Gå til innhold

Levetid på hunder

Anbefalte innlegg

Heisann. Har ett par spørsmål som jeg håper er greit at jeg slenger inn?

Mulig det har en tråd fra før av men jeg fant ingen.

Vi har nå skaffet oss en 3 år gammel rottweiler ettersom vi mistet vår hærlige blandingstispe(blanding av rottweiler/labrador), og lurer litt på hvor lang levetid en rottweiler er kjent får og ha?

Og er det sant at små hunder lever lenger en store hunder?

Endret av djanrune
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ja det varierer vel veldig. En kompis av meg har en hund som er 17 år nå, men er usikker på hvilken rase. Tror det var blandingsrase av et eller annet.

Så det er somme hunder som har en forventet levetid ned i 4 år?

Jepp- Bourdox dogge (fransk mastiff) f.eks. Dem vokser så fort pg blir så forbanna store at det fort blir en belastning for hjertet. Norges eldste Franske mastiff er 9 år så.

Lenke til kommentar
ja det varierer vel veldig. En kompis av meg har en hund som er 17 år nå, men er usikker på hvilken rase. Tror det var blandingsrase av et eller annet.

Så det er somme hunder som har en forventet levetid ned i 4 år?

Jepp- Bourdox dogge (fransk mastiff) f.eks. Dem vokser så fort pg blir så forbanna store at det fort blir en belastning for hjertet. Norges eldste Franske mastiff er 9 år så.

I følge wiki(både norsk og engelsk) blir de fra 9-12 år gammle men opp til 15 er kjent

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar
oppdrettere.....

Hva skal det bety?

Som sagt jeg finner ikke en eneste side hverken norsk eller engelsk som snakker om 4 år på disse hundene og ei heller om at de blir så store so fort at hjertet ikke virker lengre.

De slikter med de samme tingene som andre store hunder, nemelig skjellet og kreft.

Lenke til kommentar

Det kommer an på størrelsen på hunden, hvilken sort det er. Det sies også at blandingshunder lever lengere enn rene raser, og at små hunder lever lengere enn store.

Har selv en liten hund på snart 11 år, han er blanding mellom bishon frisè og tibetansk spaniel. Frisk og rask som bare det. :)

Lenke til kommentar
oppdrettere.....

Hva skal det bety?

Som sagt jeg finner ikke en eneste side hverken norsk eller engelsk som snakker om 4 år på disse hundene og ei heller om at de blir så store so fort at hjertet ikke virker lengre.

De slikter med de samme tingene som andre store hunder, nemelig skjellet og kreft.

Jeg har selv hatt en fransk mastiff så alt er sjekka opp så.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...