist ut og fikk ingen refund.

Og det var bare basert på klærne :p

Lenke til kommentar
Jeg synes det var veldig interessangt og synes dere mannfolk godt kunne vært litt mer åpne for det alternative  :)

Hehe, vi er så åpne som bare det, problemet er at en skal ikke ta noen ting for god fisk.

Mange her er helt klar over hvordan håndlesning virker, og effekten har veldig mye til felles med krystallkuler og astrologi. Hverken krystallkuler, planeter eller hender er nødvendig for at det skal fungere.

Problemet med det alternative er at det er noe som hvem som helst kan finne på, og det finnes ingen måte teste om det de sier er sant. Hvis en vil beholde pengene og lykken er det greit og ikke gi dem bort til noen som ikke har noe grunnlag for å hevde at det de sier stemmer.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke vært pålogget på en stund, men det var gøy å se meningene som har kommet frem. Også veldig interessant og det var som jeg tenkte, at det er bare gutter som ikke tror på slikt.

Eller bare at det er mange gutter her inne.

Det er mye mellom himmel og jord som ikke kan forklares, dere må jo ha opplevd noe i deres liv som dere har undret over...

Klart det, men det betyr ikke at det har en naturlig forklaring.

Jeg har siden sist vært hos ei som driver med håndanalyse, den mest seriøse jeg kunne finne (for, ja, det finnes mange useriøse også som lærer seg hvordan de kan tjene noen letttjente penger), men jeg kan fortelle at denne damen tok mine avtrykk, og uten å kjenne meg eller vite noen ting som helst om meg, kunne hun fortelle veldig mye om barndommen min, forhold til foreldrene mine (og jeg er ikke vokst opp i et typsik hjem), mine egenskaper, svakheter, styrker osv osv... Jeg sa ingenting, men stilte selvfølgelig spørsmål etter hvert.. At dette bare var "cold reading" har jeg lite tro på... 100% av det som ble sagt stemte.

Mange har vist hvordan dette gjøres, ved å være så generell som mulig.

Se f.eks. Derren Brown vise dette her.

Så lenge det er ingen beviser for at det funker, hvorfor skal vi det?

Og hvorfor betale noen for å fortelle ting om meg jeg allerede vet?

Lenke til kommentar
Det er mye mellom himmel og jord som ikke kan forklares, dere må jo ha opplevd noe i deres liv som dere har undret over

Bare fordi man opplever noe man ikke kan forklare selv betyr ikke at man bør gripe til første og beste overnaturlige forklaring. Det er ekstremt trangsynt, og hindrer en i å lete etter en EKTE forklaring.

Lenke til kommentar

Jeg er også den som bare tror på ting jeg har sett/hørt selv.. Jeg vet at det er mye rart der ute.. Men håndanalysen overbeviste meg veldig.. og jeg får lyst å sjekke det ut nærmere, lese litt om det og se hva jeg kan få ut av andres hender (ikke at jeg skal ta penger for det, men bare for morro skyld med venner)

Dette var litt mer enn bare "cold reading", som nevnt kunne hun si en hel del om fortiden min, uten å ha sett meg før, og dette er ikke akkurat ting man får opp på google heller..

Det er også en amerikansk (?) kar som bor i norge som har forsket en hel del på det, og blitt testet flere ganger ved at han får utdelt håndavtrykk av f.eks. kjente personer, og det er helt utrolig hva han har fått ut av det (KUN ved håndavtrykket!)

Lenke til kommentar
Dette var litt mer enn bare "cold reading", som nevnt kunne hun si en hel del om fortiden min, uten å ha sett meg før, og dette er ikke akkurat ting man får opp på google heller..

Nei, det som skjedde er at vedkommende gjettet en haug med ting, og det eneste du husker er de få gangene det ble gjettet riktig. Dette er observert mange ganger. Jeg har sett flere videoer der man ser at "mediet" slenger ut påstander og spørsmål, og 90% er feilaktige, men "offeret" husker bare det som tilfeldigvis treffer, og er overbevist om at bløffmakeren faktisk har slike evner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...