gunna Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Hei. Jeg ser etter et program som kan enten: - Sjekke en mySQL-database etter rader hvor `betalt`=1 AND `printet`=0 og printe dette. (Til en papir-a4-skriver ) ELLER - Sjekke om f.eks. http://testside.no/script.php returnerer en ordre (ferdig formatert, klar til printing). Hvis ja, print og start en timer til å sjekke igjen om ett minutt. Hvis svaret er tomt, start timeren. Dette er to eksempler jeg har kommet frem til hvordan dette kan løses på. Hvis noen har en bedre idè til hvordan dette kan gjøres, hører jeg nøye etter. Takk, håper på svar! Lenke til kommentar
___ Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Jeg har ennå ikke hørt om noe program som sjekker om siden http://testside.no/script.php returnerer en ordre. Du får ringe Microsoft og spørre. Men fra spøk til alvor, du skal altså ha noen til å lage dette for deg? Jeg foreslår at du legger oppdraget ut i et mer passende forum. Werner Lenke til kommentar
gunna Skrevet 3. august 2009 Forfatter Del Skrevet 3. august 2009 Tja, eller om noen vet om et program som kan funksjoner som kan gjøre dette? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Slike ting er som regel skreddersydd til forskjellige formål, eksempelvis butikker eller lignende, men det finnes plenty av slike løsninger. Rapportskrivningsverktøy har vært med så lenge skrivere og databaser har eksistert. Det du derimot forklarer, er såpass lite utfyllende at det er vanskelig å peke på et spesifikt produkt. Du har mange som driver med å lage ordre- og faktura systemer for butikker, lager, produksjon osv. eksempelvis SAP som er veldig utbredt blant store bedrifter. Det finnes dog langt mindre og enklere løsningere en SAP. Du kan jo gjøre som du sier, lage et web script som danner en webside for printing, og deretter skriver det ut. Men jeg anbefaler ikke at noen skal sitte og polle, dette er ineffektivt og unødvendig. Dersom klient-programmet klarer å registrere en ordre burde et også være i stand til å skrive det ut om nødvendig. Da slipper en unødvendig polling og trafikk på nettet. Lenke til kommentar
gunna Skrevet 3. august 2009 Forfatter Del Skrevet 3. august 2009 @GeirGrusom: Takk for svar. Forstår jeg kan ha forklart litt dårlig. Jeg prøver på nytt. Jeg lager nå en nettbutikk i PHP. Når noen handler på siden, vil de enten kunne betale med VISA eller betale til en konto med KID-nr. Når orderen blir sendt, lagres all informasjonen i en mySQL-tabell som heter `ordre`, og varene i ordren i tabellen `varer`. Når orderen blir lagret, er default i feltene `betalt` og `printet` 0. Når ordren blir betalt, oppdateres `betalt` til 1. Det jeg lurer på er om det er finnes et program som f.eks kan koble opp til databasen og spørre etter rader hvor `betalt`=1 og `printet`=0, for så å printe dette og sette `printet` til 1, eller et program som kan koble opp til http://testside.no/script.php og, hvis det der er en uprintet ordre, printe denne. Eller finnes det en annen måte å gjøre dette på? Takk for svar. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Jeg kikket på dette nettopp. I .NET har jeg tenkt ut en løsning som ikke jeg synes er optimal, men det ville fungert. Problemet jeg først skumpet borti, er at en ikke kan endre printer-instillinger i WebBrowser kontrollen uten å vise en dialogboks. Derfor blir løsningen min å lage en service som kjører i bakgrunnen som printer ut sider når den blir bedt om det (enten gjennom named pipes eller tcp/ip) og konfigurasjonsbildet vises kun første gangen programmet starter, eller blir bedt om å vise det. Deretter tar et PHP script som ligger på serveren (eksempelvis når kunden betaler) og kaller programmet og ber den om å printe ut en spesifikk side. Jeg aner ikke hvordan jeg ville løst det på en unix server. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 På en UNIX server så hadde jeg laget en daemon som poller databasen/scriptet nå og da og printer det via CUPS. Jeg tror ikke det skal være veldig vanskelig å lage. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå