Gå til innhold

Bedre maskinvare, dårligere ytelse - Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Nylig kjøpte jeg en acer Aspire One D250. Denne var ment som et supplement til min 15" som vil bli stående stasjonært. Jeg er påtroppende utenlandstudent, og tenkte en Netbook ville være fint på forelesninger og på flyreiser.

Jeg var selvsagt klar over begrensningene til en slik maskin men en ting nekter jeg og akseptere. For det første er PCen ubrukelig slik den kommer fra produsent. Med alle forhåndsinstallerte programmer som skal gå i bakgrunnen tar det å surfe på nettet 5-10 sek mellom hvert side. Mulititasking mellom IE, iTunes og Word er uaktuelt og PCen henger seg hvert 5 min.

Etter å ha gått grundig til verks i msconfig og blokkert rubbel og bitt, inkludert nødvendigheter som antivirus etc. er PCen så vidt på riktig side av smertegrensen.

Dette kan jeg leve med men… Jeg installerte en Nintendo 64 emulator, Project 64. Mario 64 kjører i 60 fps med grei lyd, men for eksempel Goldeneye eller Conker’s Bad Fur Day hakker og er ubrukelige.

Min stasjonære PC fra 2001 med følgende specs kjørte overnevnte spill uten nevneverdige problemer:

AMD Athlon 1.2 Ghz

Nvida 32 mb

256 mb RAM

40 gb HDD.

Utviklerene av emulatoren oppgir følgende som minstekrav:

” This specification should allow you to play any game with good speed, graphics, sound and control, subject to the limitations of the emulator. Note that this specification is still not sufficient for every option available, but with proper configuration you shouldn't have significant limitations.

• Intel Pentium 3 1.2Ghz or higher or AMD Athlon 1.2 GHz or higher

• 256MB RAM or more

• nVidia GeForce3 or later or ATI Radeon or later

• 1GB or more free hard drive space

• Creative Soundblaster Live! or higher

• Wishtech Adaptoid and original Nintendo N64 controller for each player

• Microsoft Windows 2000/XP

Kan noen forklare meg hvordan dette kan ha seg? Er det noe jeg gjør feil eller har missforstått? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...