olulf Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Hva koster en nettside? Endret 14. august 2009 av olulf Lenke til kommentar
gather Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 For at noen skal kunne gi et prisoverslag er du nesten nødt til å være mer spesifikk på hva du vil ha. Lenke til kommentar
Stian Jacobsen Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Kvalitets nettsider koster.. Alt fra 10-15 000 og opp til 150 000.. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Kvalitets nettsider koster..Alt fra 10-15 000 og opp til 150 000.. Både rimeligere og langt dyrere. Lenke til kommentar
Stian Jacobsen Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Kvalitets nettsider koster..Alt fra 10-15 000 og opp til 150 000.. Både rimeligere og langt dyrere. Nettsider under 10 000 er ofte nettsider med svært dårlig kvalitet, både programmeringen, layout, typografi etc.. Priser over 150 000 er type konsern sider der mye av arbeidet går i database- og teksthåntering. Endret 19. august 2009 av Stian Jacobsen Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Neida, du kan få statiske sider til under 10 000 av akseptabel kvalitet, godt kodede HTML-maler kan man kjøpe for en rimelig sum, ja faktisk finne gratis om så skal være. Nettsteder med mye avansert funksjonalitet koster fort vekk over 150 000 kr, og det trenger ikke være konsernløsninger. Ofte er lisenskostnader på 50 - 100' eller mer. Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 De prisene er helt bananas om du spør meg. En webside er ikke verdt på langt nær så mye Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Det kommer vel an på øyet som ser. Et lite firma jeg har kjenneskap til importerer utstyr til en spesifik arbeidsgruppe. Hele deres bedrift er basert på webløsningen, og de står uten internlager. Å betale en slik sum for en "fiks ferdig" butikk anses ikke som urimelig for meg. Det er selvfølgelig flere aspekter før en butikk er ferdig, men jeg håper dere fatter poenget mitt. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Websider kjøpes ikke etter kilo prinsippet. En webside består av flere elementer. Hvor mesteparten aldri synes på websiden da det er prosesser som har vært mellom byrå og kunde. Det ofte en vanlig feil for "mannen i gata" som har litt HTML peil og sammenligne prisen av en webside med hva han vet går inn i og faktisk kode opp en side. Men selve kodingen er jo det siste som skjer. Det som kan påvirke prisen av en webside kan være: 1. Innledende møter med behovsanalyse. Hva skal websiden gjøre? Hvem er den for? Hva skal kommuniseres hvor? Hvor mye informasjon skal inn i siten? Er det behov for en CMS løsning, eller holder det med en statisk løsning? osv... 2. Dette leder inn til wireframe fasen. Analysen fra punkt 1 blir kompilert inn i et manus/Script og skisert ut med bokser og piler i en wireframe. En Wireframe er for og avdekke løsninger eller utfordringer i designet av siden. Paralelt med dette så kan andre jobbe med og finne teskst og bilder. En tekst skal ofte også skrives på en spesifik måte av en tekstforfatter. 3. Når wireframes er godkjent så begynner man og skisse ut konkrete design. Disse er ofte JPGer av layout man sender til kunde for gokjenning. Avhengig av om man er heldig eller ei så kan det bli godkjent med engang, eller man går mange runder og tweaker design. Endrer farger, posisjonering, font, luft, osv osv. 4. Når et design er godkjent så prepper man PSD filene til de som skal kutte og kode opp layouten. Er det valgt et CMS så må det også konfigureres etter behovene. Her kan det også være en utgift på en lisens om man ikke har valgt en gratis løsning. Og når det er gjort så må designer inn igjen og peke ut feilene som ble gjort i overgangen fra design til kode. De pleier det og være en del av... 5. Og nå har man en fin designet funksjonell webside...som er helt tom! Så nå må noen sitte og legge inn alt innholdet. All tekst må legges inn. Bilder må legges inn. Og har man feks flash moduler eller video så må dette også lages. Bare en flash modul alene med sofistikert nok innhold kan koste like mye som hele prosessen så langt. Så i alle disse prosessene så er det MINST 1 prosjektleder, 1 designer og 1 utvikler. Men som regel en del fler. Så vi snakker mellom 3 og 6 mennesker som skal ha lønn. Så kommer lisenser i tillegg. Eventuelle bildekjøp osv. Så ja, man kan få en webside til under 10 000 som er bra kodet og designet. Men man skal ikke ta for gitt at en genial enkel webside er billig...for jobben til og få den så genial enkel og simpel kan ha vært en lang prosess med mange dyktige mennesker som alle får betalt for og lage dette. Så hva en webside koster er umulig og si uten og vite noen faktorer. Men samtlige som jobber med og lage websider, enten prosjektledere, konsuletner, tekstforfattere, designere, utviklere osv..har som regel en snitt pris på mellom 800 og 1200 kr timen eksl mva. Så du kan jo begynne og regne litt ut fra det. Husk husleie, software og hardware innkjøp må dekkes av inntekter også. Arbeidsgiver avgift, forsikring..osv. AKIRA Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) jeg bruker indere når jeg skal ha sider laget eller redesigne eksisterende, de er fornøyde med en 3-5$timen. er et par av de som produserer ganske høy kvalitet. men skal du ha en side laget fra grunnen i norge blir det nok skammelig dyrt. Endret 19. august 2009 av cruzader Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Bra svar AKIRAx24. Men det er bare en mulig prosess (faktisk har du glemt flere fundamentale delprosesser), og en utvikler som kjører denne type prosesser på enhver løsning er en elendig utvikler som lager unødvendig dyre løsninger for mange kunder. Men prinsippet et helt korrekt, uansett om man bruker wireframe eller andre metoder. Det viktigste er at uten behovsanalyse og kravspesifikasjon nytter det ikke å tippe pris en gang. @cruzader: Kodekostnadene er ofte ikke mer enn 5 - 10 % av kostnadene etter min erfaring. Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Jeg syntes fortsatt 100 000,- er galskap for en side. 10 000 tilogmed er ganske mye. Men hvis man trenger en ganske avansert side som er tilpasset så er det jo greit med 10k. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Jeg syntes fortsatt 100 000,- er galskap for en side.10 000 tilogmed er ganske mye. Men hvis man trenger en ganske avansert side som er tilpasset så er det jo greit med 10k. Av nysgjerrighet, hva ville du betalt for en nettside med tilsvarende funksjonalitet som vg.no? 8000? edit: Dårlig eksempel. Endret 19. august 2009 av nomore Lenke til kommentar
program Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) coax: Du må også tenke på at det er mye arbeid, og tar tid. De som lager den skal ha betalt for det, gjerne minst like me som på en vanlig arbeidsplass hvis de jobber med den på fulltid. I tillegg kan det være flere personer. Man kan regne med at en person har ca. 30 000,- i månedslønn. Da blir det fort dyrt hvis du alene skal betale lønnen til de som jobber på den. Et eksempel kan være: Du har fått masse planker og annet matriale av en venn i bursdag. Du kan ikke sette det opp alene, og trenger hjelp av flere snekkere. Tror du at du får de for under 10 000,- i måneden hvis du må betale selv? Så de dyre løsningene er stort sett for bedrifter. 10 000,- derimot er en bra pris for en som skal ha en god nettside uten alt for mange funksjoner. Hvis man da skal ha CMS løsning, må man da bruke f.eks. Drupal. Da må man også regne med at men kanskje må gjøre litt mer arbeid selv. Endret 19. august 2009 av program Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Jeg syntes fortsatt 100 000,- er galskap for en side.10 000 tilogmed er ganske mye. Men hvis man trenger en ganske avansert side som er tilpasset så er det jo greit med 10k. Av nysgjerrighet, hva ville du betalt for en nettside med tilsvarende funksjonalitet som vg.no? 8000? edit: Dårlig eksempel. Jeg hadde nok ikke betalt noe men heller prøvd å lage siden selv. coax: Du må også tenke på at det er mye arbeid, og tar tid. De som lager den skal ha betalt for det, gjerne minst like me som på en vanlig arbeidsplass hvis de jobber med den på fulltid. I tillegg kan det være flere personer. Man kan regne med at en person har ca. 30 000,- i månedslønn. Da blir det fort dyrt hvis du alene skal betale lønnen til de som jobber på den. Et eksempel kan være: Du har fått masse planker og annet matriale av en venn i bursdag. Du kan ikke sette det opp alene, og trenger hjelp av flere snekkere. Tror du at du får de for under 10 000,- i måneden hvis du må betale selv? Så de dyre løsningene er stort sett for bedrifter. 10 000,- derimot er en bra pris for en som skal ha en god nettside uten alt for mange funksjoner. Hvis man da skal ha CMS løsning, må man da bruke f.eks. Drupal. Da må man også regne med at men kanskje må gjøre litt mer arbeid selv. Kanskje fra mitt synspunkt virker det som mye, mens for en som ikke har peiling på web dev/design så er det en bra investering. Men jeg vet ihvertfall at for min egen del så kunne jeg sikkert ha puttet sammen de fleste typer websider, da gjerne med å bruke open source apps og modifisere dem. Uansett, en webside til 100,000,- burde i mine øyne være en skreddersydd dynamisk side som er laget fra bunn av etter klientens ønske.. Med så mye penger å cashe ut.. Lenke til kommentar
program Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Det er en bra investering å kjøpe et nettside design hvis du ikke vet noe særlig om det, og vil ha en seriøs nettside. 100 000,- er ikke verdt det for slike personer. Men derimot er det ofte verdt det for mellomstore og større firmaer. Lenke til kommentar
Stian Jacobsen Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Nettsider kan deles opp i flere kategorier a) Personlig nettsted (f. eks en vanlig blogg) b) Tjeneste basert (f. eks gmail, campfire etc..) c) Portal/magasin (f. eks Vg, SOL etc..) d) Nettbutikk c) Firma nettsted Alle disse har forskjellige prisklasser, men for å ta sistnevnte. For et firma, er en nettside på en måte "Butikk vinduet", potensielle kunder "går forbi og titter inn vinduet", her ser de hva denne bedriften har å tilby dem. Dersom kunden ser inn "vinduet" og ser noe som dette: Kan du være sikker på at den kunden ikke kommer inn til deg. (Det er her design kommer inn i bildet) Dersom kundene ikke finner butikken din, har du også potensiellt tapt en kunde (Her kommer markedsføring, god markup og søkevennlige sider inn i bildet) Dersom kunden finner butikken din, den ser bra ut og tillfaller kunden, kommer denne kunden inn i butikken. Dersom kunden ikke finner det han/henne leter etter (Dårlig navigajon) eller at kunden ikke helt skjønner hva du selger (Dårlig innhold, typografi, bildebruk etc..) kommer han/henne til å forlate igjen.. Som du skjønner. Det er mye arbeid med å lage en nettside som faktisk gjør jobben sin, men når den gjør det, er dette en verdifull markedskanal for bedriften som direkte eller indirekte genererer profitt (se: ROI) Lenke til kommentar
Kilronan Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Gode nettsider til 10.000.- er noe som henger igjen fra rundt årtusenskiftet da hvem som helst med grunnkurs i HTML kunne tjene penger på det. I dag har de fleste helt andre krav til nettsiden sin enn på den tiden. Det er sikkert fullt mulig å få en enkel nettside for 10.000 selv i dag, men da snakker vi stort sett om standardløsninger hvor alt av tilpasninger kommer i tillegg. Mange webløsninger er dessuten mye mer kompliserte i dag enn for 10 år siden, hvilket også øker den totale prisen. I dag har også alle seriøse nettløsninger et publiseringsverktøy i bunn. Her betaler man vanligvis lisens og løpende vedlikeholdskostnader. At det finnes en haug med gratisverktøy tilgjengelig for dem som har tid, anledning og ønske om å lage noe i sin egen fritid er i denne sammenheng ganske irrelevant. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Prisen kommer også an på om man betaler for en nettside laget av amatører eller profesjonelle. Jeg hadde aldri betalt 10 000 kroner for en nettside laget av meg selv, selv om jeg regner meg som over middels god. Nå har jeg heller ikke hatt "klienter" hvis budsjett tillater slike priser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå